FreeCinema

Follow us

Η ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΧΩΡΑ ΜΟΥ (2022)

(MI PAÍS IMAGINARIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πατρίσιο Γκουσμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 83'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Το 2019, μια υπερτιμολόγηση των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη Χιλή στάθηκε αφορμή για κοινωνικό ξέσπασμα, με μεγάλες αιματηρές διαδηλώσεις και μηνύματα που μιλούσαν για διαφθορά, έλλειψη δικαιοσύνης και συνεχή καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σειρά συνεντεύξεων από γυναίκες που επιζητούν κοινωνική δικαιοσύνη και εικόνες της Χιλής με στρατιωτικά οχήματα στους δρόμους, συνθέτουν ένα ντοκιμαντέρ που εμβαθύνει προς την κατανόηση της τωρινής κατάστασης.

Ο Πατρίσιο Γκουσμάν, εξορισμένος από τη Χιλή στη Γαλλία, από την εποχή του Πινοτσέ, δεν έπαψε ποτέ να σκηνοθετεί για τον τόπο που άφησε πίσω του. Έχοντας καλή γνώση της Ιστορίας και του τι μπορεί να επακολουθήσει ενός συλλογικού «ξεσπάσματος», δε στέκει απλά ως «εικονο-καταγραφέας» της κατάστασης, αλλά εμβαθύνει στους λόγους της συλλογικής απόρριψης των κυβερνητικών αποφάσεων, κάνοντας έρευνα σε οργανωτικές δομές, μικρο-ομάδες και συλλογικότητες, φέρνοντας στο φως πραγματικές ανάγκες, κυρίως γυναικών. Στατιστικά προέκυψε αυτή η ταυτότητα, σε ό,τι αφορά το φύλο. Οι περισσότερες οικογένειες είναι μονογονεϊκές, χωρίς να έχει οριστεί κανενός είδους κοινωνική μέριμνα ή άλλου είδους βοήθεια. «Παλιά οι γυναίκες αγκάλιαζαν το σύντροφό τους μετά τις διαδηλώσεις, αν φυσικά τον έβρισκαν ζωντανό μετά από αναζήτησή του σε νοσοκομεία, κέντρα κράτησης και φυλακές. Τώρα δεν είχαν σύντροφο και κάποιος είχε να φροντίσει ένα παιδί, όσο βρίσκονταν σε διαδηλώσεις, προασπίζοντας δικά του δικαιώματα», αναφέρει μια γυναίκα σε συνέντευξη. «Δεν τους έλειψε ένα κομμάτι ψωμί και λίγο τσάι», επεξηγεί μια άλλη γυναίκα σε κάποιου είδους αυτοσχέδιο καταυλισμό, όπου άστεγοι οργανώνονται προς εύρεση κατοικίας.

Συγκρίσεις ανάμεσα στην κατάσταση του 2019 μ’ εκείνη του 1973 δεν θα μπορούσαν να λείπουν, εφόσον είναι κομμάτι της Ιστορίας. Ακόμα και «τώρα», ο κόσμος επιζητούσε αλλαγές του Συντάγματος, που σημαίνει πως η αποκατάσταση της Δημοκρατίας δεν είχε ακόμα επιτευχθεί. Αναφορές σε συνεντεύξεις για κάποιο είδος «εμφυλίου πολέμου» ανάμεσα σε διαδηλωτές και «Αστυνομία που δρα χωρίς ηγεσία» κάνοντας χρήση εξοπλισμού, σε κάνει να σκέφτεσαι αν αυτές οι λέξεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα χρόνια μας για να χαρακτηρίσουν μια σύγκρουση που λαμβάνει χώρα τοπικά, από ανθρώπους οι οποίοι προέρχονται από πολλές «φυλές».

Η ομορφιά δεν κρύβεται σε πανοραμικά πλάνα του Σαντιάγο, με περισσότερο από ένα εκατομμύριο ανθρώπους να κατακλύζει τους δρόμους της Χιλής. Εν μέρει, είναι ελπιδοφόρο σε διεθνές επίπεδο. Φαίνεται πως ο κόσμος είχε ανάγκη να δει τέτοιες εικόνες, περισσότερο σε άλλα μέρη απ’ ό,τι στον τόπο που πραγματοποιήθηκαν τόσο μεγάλες συγκεντρώσεις. Σε κάποια πλάνα τονίζεται και εστιάζεται η λεπτομέρεια, όπως στην απομάκρυνση αγάλματος από τον στρατό, με σκοπό την προστασία του, καθώς αιματοκυλίζει χιλιάδες πολίτες με ποικίλους τρόπους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα όνειρο του ίδιου του Πατρίσιο Γκουσμάν παίρνει σάρκα και οστά μετά από δεκαετίες. Αποκλειστικά για κοινό που ενδιαφέρεται να ενημερωθεί για την Ιστορία αυτού του τόπου ή το αφορούν τα πολιτικά ντοκιμαντέρ.


MORE REVIEWS

ΜΙΑ ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΥΠΟΘΕΣΗ

Βετεράνος δικηγόρος αναλαμβάνει την υπεράσπιση οικογενειάρχη άνδρα, ο οποίος κατηγορείται πως σκότωσε τη σύζυγό του. Παρά την όχι πλήρη συνεργασία του πελάτη του μαζί του, πιστεύει ένθερμα στην αθωότητά του. Αρκεί αυτό για τον κρατήσει έξω από τη φυλακή; Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Κροίσος γοητεύεται από την επαφή του με σερβιτόρα σε fundraising gala και της ζητά να τον συνοδεύσει με παρέα φίλων του και να περάσουν μερικές μέρες ανέμελων και… αξέχαστων διακοπών στο ιδιωτικό του νησί.

ΤΟ ΚΟΡΑΚΙ

Ο Έρικ και η Σέλι γνωρίζονται σ’ ένα κέντρο αποτοξίνωσης, ερωτεύονται, όμως, αποτελούν στόχους του οργανωμένου εγκλήματος και δολοφονούνται από τη συμμορία του αρχικακοποιού Βίνσεντ Ρεγκ, ενός ανθρώπου που έχει κάνει συμφωνία με τον Διάβολο για να του προσφέρει αθώες ψυχές, με αντάλλαγμα την αιώνια ζωή. Η αγάπη του Έρικ για την Σέλι μπορεί να τον φέρει πίσω στη Γη, ώστε να πάρει την εκδίκησή του;

Ο ΔΕΛΦΙΝΟΜΙΚΡΟΥΛΗΣ

Μικρό δελφίνι σώζει αγοράκι από πνιγμό, καταλήγοντας να μεγαλώνουν χαρούμενα μαζί στον βυθό της θάλασσας, μέχρι τη στιγμή που το παιδί αποφασίζει να βγει στη στεριά για ν’ αναζητήσει τη μαμά του.

ΜΙΚΡΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΗΓΑΝ ΛΑΘΟΣ

Δύο μικρά σκυλιά συνδέουν με παράδοξο τρόπο τις ζωές δύο διαφορετικής ταξικής προέλευσης οικογενειών.