FreeCinema

Follow us

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ (1959)

(NORTH BY NORTHWEST)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Κάρι Γκραντ, Εύα Μαρί Σεντ, Τζέιμς Μέισον, Τζέσι Ρόις Λάντις, Μάρτιν Λάνταου, Λίο Γκ. Κάρολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Executive διαφημιστικής γίνεται στόχος ομάδας κατασκόπων από παρεξήγηση και αγωνίζεται ν’ αποδείξει την αθωότητά του… όσο παραμένει ακόμη ζωντανός!

Έχω πει πολλές φορές πως εάν δεν είχε υπάρξει ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, το σινεμά δεν θα ήταν το ίδιο με αυτό που ξέρουμε σήμερα. Υπάρχουν άπειρες ταινίες που αποδεικνύουν αυτό το σκεπτικό μου για τον καλύτερο κινηματογραφικό σκηνοθέτη όλων των εποχών, με επίδραση κυριολεκτικά αδιανόητη πάνω στη φιλμική γλώσσα αφήγησης. Ο Χίτσκοκ υπήρξε ο μεγαλύτερος μάστορας διαχείρισης του θεατή και της σχέσης του με τα δρώμενα επί της μεγάλης οθόνης, έχτισε τα θεμέλια για την εξέλιξη διαφόρων genres, πρόσφερε πολλαπλά κι αναπάντεχα layers «ανάγνωσης» σε ταινίες που φαινομενικά έδειχναν μονάχα ψυχαγωγικές και η δουλειά του θ’ αντιγράφεται… στον αιώνα τον άπαντα.

Είναι γνωστή η προτίμησή μου για τον «Σιωπηλό Μάρτυρα» του 1954 (εκτενές κείμενό μου υπάρχει σε τούτη την έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και το που τον τοποθετώ στα χρονικά του σινεμά επίσης δεν αποτελεί μυστικό), όμως, το «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» θα μπορούσε να βρίσκεται στην κορυφή μιας άλλης αξιολογικής λίστας, πόσω μάλλον στο πλαίσιο της φιλμογραφίας του, με γνώμονα το entertainment value.

Πρόκειται για ένα κανονικό roller coaster που σε βάζει στη θέση του κεντρικού ήρωα, του αφελούς Ρότζερ Ο. Θόρνχιλ (ο Κάρι Γκραντ ως η αποθέωση της φινέτσας και του ανδρικού πρότυπου), και σε γυροφέρνει σ’ ένα σωρό αμερικανικές τοποθεσίες ή μνημεία για να θέσει νέους κανόνες και όρια στο σασπένς, στηρίζοντας τα πάντα στην («ευνουχισμένη», καθώς βρίσκεσαι έξω από τους χώρους δράσης) συμμετοχή σου και τη μη δυνατότητα επέμβασής σου στην εξέλιξη της μοίρας αυτού του χαρακτήρα. Με τον οποίο ταυτίζεσαι απόλυτα, μα δεν θα ήθελες καθόλου να ήσουν «in his shoes»!

Αυτή η ταινία δεν αξίζει μονάχα ένα απλό κείμενο κριτικής, αλλά… ατελείωτα κατεβατά ανάλυσης και «αποκωδικοποίησης» στην προσέγγιση. Το είχα κάνει στα τέλη της δεκαετίας του ’90 για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ. Οπότε, συνεχίζεις την ανάγνωση μέσω του post που φέρει τον τίτλο ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΤΟ «ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΑΓΑΝΤΩΝ». Εάν δεν έχεις ξαναδεί ποτέ αυτή την ταινία, μέτρα επτά παραγράφους μετά την εικόνα του τίτλου από τα opening credits και επανέρχεσαι αφού πας σινεμά. Εάν την έχεις ξαναδεί, διαβάζεις ελεύθερα το πλήρες κείμενο λες και ήταν ένα συνοδευτικό «λυσάρι» και κατόπιν σπεύδεις στο πλησιέστερο θερινό σινεμά για να έχεις μια ακόμη εμπειρία θέασης αυτού του αριστουργήματος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν υπάρχει περίπτωση να ζεις σε τούτο τον κόσμο και να μην έχεις δει ποτέ στη μεγάλη οθόνη αυτή την ταινία. Δεν ζεις. Και δεν το έχεις καταλάβει.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ

Στη Ρώμη της δεκαετίας του ’60, ο Άλντο Μπραϊμπάντι, ένας ποιητής και θεατράνθρωπος γύρω στα 40, ζει με τον νεαρό Έτορε, φίλο και σύντροφό του. Όταν ο υπερσυντηρητικός και θρησκευόμενος πατέρας του δεύτερου καταγγέλλει αυτή τη σχέση στην Αστυνομία, ο Άλντο θα βρεθεί κατηγορούμενος και αντιμέτωπος με φυλάκιση, χάρη σ’ έναν ιδιότυπο νόμο με μεσαιωνικές καταβολές.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.