FreeCinema

Follow us

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ (2022)

(NJË FILXHAN KAFE DHE KËPUCË TË REJA VESHUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκεντιάν Κότζι
  • ΚΑΣΤ: Έντγκαρ Μοράις, Ραφαέλ Μοράις, Ντρίτα Καμπάσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

Με αλβανική ταυτότητα και με «διαβατήριο» συμπαραγωγής Ελλάδας, Κοσόβου και Πορτογαλίας, το «Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια» διαβάζεται ως σύνοψη αρκετά μελοδραματικά (αν όχι και εξωφρενικά!), αλλά στην πραγματικότητα χαρακτηρίζεται από μία αρκετά «κλινική» ψυχρότητα, που περισσότερο προκαλεί την αμηχανία παρά το συναίσθημα.

Ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, δύο κωφάλαλα και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια στα thirtysomething του, ζουν και εργάζονται μαζί, έχοντας μια επιπλέον στήριξη από την κοπέλα του δεύτερου, την Άνα. Η κατάσταση που βιώνουν ήδη τους θέτει (άθελά τους) σε απρόσμενους κινδύνους όταν βρίσκονται μονάχοι τους (βλέπε τη σκηνή στο δάσος), μα τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν ο Αγκίμ αποκαλύψει στον αδελφό του πως η ματιά του «θολώνει» όλο και περισσότερο. Μία οφθαλμιατρική εξέταση θα φέρει τα δύο αδέλφια αντιμέτωπα με την πληροφορία ότι πάσχουν από γενετική ασθένεια η οποία πρόκειται να τους οδηγήσει σταδιακά στην ολική τύφλωση! Η Άνα θα χρειαστεί να μετακομίσει στο διαμέρισμά τους, όμως, για πόσο θα μπορέσει ν’ αντέξει μία συνθήκη που οδηγείται στην… μη επικοινωνία;

Είναι σεβαστή η ολότελα μινιμαλιστική σκηνοθετική γραμμή του Γκεντιάν Κότζι (απουσιάζει ακόμη και η μουσική, αποδραματοποιώντας την οποιαδήποτε ένταση ή καταπνίγοντας ακόμη και κάποια λυρική διάθεση, όπως στη σεκάνς του φινάλε), ο οποίος υπογράφει και το σενάριο, όμως, με το καταστασιακό ν’ αγγίζει τα όρια του σουρεαλιστικού, ειδικά από τη στιγμή που (και) η τύφλωση δυσκολεύει κάθε τρόπο επαφής ή συνύπαρξης των τριών τους στο σπίτι, το φιλμ βυθίζεται σε πελάγη… άβολης παρακολούθησης, με τα φτωχά εκφραστικά μέσα των δύο αδελφών – πρωταγωνιστών να χαντακώνουν πιο δυσάρεστα ακόμη και το (ποιο, αλήθεια;) νόημα του έργου.

Θα μπορούσε ν’ αποτελούσε ένα φιλμικό αξιοπερίεργο, μια ταινία που θα «πάντρευε» τις αγαπημένες θεματικές του Πέδρο Αλμοδόβαρ και του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ μαζί (!), όμως ο Κότζι επιλέγει μία απόλυτα άνοιωθη αποστασιοποίηση, που δεν καταλαβαίνεις τι ακριβώς εξυπηρετεί αφηγηματικά. Μάλλον μία… φεστιβαλική καριέρα και ουχί το πλησίασμα ενός απλού θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κακό δεν είναι, αλλά… όλη αυτή η μελαγχολική ατονία, δίχως κάποια βαρύνουσα υποστήριξη καλλιτεχνικής πρότασης, καταλήγει να δείχνει σκέτα πληκτική και αδιέξοδη (όπως και η κατάληξη του φιλμ), όσο καλές προθέσεις και να έχεις για να το παρακολουθήσεις.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΥΡΗΣ ΒΑΛΙΤΣΑΣ

Πιλότος με ένοχο μυστικό ικανό να του στερήσει τη θέση στο cockpit των αργεντίνικων αερογραμμών, πέφτει θύμα εκβιασμού από μέλη κυβερνητικής υπηρεσίας, αναγκάζοντάς τον να μεταφέρει μια αγνώστου περιεχομένου μαύρη βαλίτσα σε κάθε του πτήση από Μπουένος Άιρες προς Μαδρίτη. Θα πάει μακριά η… βαλίτσα;

ΚΕΝΑ ΑΕΡΟΣ

Άννα, δεν ήμουνα εγώ για αεροπλάνα.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΪΝΤ

Στο Λονδίνο του 1939, δύο μέρες μετά την εισβολή των Γερμανών στην Πολωνία, ο συγγραφέας και ακαδημαϊκός Κ. Σ. Λιούις επισκέπτεται τον Σίγκμουντ Φρόιντ για να κουβεντιάσουν (ή μήπως να συγκρουστούν;) για την ύπαρξη (ή όχι) του Θεού και την Επιστήμη.

ΤΟ ΛΥΣΑΡΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Σκηνοθέτης που βλέπει πως οι παραγωγοί της επερχόμενης ταινίας του πάνε να τη… «σφάξουν» στο μοντάζ δίχως την έγκρισή του, κλέβει όλο το υλικό της και φυγαδεύεται μαζί με τους πιο στενούς του συνεργάτες στην επαρχιακή κατοικία μιας θείας του, ελπίζοντας εκεί να βρει την ελευθερία της δημιουργικής έκφρασης, πόσω μάλλον κι ένα final cut του… αμάζευτου από τα γυρίσματά του!

ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΙ

Ένα κορίτσι ανακαλύπτει ξαφνικά την ικανότητα να βλέπει τα «IF», τους φανταστικούς φίλους όλων των παιδιών του κόσμου. Κάποια αναζητούν την καινούργια τους ανήλικη συντροφιά, άλλα νοσταλγούν τους παλιούς τους ιδιοκτήτες που ενηλικιώθηκαν και τα ξέχασαν. Θα μπορέσει να τα βοηθήσει η Μπι;