FreeCinema

Follow us

Ψ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Καλλιόπη Λεγάκη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 67'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Πρόσωπα με ιστορικό ψυχικών ασθενειών μαρτυράνε για τις εμπειρίες τους. Αμολητά. Ακούς (τις) φωνές (τους);

Έχει στήσει αυτί όπισθεν κάμερας για μια γκάμα υποκειμένων, πιο επωνύμως από τους cult Βέτα Μπετίνι και Ηλία Πετρόπουλο (όχι στην ίδια ταινία), μέχρι τον ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά και τον ρεπόρτερ Ηλία Δημητρακόπουλο με τον σκηνοθέτη Ροβήρο Μανθούλη (αυτούς τους δύο στην ίδια ταινία, το περσινό «Καιρός για Ήρωες»). Υπομονετικά, με ανοιχτή αγκαλιά, άλλοτε περισσότερο άλλοτε κάπως λιγότερο εμπαθητικά για τον θεατή. Διατηρώντας τις διακριτικές ποιότητες της «ανθρώπινης» γραφής της κι επιστρέφοντας στους άσημους πρωταγωνιστές, αλλά και τόσο στο βασικό επιτελείο συνεργατών τής Portolanos Films όσο και στις ανήσυχες εμπνεύσεις του σεναριογράφου κι ερευνητή εδώ Άλκη Γούναρη (απ’ τις οποίες προέκυψε το αφηγητικό 52πτυχο του προπροηγούμενου φιλμ της, «Μόνο οι Λέξεις Συνεχίζουν»), η Καλλιόπη Λεγάκη συνθέτει τις on camera καταγραφές, από την πλευρά των πασχόντων, της ψηφιακής πλατφόρμας του, Psy Files, στο αγγιχτικό εξομολογητήριο 7 τροφίμων εκτός των όποιων ασύλων για ποικίλους λόγους, με ημιαποτυχημένες φιλοδοξίες τεκμηριωτικού Παρατηρητηρίου για τα Δικαιώματα στον Χώρο της Ψυχικής Υγείας – της οργάνωσης (για την προάσπιση των δικαιωμάτων όσων εμπλέκονται στο σύστημα των σχετικών υπηρεσιών και την προώθηση εναλλακτικών τρόπων αντιμετώπισης του ψυχικού πόνου) ακριβώς με τη συνεργασία τής οποίας πραγματοποιήθηκαν τα γυρίσματα.

Τι δείχνει ο φάκελος του αρρώστου; Η Λεγάκη ξεκλειδώνει τον νου και τη γλώσσα των εισαχθέντων στο πλατώ της ως νιώστρια επισκέπτρια και νοσηλεύτρια αλλά όχι το… θέμα – επειδή υποτροπιάζει υφολογικά ως arte povera συνταγογράφος, που επίσης ρέπει στη «σχολή» τής αντιψυχιατρικής. Όταν η «περίπτωση» είναι δύσκολη και με αφανή τη συμπτωματολογία της, αισθάνεσαι ότι κάτι δεν πάει καλά ή / και τα επίπεδα της σεροτονίνης σου πέφτουν: ο χωρίς την παραμικρή ένδειξη διαταραχής Σέργιος μιλάει αποκλειστικά προφίλ ή σε λήψεις από μακριά (μόνος απ’ τους 7) και καταγγέλλει πειστικότατα τους 2 εγκλεισμούς του ως αποτέλεσμα σκευωρίας και παρεξήγησης, προβάλλοντας ως απόδειξη την ασυμφωνία 5 γιατρών στη διάγνωση – αλλά θέλει (κά)τι να υπαινιχθεί η σκηνοθέτις εστιάζοντας με νόημα σ’ ένα κοντινό δακτύλου του που παίζει νευρικά; Ομοίως, η διαυγέστατη Σταυρούλα (το περιβόλι του φιλμ, σε εμφάνιση, προσωπικότητα και ατάκες): αφού έχει βγάλει ακομπλεξάριστα στη φόρα το παρελθόν της με το ποτό και τη διπολική διαταραχή της, επιλέγεται για να γράψει απενοχοποιημένα, στα όρια του life coaching, τον επίλογο του δικαιώματος στη θλίψη: «δεν είσαι μόνο αυτό» και «καλύτερα τρελή παρά η ίδια στο κλουβί».

