FreeCinema

Follow us

ΗΡΩΙΚΟΙ ΠΙΟΝΕΡΟΙ (2015)

(PIONERY-GEROI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νατάλια Κουντριάσοβα
  • ΚΑΣΤ: Νατάλια Κουντριάσοβα, Ντάρια Μορόζ, Αλεξέι Μίτιν, Βάρια Σαμπλάκοβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Από νεαροί Πιονέροι των 80’s, στις επιταγές του Βλαντίμιρ Ιλίτς Λένιν, η Όλγκα, η Κάτια και ο Αντρέι βιώνουν, 25 χρόνια αργότερα, την έλλειψη ιδανικών και το χάσμα ανάμεσα σε οράματα του χθες και το σήμερα της σύγχρονης Μόσχας. Κανένας ηρωισμός. Μονάχα νευρώσεις, κατάθλιψη, μοναξιά και τα φαντάσματα μιας παιδικότητας που δεν τους ανήκε ποτέ.

Με μια βαθιά αίσθηση πικρίας για το, τελικά, όχι και τόσο ονειρεμένο παρελθόν και το διόλου ιδεαλιστικό παρόν της Ρωσίας, η ηθοποιός Νατάλια Κουντριάσοβα επιδεικνύει ένα δυνατό και συχνά εικαστικό κινηματογραφικό βλέμμα με το ντεμπούτο της πίσω από την κάμερα. Σαν τα παιδιά που θέλουν να πιάσουν υψηλό βαθμό στον έλεγχο χωρίς να έχουν διαβάσει καλά τα μαθήματά τους, όμως, προδίδεται και σκοντάφτει από το υπερφιλόδοξο σενάριό της, το οποίο δεν μπορεί να αφηγηθεί με την ίδια ικανότητα, καθώς αυτό ανασκαλίζει δύο περιόδους βίου με ουκ ολίγους χαρακτήρες που πρέπει να αποκτήσουν ρεαλιστική οντότητα, να ωριμάσουν, να αναλυθούν και να καταλήξουν στο (στενάχωρο) συμπέρασμα που καταδικάζει το (πολιτικό) σύστημα της χώρας στην οποία μεγάλωσε και η ίδια.

Το «τραύμα» προφανώς πονάει τη δημιουργό του φιλμ, γι’ αυτό και θέλει να τα πει όλα μέσα σε μια και μόνο ταινία, ανεβάζοντας τον πήχη δυσκολίας με τις δύο χρονολογικές περιόδους των ηρώων της να εναλλάσσονται διαρκώς στην οθόνη: από την παιδική ηλικία του ιδεολογικού «ιδρυματισμού», κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80 (υπάρχει μια φευγαλέα αναφορά σε ταξίδι του Γκορμπατσόφ στις ΗΠΑ, το 1987), μέχρι το σήμερα των μέσων του 2000, με τους στα thirties πλέον ενήλικες χαρακτήρες να ζητούν απαντήσεις από ψυχιάτρους, να εγκλωβίζονται στη μοναχικότητά τους, έως και να αποτραβιούνται κυριολεκτικά από τα κοινά.

Πιο απολαυστικοί στα flashback, οι «Ηρωικοί Πιονέροι» βλέπουν την Ιστορία της πρώην Σοβιετίας με χιούμορ ψυχρό, καθώς η προπαγάνδα αποδεκατίζει τον παιδικό αυθορμητισμό, αλλά η κατάληξη στη σύγχρονη εποχή δραματοποιεί κάπως υπερβολικά τη σκιαγράφηση των τριών χαρακτήρων, παρουσιάζοντας πρόσωπα εγωκεντρικά, ψυχολογικά διαλυμένα, που δεν είναι ικανά να σώσουν τίποτα, μέσα τους ή και γύρω τους. Η ματιά της Κουντριάσοβα είναι άριστη, καθώς αναζητά μια ειρωνικά συμβολική «καλαισθησία», η οποία συγκρούεται εύστοχα με την αρχιτεκτονική του περιβάλλοντος. Υπάρχουν και στιγμές που τα όνειρα (ή μάλλον οι εφιάλτες…) αποκτούν ορατές διαστάσεις, με σουρεαλιστικό ή φαντασιακό τρόπο καλοδεχούμενο, για να φτάσουν και στο σημείο μιας πανέμορφης αναφοράς στο «A Matter of Life and Death» (1946) των Πάουελ & Πρεσμπέργκερ! Στην ψυχή του, όμως, το έργο δεν καταφέρνει να δηλώσει κάτι πέρα από το σχηματικό ή τις παλλόμενες κινήσεις της κάμερας που χαρακτηρίζουν την αστάθεια του σήμερα. Μένει ένα ενδιαφέρον και καθόλου δήθεν σκηνοθετικό ντεμπούτο που, ενδεχομένως, θα οδηγήσει σε κάτι πολύ πιο δημιουργικό στο μέλλον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην πάρετε μαζί σας τον Κουτσούμπα! Αν αναζητάτε νέα ταλέντα που ίσως αναρριχηθούν σε κάτι σπουδαίο σύντομα, αξίζει να ρίξει κανείς μια ματιά εδώ, διότι η Κουντριάσοβα αυτήν ακριβώς τη διαθέτει. Οι θιασώτες των πιο hardcore θεαμάτων από το «είδος» του arthouse, μπορεί και να το βρουν κάπως light, δεν (θα) είναι τόσο «ποιητικό» για τα γούστα τους το έργο.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2024

Για 30η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 2 έως και τις 14 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ και CINOBO ΟΠΕΡΑ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

JOKER: ΤΡΕΛΑ ΓΙΑ ΔΥΟ

Ο κρατούμενος σε άσυλο Άρθουρ Φλεκ βρίσκεται εν αναμονή της δίκης για τα εγκλήματά του ως Joker. Παλεύοντας ν’ ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα, ανάμεσα στη μιζέρια της αληθινής ζωής και τη φαντασία του ήρωα που κινδυνεύει να οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα, θα σκοντάψει πάνω σε κάτι τρελά απρόσμενο: θ’ αγαπηθεί! Και θα το ανταποδώσει.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

ΜΠΑΝΕΛ & ΑΝΤΑΜΑ

Ο Άνταμα προοιωνίζεται για αρχηγός του χωριού του, αλλά εκείνος αγαπά την Μπανέλ και θέλει να ζήσει μαζί της μακριά. Οι σεναγαλέζικες παραδόσεις, εν τούτοις, ενέχουν κινδύνους για τους παραβάτες.

SLOW

Ο Ντοβίντας συναντά την Ελένα. Η αγάπη με την πρώτη ματιά πλανάται στον αέρα. Εκείνος, όμως, της ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά πως είναι… ασεξουαλικός! Θα το πάνε… αργά;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι παιδάκια στη Ρωσία και θέλουνε να τα κάνουνε κουμμούνια. Και μετά τα δείχνει μεγάλα, που έχουνε γίνει «του γιατρού»! Στην ΚΝΕ να τα βλέπουνε αυτά!