FreeCinema

Follow us

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΓΑΝΤΩΝ (1959)

(NORTH BY NORTHWEST)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλφρεντ Χίτσκοκ
  • ΚΑΣΤ: Κάρι Γκραντ, Εύα Μαρί Σεντ, Τζέιμς Μέισον, Τζέσι Ρόις Λάντις, Μάρτιν Λάνταου, Λίο Γκ. Κάρολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 136'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Executive διαφημιστικής γίνεται στόχος ομάδας κατασκόπων από παρεξήγηση και αγωνίζεται ν’ αποδείξει την αθωότητά του… όσο παραμένει ακόμη ζωντανός!

Έχω πει πολλές φορές πως εάν δεν είχε υπάρξει ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, το σινεμά δεν θα ήταν το ίδιο με αυτό που ξέρουμε σήμερα. Υπάρχουν άπειρες ταινίες που αποδεικνύουν αυτό το σκεπτικό μου για τον καλύτερο κινηματογραφικό σκηνοθέτη όλων των εποχών, με επίδραση κυριολεκτικά αδιανόητη πάνω στη φιλμική γλώσσα αφήγησης. Ο Χίτσκοκ υπήρξε ο μεγαλύτερος μάστορας διαχείρισης του θεατή και της σχέσης του με τα δρώμενα επί της μεγάλης οθόνης, έχτισε τα θεμέλια για την εξέλιξη διαφόρων genres, πρόσφερε πολλαπλά κι αναπάντεχα layers «ανάγνωσης» σε ταινίες που φαινομενικά έδειχναν μονάχα ψυχαγωγικές και η δουλειά του θ’ αντιγράφεται… στον αιώνα τον άπαντα.

Είναι γνωστή η προτίμησή μου για τον «Σιωπηλό Μάρτυρα» του 1954 (εκτενές κείμενό μου υπάρχει σε τούτη την έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου και το που τον τοποθετώ στα χρονικά του σινεμά επίσης δεν αποτελεί μυστικό), όμως, το «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» θα μπορούσε να βρίσκεται στην κορυφή μιας άλλης αξιολογικής λίστας, πόσω μάλλον στο πλαίσιο της φιλμογραφίας του, με γνώμονα το entertainment value.

Πρόκειται για ένα κανονικό roller coaster που σε βάζει στη θέση του κεντρικού ήρωα, του αφελούς Ρότζερ Ο. Θόρνχιλ (ο Κάρι Γκραντ ως η αποθέωση της φινέτσας και του ανδρικού πρότυπου), και σε γυροφέρνει σ’ ένα σωρό αμερικανικές τοποθεσίες ή μνημεία για να θέσει νέους κανόνες και όρια στο σασπένς, στηρίζοντας τα πάντα στην («ευνουχισμένη», καθώς βρίσκεσαι έξω από τους χώρους δράσης) συμμετοχή σου και τη μη δυνατότητα επέμβασής σου στην εξέλιξη της μοίρας αυτού του χαρακτήρα. Με τον οποίο ταυτίζεσαι απόλυτα, μα δεν θα ήθελες καθόλου να ήσουν «in his shoes»!

Αυτή η ταινία δεν αξίζει μονάχα ένα απλό κείμενο κριτικής, αλλά… ατελείωτα κατεβατά ανάλυσης και «αποκωδικοποίησης» στην προσέγγιση. Το είχα κάνει στα τέλη της δεκαετίας του ’90 για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ. Οπότε, συνεχίζεις την ανάγνωση μέσω του post που φέρει τον τίτλο ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΤΟ «ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΓΙΑΓΑΝΤΩΝ». Εάν δεν έχεις ξαναδεί ποτέ αυτή την ταινία, μέτρα επτά παραγράφους μετά την εικόνα του τίτλου από τα opening credits και επανέρχεσαι αφού πας σινεμά. Εάν την έχεις ξαναδεί, διαβάζεις ελεύθερα το πλήρες κείμενο λες και ήταν ένα συνοδευτικό «λυσάρι» και κατόπιν σπεύδεις στο πλησιέστερο θερινό σινεμά για να έχεις μια ακόμη εμπειρία θέασης αυτού του αριστουργήματος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν υπάρχει περίπτωση να ζεις σε τούτο τον κόσμο και να μην έχεις δει ποτέ στη μεγάλη οθόνη αυτή την ταινία. Δεν ζεις. Και δεν το έχεις καταλάβει.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Νοσοκομειακή ψυχίατρος καλείται να εξετάσει νεοεισαχθείσα σε κατάσταση κρίσης, η οποία πιστεύει πως κάποια υπερφυσική δύναμη «καταλαμβάνει» τα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω της, με αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ένα αρρωστημένο χαμόγελο. Έξαφνα, αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια της κι εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ένα είδος «κατάρας» που, πλέον, πέρασε σ’ αυτήν!

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΟΛΑ

Η Χίλντι, μετά την απεξάρτησή της από το αλκοόλ, ανασυνθέτει την καριέρα της στη Νέα Αγγλία, επαναπροσδιορίζοντας αξίες οικημάτων και ζωής, μιλώντας απευθείας στην κάμερα, «στα κορίτσια της» (δύο πανέμορφα σκυλιά και όχι στις κόρες της), στον ψυχίατρο της περιοχής και στον Φρανκ, ένα παλιό της flirt που αναθερμαίνεται. Το οικογενειακό (και όχι μόνο) περιβάλλον θα εκφράσει ανησυχία και gay πρώην σύζυγος θα παρευρεθεί σε δείπνο, κατά το οποίο η Χίλντι μας εξηγεί γιατί τους άφησε να τη στείλουν στην απεξάρτηση και πώς είναι η ζωή της τώρα.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Μία δραματοποιημένη απόπειρα καταγραφής της ιστορίας των Αγκότζι, μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών οι οποίες προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης, από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.