Στο ενδιάμεσο (και με μονταζιακό χτύπημα κρίσης μια ολιγόλεπτη κινηματογράφηση συνάντησης των μελών του Παρατηρητηρίου στη Θεσσαλονίκη), τα σοβαρότερα issues αυτών των ανάμεσά μας και όχι σε ιδρύματα «βλαμμένων» συχνά καθηλώνουν στις παρατηρημένες νατουραλιστικά σωματικές και στις εκμαιευμένες προσεκτικά λεκτικές εκδηλώσεις τους. Οι ειδικές φυσικές (από έναν χυμό μέχρι μια νύφη) και συναισθηματικές (η σχέση με την προστάτιδα αδελφή του) ανάγκες τού εκφραστικοσυμπεριφορικά ασταθούς Αντρέα. Ο ευσεβής πόθος της επιστροφής στις χαρές (μέσα απ’ την ανάμνηση μιας πάστας, της δικής του προυστικής μαντλέν) και παράλληλα τα τραύματα (μια μάνα που τους είχε «σα στρατιωτάκια») της παιδικής ηλικίας για τον στα όρια του ρακένδυτου, λάτρη τής Ιστορίας Άγγελου, που αισθάνεται «ντροπή, φόβο και αγωνία για το πώς θα καταλήξω» και επικαλείται το Ηγεμονικό του φιλόσοφου Επίκτητου (!). Το «συγχωρέστε με, αλλά δεν μπορώ να σας τα πω» τής με ταλέντο ζωγράφου Αιμιλίας για ό,τι ακόμη πιο άσχημο (εκτός του bullying στο σχολείο, ενός μέθυσου πατέρα και μιας απόπειρας αυτοκτονίας) την οδήγησε, μετά τις «φωνές» και τα οράματα, στο Νταού με το ζόρι προτού καταλήξει ότι «η αγάπη βοηθάει την υγεία και την αυτοπεποίθηση». Η ανάκληση μιας εξαιτίας σατανιστικών ιδεασμών εβδομάδας των παθών τής Κλεονίκης και του τριχοτιλλομανούς, με σύνδρομο ανωτερότητας σε σημείο ασυναρτησίας θεολόγου και ποιητή μοναχογιού της Βάιου, που έμειναν αποφασιστικά μια ζωή εκτός ιδρυμάτων.

Για όλους, το στηθοσκόπιο της Λεγάκη ακροάται και βγάζει, πέρα απ’ το πώς ξέσπασε η τρικυμία εν κρανίω, νευραλγικά την υπερευαισθησία τής «μέσα» κράσης και τα χτυπήματα του βίου που δεν άντεξε αυτή, τον θυμό για τον στιγματισμό απ’ τους «νορμάλ», τους παρόντες τρόμους τους – κι έτσι τη δικαιωματική αυταξία τους ως οντοτήτων: καθένας τους είναι ένας από εμάς. Τα αποκούμπια του καφέ και του τσιγάρου, συμπαρομαρτούντα ενός «χαπάκια», είναι εν πολλοίς παρόντα, εύγλωττα, στο κάδρο. Τα λιτά οικεία περιβάλλοντα καθενός, από ένα… ντιβάνι μέχρι ένα παγκάκι πάρκου, επίσης – κι όταν αυτό δε συμβαίνει ιδανικά, όπως στη συνέντευξη μάνας και κανακάρη, τα εξωτερικά πλάνα πόλης με ενέσεις ατμοσφαιρικών ηχοτοπίων χαλαρώνουν ανεπιθύμητα τα λουριά της συνεδρίας, όπου ένα επί τούτου κοντινό σε δάκρυα επίσης εκτίθεται ανεπανόρθωτα, δεδομένης της συγκράτησης (απέναντι στην πρόκληση συγκίνησης) της ταινίας. Όπως, τέλος, και το… τέλος τύπου «τι κάνουν οι ήρωές μας σήμερα», ως γνωστόν θεωρούμενο ως ψευδοφάρμακο από τη γράφουσα, εδώ πολύ πιο ανίσχυρο ως επίδοξα περαιτέρω εξουμανιστική δραστική ουσία απ’ ό,τι σε άλλα ντοκιμαντέρ. Τα ήπια ηλεκτροσόκ αλήθειας, η αιμοληψία κι ο τομογράφος αυτής της κούρας, όμως, κάνουν δουλειά. Σου λέω να μπεις ιδία θελήσει. Κι όχι επειδή είμαι κλινικός psy…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι Δρες, οι ομοιοπαθείς και οι «ψυχούλες» αναπτύσσουν μανία καταδίωξης για πάρτη του – φαγωθείτε μετά (στο κουβεντολόι, μην παρεξηγηθούμε). Οι παλαιών αρχών της επιστήμης θα βγάλουν τον ζουρλομανδύα για το ρεφορμιστικό (για την Ελλάδα, έξω είναι θεσμός πια) πνεύμα που σέρνεται. Εγκεφαλικέ arty τύπε: αν δεν μπορείς τα talking heads, θα το βρεις κομματάκι τηλεόραση και, εννοείται, δε θα σου πάρει τα μυαλά. Βαρεμένε με τα doc, δεν είναι Seroquel επί οθόνης, αλλά ως γενόσημο λειτουργεί. Δεν μπορείς τα doc, σε ρίχνει και το θέμα; «Άσ’ τον Τρελό στην Τρέλα του», Μανώλης Μητσιάς, αφιερωμένο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.