FreeCinema

Follow us

ΗΡΩΙΚΟΙ ΠΙΟΝΕΡΟΙ (2015)

(PIONERY-GEROI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νατάλια Κουντριάσοβα
  • ΚΑΣΤ: Νατάλια Κουντριάσοβα, Ντάρια Μορόζ, Αλεξέι Μίτιν, Βάρια Σαμπλάκοβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Από νεαροί Πιονέροι των 80’s, στις επιταγές του Βλαντίμιρ Ιλίτς Λένιν, η Όλγκα, η Κάτια και ο Αντρέι βιώνουν, 25 χρόνια αργότερα, την έλλειψη ιδανικών και το χάσμα ανάμεσα σε οράματα του χθες και το σήμερα της σύγχρονης Μόσχας. Κανένας ηρωισμός. Μονάχα νευρώσεις, κατάθλιψη, μοναξιά και τα φαντάσματα μιας παιδικότητας που δεν τους ανήκε ποτέ.

Με μια βαθιά αίσθηση πικρίας για το, τελικά, όχι και τόσο ονειρεμένο παρελθόν και το διόλου ιδεαλιστικό παρόν της Ρωσίας, η ηθοποιός Νατάλια Κουντριάσοβα επιδεικνύει ένα δυνατό και συχνά εικαστικό κινηματογραφικό βλέμμα με το ντεμπούτο της πίσω από την κάμερα. Σαν τα παιδιά που θέλουν να πιάσουν υψηλό βαθμό στον έλεγχο χωρίς να έχουν διαβάσει καλά τα μαθήματά τους, όμως, προδίδεται και σκοντάφτει από το υπερφιλόδοξο σενάριό της, το οποίο δεν μπορεί να αφηγηθεί με την ίδια ικανότητα, καθώς αυτό ανασκαλίζει δύο περιόδους βίου με ουκ ολίγους χαρακτήρες που πρέπει να αποκτήσουν ρεαλιστική οντότητα, να ωριμάσουν, να αναλυθούν και να καταλήξουν στο (στενάχωρο) συμπέρασμα που καταδικάζει το (πολιτικό) σύστημα της χώρας στην οποία μεγάλωσε και η ίδια.

Το «τραύμα» προφανώς πονάει τη δημιουργό του φιλμ, γι’ αυτό και θέλει να τα πει όλα μέσα σε μια και μόνο ταινία, ανεβάζοντας τον πήχη δυσκολίας με τις δύο χρονολογικές περιόδους των ηρώων της να εναλλάσσονται διαρκώς στην οθόνη: από την παιδική ηλικία του ιδεολογικού «ιδρυματισμού», κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80 (υπάρχει μια φευγαλέα αναφορά σε ταξίδι του Γκορμπατσόφ στις ΗΠΑ, το 1987), μέχρι το σήμερα των μέσων του 2000, με τους στα thirties πλέον ενήλικες χαρακτήρες να ζητούν απαντήσεις από ψυχιάτρους, να εγκλωβίζονται στη μοναχικότητά τους, έως και να αποτραβιούνται κυριολεκτικά από τα κοινά.

Πιο απολαυστικοί στα flashback, οι «Ηρωικοί Πιονέροι» βλέπουν την Ιστορία της πρώην Σοβιετίας με χιούμορ ψυχρό, καθώς η προπαγάνδα αποδεκατίζει τον παιδικό αυθορμητισμό, αλλά η κατάληξη στη σύγχρονη εποχή δραματοποιεί κάπως υπερβολικά τη σκιαγράφηση των τριών χαρακτήρων, παρουσιάζοντας πρόσωπα εγωκεντρικά, ψυχολογικά διαλυμένα, που δεν είναι ικανά να σώσουν τίποτα, μέσα τους ή και γύρω τους. Η ματιά της Κουντριάσοβα είναι άριστη, καθώς αναζητά μια ειρωνικά συμβολική «καλαισθησία», η οποία συγκρούεται εύστοχα με την αρχιτεκτονική του περιβάλλοντος. Υπάρχουν και στιγμές που τα όνειρα (ή μάλλον οι εφιάλτες…) αποκτούν ορατές διαστάσεις, με σουρεαλιστικό ή φαντασιακό τρόπο καλοδεχούμενο, για να φτάσουν και στο σημείο μιας πανέμορφης αναφοράς στο «A Matter of Life and Death» (1946) των Πάουελ & Πρεσμπέργκερ! Στην ψυχή του, όμως, το έργο δεν καταφέρνει να δηλώσει κάτι πέρα από το σχηματικό ή τις παλλόμενες κινήσεις της κάμερας που χαρακτηρίζουν την αστάθεια του σήμερα. Μένει ένα ενδιαφέρον και καθόλου δήθεν σκηνοθετικό ντεμπούτο που, ενδεχομένως, θα οδηγήσει σε κάτι πολύ πιο δημιουργικό στο μέλλον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην πάρετε μαζί σας τον Κουτσούμπα! Αν αναζητάτε νέα ταλέντα που ίσως αναρριχηθούν σε κάτι σπουδαίο σύντομα, αξίζει να ρίξει κανείς μια ματιά εδώ, διότι η Κουντριάσοβα αυτήν ακριβώς τη διαθέτει. Οι θιασώτες των πιο hardcore θεαμάτων από το «είδος» του arthouse, μπορεί και να το βρουν κάπως light, δεν (θα) είναι τόσο «ποιητικό» για τα γούστα τους το έργο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι παιδάκια στη Ρωσία και θέλουνε να τα κάνουνε κουμμούνια. Και μετά τα δείχνει μεγάλα, που έχουνε γίνει «του γιατρού»! Στην ΚΝΕ να τα βλέπουνε αυτά!