FreeCinema

Follow us

Η ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ ΧΩΡΑ ΜΟΥ (2022)

(MI PAÍS IMAGINARIO)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πατρίσιο Γκουσμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 83'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Το 2019, μια υπερτιμολόγηση των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στη Χιλή στάθηκε αφορμή για κοινωνικό ξέσπασμα, με μεγάλες αιματηρές διαδηλώσεις και μηνύματα που μιλούσαν για διαφθορά, έλλειψη δικαιοσύνης και συνεχή καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σειρά συνεντεύξεων από γυναίκες που επιζητούν κοινωνική δικαιοσύνη και εικόνες της Χιλής με στρατιωτικά οχήματα στους δρόμους, συνθέτουν ένα ντοκιμαντέρ που εμβαθύνει προς την κατανόηση της τωρινής κατάστασης.

Ο Πατρίσιο Γκουσμάν, εξορισμένος από τη Χιλή στη Γαλλία, από την εποχή του Πινοτσέ, δεν έπαψε ποτέ να σκηνοθετεί για τον τόπο που άφησε πίσω του. Έχοντας καλή γνώση της Ιστορίας και του τι μπορεί να επακολουθήσει ενός συλλογικού «ξεσπάσματος», δε στέκει απλά ως «εικονο-καταγραφέας» της κατάστασης, αλλά εμβαθύνει στους λόγους της συλλογικής απόρριψης των κυβερνητικών αποφάσεων, κάνοντας έρευνα σε οργανωτικές δομές, μικρο-ομάδες και συλλογικότητες, φέρνοντας στο φως πραγματικές ανάγκες, κυρίως γυναικών. Στατιστικά προέκυψε αυτή η ταυτότητα, σε ό,τι αφορά το φύλο. Οι περισσότερες οικογένειες είναι μονογονεϊκές, χωρίς να έχει οριστεί κανενός είδους κοινωνική μέριμνα ή άλλου είδους βοήθεια. «Παλιά οι γυναίκες αγκάλιαζαν το σύντροφό τους μετά τις διαδηλώσεις, αν φυσικά τον έβρισκαν ζωντανό μετά από αναζήτησή του σε νοσοκομεία, κέντρα κράτησης και φυλακές. Τώρα δεν είχαν σύντροφο και κάποιος είχε να φροντίσει ένα παιδί, όσο βρίσκονταν σε διαδηλώσεις, προασπίζοντας δικά του δικαιώματα», αναφέρει μια γυναίκα σε συνέντευξη. «Δεν τους έλειψε ένα κομμάτι ψωμί και λίγο τσάι», επεξηγεί μια άλλη γυναίκα σε κάποιου είδους αυτοσχέδιο καταυλισμό, όπου άστεγοι οργανώνονται προς εύρεση κατοικίας.

Συγκρίσεις ανάμεσα στην κατάσταση του 2019 μ’ εκείνη του 1973 δεν θα μπορούσαν να λείπουν, εφόσον είναι κομμάτι της Ιστορίας. Ακόμα και «τώρα», ο κόσμος επιζητούσε αλλαγές του Συντάγματος, που σημαίνει πως η αποκατάσταση της Δημοκρατίας δεν είχε ακόμα επιτευχθεί. Αναφορές σε συνεντεύξεις για κάποιο είδος «εμφυλίου πολέμου» ανάμεσα σε διαδηλωτές και «Αστυνομία που δρα χωρίς ηγεσία» κάνοντας χρήση εξοπλισμού, σε κάνει να σκέφτεσαι αν αυτές οι λέξεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα χρόνια μας για να χαρακτηρίσουν μια σύγκρουση που λαμβάνει χώρα τοπικά, από ανθρώπους οι οποίοι προέρχονται από πολλές «φυλές».

Η ομορφιά δεν κρύβεται σε πανοραμικά πλάνα του Σαντιάγο, με περισσότερο από ένα εκατομμύριο ανθρώπους να κατακλύζει τους δρόμους της Χιλής. Εν μέρει, είναι ελπιδοφόρο σε διεθνές επίπεδο. Φαίνεται πως ο κόσμος είχε ανάγκη να δει τέτοιες εικόνες, περισσότερο σε άλλα μέρη απ’ ό,τι στον τόπο που πραγματοποιήθηκαν τόσο μεγάλες συγκεντρώσεις. Σε κάποια πλάνα τονίζεται και εστιάζεται η λεπτομέρεια, όπως στην απομάκρυνση αγάλματος από τον στρατό, με σκοπό την προστασία του, καθώς αιματοκυλίζει χιλιάδες πολίτες με ποικίλους τρόπους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα όνειρο του ίδιου του Πατρίσιο Γκουσμάν παίρνει σάρκα και οστά μετά από δεκαετίες. Αποκλειστικά για κοινό που ενδιαφέρεται να ενημερωθεί για την Ιστορία αυτού του τόπου ή το αφορούν τα πολιτικά ντοκιμαντέρ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Περιμένω το ντοκιμαντέρ για τον αγώνα των Εξαρχειωτών ενάντια στους ερμπιενμπίδες. Νο πασαράν!