FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΤΟΥ… ΨΕΥΤΗ (2022)

(MENTEUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Μπαρού
  • ΚΑΣΤ: Ταρέκ Μπουνταλί, Αρτίς, Πολίν Κλεμάν, Κατρίν Οσμαλέν, Καρίμ Μπελχαντρά, Όλεγκ Κούπτσικ, Φιλίπ Βιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Μυθομανής άσσος της ψευτιάς, άξαφνα βλέπει έκπληκτος τα «φίδια» που κατά καιρούς είχε αμολήσει να τον ζώνουν… στ’ αλήθεια! Θα μπορέσει να βρει την άκρη με την αλήθεια;

Μακάρι να βγω… ψεύτης, όμως, φοβάμαι ότι μπλέξαμε! Το γαλλόφωνο φιλμ «Menteur» (2019) αποτέλεσε τόσο μεγάλο hit στη χώρα παραγωγής του, τον Καναδά, που οι Γάλλοι δεν μπορούσαν ν’ αφήσουν την ευκαιρία να πάει χαμένη. Τρία μόλις χρόνια μετά το original, προέκυψε τούτο το… αυθεντικό tricolore remake, ανοίγοντας (πιθανολογώ) την όρεξη και στις άλλες χώρες του κόσμου που τα τελευταία χρόνια ειδικεύονται σε τέτοιου είδους διασκευές. Αντιλαμβανόμενος, δε, πως ο βασικός ρόλος του «φιδέμπορα» θα ταίριαζε γάντι σε έναν… Κέκο Τζελόνε, ουδεμία έκπληξη θα μου δημιουργούσε το ενδεχόμενο μιας ιταλιάνικης version του φιλμ σε δυο-τρία χρόνια από σήμερα. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, μάλιστα, θα μπορούσε να επαναλανσαριστεί στη χώρα μας και το περίφημο… «Θεέ μου»! Έπιασα, όμως, τα (όποια) μελλούμενα και δεν έχω πει ακόμα δυο κουβέντες για τούτο τον νέο εκπρόσωπο της λαϊκής γαλλικής κωμωδίας των καιρών μας. Ίσως επειδή ως άλλος Ζερόμ, δεν τολμώ να κοιτάξω την αλήθεια κατάματα και το πάω γύρω γύρω, μπας και γλιτώσω. Σωτηρία, όμως, δεν υπάρχει καμία.

Το θρησκευτικό υπόβαθρο που θέτει σε κίνηση τα γρανάζια της πλοκής είναι αυτό που λέμε «του γιατρού», όμως, μοιάζει να μπήκε στο στόρι σε μια έκλαμψη της στιγμής, αφού ξεχνιέται ολοκληρωτικά στη συνέχεια, λες και ουδέποτε αποτελούσε μέρος του σεναρίου! Καλόγεροι απομονωμένου μοναστηριού, λοιπόν, συλλαμβάνουν ισχυρές όσο και επικίνδυνες δονήσεις… ψέματος στην ατμόσφαιρα και, εντοπίζοντας τη ρίζα του κακού κατά Νίκαια μεριά, αποφασίζουν να δώσουν στον υπαίτιο φλομπολόγο ένα γερό μάθημα. Για να ξεφύγεις από το rendezvous σου, είχες πει πως έπαθες λάστιχο, μεσιέ; Πάρε και τις τέσσερις ρόδες του αυτοκινήτου σου πίτα την κρίσιμη ώρα! Αργοπόρησες στη δουλειά και πέταξες τη δικαιολογία πως έσπασαν τα υδραυλικά στο σπίτι; Ορίστε το πλημμυρισμένο σου διαμέρισμα! Έκανες πλάκα στον αθώο αδελφό σου πως ο καλοκάγαθος γείτονάς σου είναι στην πραγματικότητα serial killer; Τρέχα τώρα να γλιτώσεις από την επίθεση του ψυχάκια με τα μαχαίρια και τα πριόνια! Κάπως έτσι ξηγιούνται οι καλόγεροι και ευθύνη ουδεμία φέρουν, καθώς το μοναδικό «χάπι» για την αρρώστια του ψέματος δεν είναι κάποια εξομολόγηση ή κάτι παρόμοιο που εμπίπτει στις άμεσες αρμοδιότητές τους, αλλά ο ισχυρότερος εχθρός του εκάστοτε παραμυθά: η αλήθεια!

Όπως συμβαίνει συνήθως με τις κωμωδίες που βασίζονται σε μία και μοναδική ιδέα (στην προκειμένη «τι θα γινόταν εάν τα ψέματά σου έβγαιναν αληθινά;»), όταν αυτή εξαντλείται, τότε κάπου εκεί (πρέπει να) τελειώνει και η ταινία. Στο «Μια του… Ψεύτη», αυτό συμβαίνει περίπου στο εικοσάλεπτο, με ό,τι ακολουθεί να είναι η επανάληψη ενός αγέλαστου καταστασιακού, όπου οι παρεξηγήσεις διαδέχονται η μία την άλλη, πατώντας αποκλειστικά και μόνο στην αντιπαραβολή ψέματος / αλήθειας. Η φάση με τον Ρώσο businessman, από το «ντα» του οποίου θα κριθεί η απεργιακή κινητοποίηση στο ναυπηγείο όπου εργάζεται ως manager ο Ζερόμ, μπορεί κάπου στο (πολύ) βάθος να κρύβει έναν ειρωνικό καπιταλιστικό σχολιασμό. Τι να το κάνεις, όμως, όταν το μοτίβο που τελικά επικρατεί είναι το γλυκανάλατο οικογενειακό μετά ανάλογων αισθηματικών μπερδεμάτων… Όσο για το καστ, θα ήταν χοντρό ψέμα να λέγαμε πως καταθέτει σπουδαίο ταλέντο κωμικού timing (αν και ο πρωταγωνιστής Ταρέκ Μπουνταλί κάπως το παλεύει). Στο αρχικό (μονόλεπτης διάρκειας) σερί παραμυθιών του Ζερόμ, και δη με την έμπνευση του… Κανιστάν, ομολογώ πως ψευτογέλασα. Κατόπιν, όμως, στο μυαλό μου έμεινε να τριγυρίζει η εύλογη παράφραση του ελληνικού τίτλου. Μια του… ψεύτη, δυο του… ψεύτη, τρεις…. και η κακιά του ώρα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εδώ και χρόνια αναζητούμε με μανία την… αλήθεια στη γαλλική κωμωδία. Το μόνο που εισπράττουμε, όμως, είναι ένα πελώριο ψέμα. Άλλο ένα τυπικά φαρσοειδές δείγμα του είδους αποτελεί τούτος ο «Ψεύτης», ο οποίος, τηρώντας τη σχετική παράδοση, διακρίνεται για την αδυναμία του να γίνει αστείος. Οι πιστοί της θερινής γαλλικουργιάς θα δουν ακριβώς αυτό που τους αρέσει (αλήθεια τώρα;). Οι υπόλοιποι, αν είναι να το αποφύγετε, βρείτε ένα πρόχειρο… ψέμα. Κακό δεν κάνει!


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.