FreeCinema

Follow us

NOTORIOUS (1946)

  • ΕΙΔΟΣ: Κατασκοπικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Κάρι Γκραντ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Κλοντ Ρέινς, Λεοπολντίν Κονσταντίν, Λούις Κάλχερν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Η Αμερικανίδα κόρη ενός Γερμανού πρώην συνεργάτη των Ναζί δέχεται να γίνει κατάσκοπος για τις Μυστικές Υπηρεσίες των ΗΠΑ, ώστε να εξαρθρώσουν τα υπόλοιπα μέλη μιας οργάνωσης επιστημόνων οι οποίοι έχουν βρει καταφύγιο και δρουν κρυφά στη Βραζιλία, μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Από πού ν’ αρχίσει και που να τελειώσει κανείς, όντας αντιμέτωπος μ’ ένα έργο του Άλφρεντ Χίτσκοκ, του μεγαλύτερου και σημαντικότερου σκηνοθέτη στα χρονικά της 7ης Τέχνης, γνωρίζοντας ταυτόχρονα (και) το σύνολο της φιλμογραφίας του; Στο «Notorious», η σεναριακή βάση περιστρέφεται (όπως συνήθως) γύρω από μία ερωτική ιστορία, λες και μιλάμε για το λαϊκότερο και πλέον επιπόλαιο των θεαμάτων. Το τι συνθέτει γύρω απ’ αυτήν ο maître είναι που προκαλεί το δέος, μέχρι σήμερα και παντοτινά.

Αμέσως μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, με ψήγματα φοβίας για τους Ναζί που κρύβονταν ανά την υφήλιο και ενδεχομένως σχεδίαζαν ένα πιο τιμωρητικό κι ολέθριο comeback (χρησιμοποιώντας μέχρι και την ατομική ενέργεια), πριν ξεσπάσει ακόμα πιο έντονα η έτερη φοβία του ψυχροπολεμικού και αντικομμουνιστικού χαρακτήρα, η Αλίσια Χάμπερμαν, αμερικανοτραφής θυγατέρα Γερμανού προδότη, προσεγγίζεται από τις Μυστικές Υπηρεσίες της πατρίδας της για να παριστάνει τον «Δούρειο Ίππο» σε επιχείρηση κατασκοπίας στο Ρίο ντε Τζανέιρο, με στόχο να δίνει πληροφορίες για τη δράση ομάδας επιστημόνων (και οπαδών) του Τρίτου Ράιχ, υποδυόμενη το ερωτικό αντικείμενο του πόθου του Άλεξ Σεμπάστιαν, παλαιού συνεργάτη του πατέρα της.

Καθοδηγητής της Αλίσια, ο κυβερνητικός πράκτορας Τ.Ρ. Ντέβλιν, είναι ήδη παθιασμένα ερωτευμένος μαζί της, μα δεν εκδηλώνει απόλυτα τα συναισθήματά του απέναντί της, σχεδόν όπως και η ίδια αμφισβητεί πως αυτό που ζει είναι η πραγματική αγάπη. Απολαμβάνοντας σαδιστικά τον Γολγοθά αυτού του ζευγαριού και προσπαθώντας ν’ αποφύγει όσο πιο διακριτικά γίνεται τις επεμβάσεις του λογοκριτικού Κώδικα της εποχής που έτρεμαν όλα τα studios του Χόλιγουντ, ο Χίτσκοκ μετατρέπει την ηρωίδα του σε μία «πόρνη» η οποία παραδίδεται άνευ όροις στα χέρια του εχθρού Άλεξ, βλέποντας ταυτόχρονα τον εραστή της καρδιάς της να ξεροσταλιάζει ως «απατημένος» δίχως δικαιώματα να επέμβει… στην κρεβατοκάμαρά τους! Οι δοκιμασίες αντοχής θα είναι συνεχείς και βασανιστικές για τούτο το ερωτικό τρίγωνο, υπό τη σκιά της συχνότατα παρούσας (στη χιτσκοκική φιλμογραφία) μητέρας (του Άλεξ εδώ), η οποία έχει ρόλο απόλυτα ευνουχιστικό και δεν έχει σκοπό ν’ αφήσει το αγόρι της «απροστάτευτο» στα χέρια άλλου θηλυκού.

Χωρίς στοιχεία περιπέτειας στη δράση του (όπως στην αρκετά μεταγενέστερη «Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων», για παράδειγμα), το «Notorious» παίζει κρυφτούλι με τα συναισθήματα των κεντρικών χαρακτήρων του, προσθέτοντας από δίπλα λιγοστές μα μαεστρικές σεκάνς σασπένς, που βρίσκουν μία αδιανόητη κορύφωση στο βραδινό cocktail στην έπαυλη των Σεμπάστιαν, με τον Χίτσκοκ ν’ αποθεώνει την κινητήρια δύναμη του μηχανισμού του «MacGuffin», στήνοντας αρχετυπικές σκηνές ανθολογίας για το σινεμά μυστηρίου (το tracking shot του Τεντ Τέτζλαφ που διασχίζει την οικία και καταλήγει στο χέρι της Αλίσια προκαλεί φθόνο ακόμη και σε σκηνοθέτες του σήμερα!), με συνοδοιπόρο το «τραυματισμένο» πάθος ενός τριγώνου που… μονάχα ο θάνατος οφείλει να χωρίσει!

Η πάλη ανάμεσα στον έρωτα και το καθήκον (όπως είχε θέσει το θέμα του φιλμ ο ίδιος ο Χίτσκοκ στις περίφημες συνομιλίες του με τον Φρανσουά Τριφό), σπάνια αποδόθηκε τόσο έντονα στο σινεμά (γενικότερα), προκαλώντας ηθικά διλλήματα στους ήρωες (αλλά και τον θεατή) οι οποίοι αναζητούν τη συμπάθεια και την αποδοχή, απελευθερωμένοι από το εκάστοτε «camouflage» του ρόλου που πρέπει να υποδυθούν. Ο θρίαμβος του έρωτα, «μεθυστικού» και… δηλητηριώδους, θα επέλθει μέσα από μία σεκάνς βουτηγμένη στα close-up των φιλήδονων προσώπων του Κάρι Γκραντ και της Ίνγκριντ Μπέργκμαν, ανήμπορων πια ν’ αντέξουν την αποχή από την σεξουαλική (τους) ολοκλήρωση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σκανδαλωδώς με μόλις δύο οσκαρικές υποψηφιότητες (δεύτερου ανδρικού ρόλου για τον Κλοντ Ρέινς και πρωτότυπου σεναρίου για τον Μπεν Χεκτ) στη εποχή του, το «Notorious» είναι ένα από εκείνα τα χιτσκοκικά αριστουργήματα που παραδίδουν μαθήματα κινηματογραφικής Τέχνης… στον αιώνα τον άπαντα. Όσες φορές και να επιστρέψει στα θερινά σινεμά, είναι must να βρίσκεστε εκεί.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.