FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ (1984)

(¿QUE HE HECHO YO PARA MERECER ESTO?)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πέδρο Αλμοδόβαρ
  • ΚΑΣΤ: Κάρμεν Μάουρα, Βερόνικα Φορκέ, Χουάν Μαρτίνεθ, Άνχελ ντε Αντρές Λόπεθ, Τσους Λαμπρεάβε, Κίτι Μάνβερ, Σεσίλια Ροθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Η Γκλόρια, πτωχή καθαρίστρια που δουλεύει 18 ώρες την ημέρα για να συμπληρώνει επαρκώς το σπιτικό εισόδημα, δεν έχει αντιληφθεί ότι τα χάπια που παίρνει για να τη βοηθούν να στέκεται στα πόδια της δεν είναι ακριβώς βιταμίνες αλλά… αμφεταμίνες, στις οποίες πλέον είναι απόλυτα εθισμένη!

Το πέμπτο φιλμ μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα αρκετά χρόνια μετά την επιτυχία του «Matador» (1986) και παραγνωρίστηκε πλήρως από κοινό και κριτική, σαν ένα άκομψο «πρωτόλειο» λαϊκίζουσας αισθητικής το οποίο δεν είχε θέση στο art-house κύκλωμα, εκεί όπου συνήθως κατέληγαν οι ταινίες του σκηνοθέτη πριν λατρευτεί από το mainstream με τις (πιο glossy, πια) «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» (1988). Είναι ευκαιρία να το ανακαλύψει κανείς σήμερα και να… ουρλιάξει από τα γέλια, καθώς τούτο εδώ είναι (πραγματικά) το πιο αστείο σενάριο που έγραψε ποτέ στην καριέρα του, πριν χάσει το κέντρο βάρους μεταξύ αναρχικού χιούμορ και «θηλυπρεπούς» μελοδράματος, ακολουθώντας τους κανόνες της… φεστιβαλικής αποδοχής.

Παντρεμένη με έναν ταξιτζή οπαδό των… Ναζί που την κερατώνει σε κάθε ευκαιρία, η Γκλόρια αγωνίζεται να τα φέρει βόλτα και να κρατήσει το σπιτικό της, συγκατοικώντας με δύο γιους και την άκρως συντηρητική «από χωριό» πεθερά της. Εργάζεται νύχτα-μέρα ως καθαρίστρια και για να αντέξει τις κακουχίες κατεβάζει σοβαρές ποσότητες χαπιών που κάποια στιγμή αποδεικνύεται πως δεν είναι καθόλου αθώα, καθώς έχει αποκτήσει εθισμό στις… αμφεταμίνες! Στο όλο σκηνικό προσθέτουμε και την (επαγγελματία) πουτάνα της διπλανής πόρτας, η οποία έχει συχνές «παραγγελιές» και απαιτήσεις από τους γείτονές της, ανάλογα με τα γούστα των πελατών της.

Ο Αλμοδόβαρ στήνει στην ουσία ένα απίστευτης υπερβολής lumpen σύμπαν χαρακτήρων και καταστάσεων, με μία εξέλιξη πλοκής που θα ζήλευε μέχρι και ο Τζον Γουότερς, φλερτάροντας ταυτόχρονα με ένα ύφος που συνορεύει (με σαρκαστικό τρόπο) με τον ιταλικό νεορεαλισμό! Ο αμοραλισμός των χαρακτήρων (η Γκλόρια… πουλάει τον ομοφυλόφιλο γιο της σε έναν παιδεραστή οδοντίατρο και με τα χρήματα ψωνίζει ένα set κομμωτικής για το σπίτι!), η σχεδόν ζωώδης και ελευθέρια ηθών σεξουαλικότητα των περισσότερων ηρώων, τα ψήγματα συναισθήματος για την εργατική τάξη μπερδεύονται με έναν αυθεντικό, ακατέργαστο τρόπο που δεν υποψιάζει απαραίτητα για τη μετέπειτα σκηνοθετική ωρίμανση του Αλμοδόβαρ. Εδώ τον πρώτο ρόλο έχει το αποθεωτικά κανιβαλιστικό χιούμορ που συνθλίβει τα πάντα και παρασέρνει το σύνολο των ηρώων μιας «νοσηρής» καθημερινότητας από την κατάντια της ροπής προς το melo. Όπως κι εκείνος ο καφές του τηλεοπτικού spot που η μεγαλοαστή πρωταγωνίστριά του δεν θα ξεχάσει ποτέ (γελάω όποτε το θυμάμαι εδώ και τόσες δεκαετίες!), το «Μια Ζωή Ταλαιπωρία» παραμένει αγέραστο στη μνήμη, όσο «ερασιτεχνικό» ή «βρώμικο» κι αν φαίνεται στο βλέμμα του σημερινού θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αλμοδόβαρ της πρώτης περιόδου της καριέρας του, δίχως λούστρο και μελούρα. Αναμφισβήτητα, η πιο αστεία ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του! Εάν δεν το έχετε δει ποτέ, ετοιμαστείτε για… βίαιες δόσεις χιούμορ. Με την καμία για συντηρητικούς στο μυαλό θεατές.


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!