FreeCinema

Follow us

ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ ΜΑΡΛΟΟΥ (2023)

(MARLOWE)

  • ΕΙΔΟΣ: Νουάρ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νιλ Τζόρνταν
  • ΚΑΣΤ: Λίαμ Νίσον, Ντιάνε Κρούγκερ, Τζέσικα Λανγκ, Αντεγουάλε Ακινουόγε-Αγκμπάτζε, Άλαν Κάμινγκ, Φρανσουά Αρνό, Ίαν Χαρτ, Ντάνι Χιούστον, Πάτρικ Μαλντούν, Ντανιέλα Μελσιόρ, Κολμ Μίνεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στο Λος Άντζελες του 1939, κυρία της υψηλής κοινωνίας επισκέπτεται το γραφείο του ιδιωτικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου και του ζητά ν’ ανακαλύψει τα ίχνη του… εραστή της. Σύντομα, εκείνος θα πληροφορηθεί ότι αναζητά ένα… πτώμα, δίχως να γνωρίζει πως η πελάτισσά του τον είχε δει ξανά, μετά την ημερομηνία του υποτιθέμενου θανάτου του. The plot thickens.

Έχουν περάσει πολλά χρόνια από το υποδειγματικό neo-noir της «Mona Lisa» του (1986), αλλά κι ακόμη περισσότερα από την (ανανεωτική) κορωνίδα του genre, το «Chinatown» (1974) του Ρομάν Πολάνσκι. Δύσκολο, λοιπόν, ν’ αναμετρηθείς και με το λαμπρό παρελθόν σου, όσο και με ένα απλησίαστο αριστούργημα που ακόμα μνημονεύεται από κριτικούς και κοινό. Και τον βρήκε κι άλλη μια «τρικλοποδιά» τον Νιλ Τζόρνταν, αναλαμβάνοντας να σκηνοθετήσει το «Ντετέκτιβ Μάρλοου»: το σενάριο του φιλμ δεν βασίστηκε σε μία ιστορία του Ρέιμοντ Τσάντλερ, θρυλικού δημιουργού του ομώνυμου ήρωα, αλλά σε ένα πιο σύγχρονο βιβλίο του Τζον Μπάνβιλ, το «The Black-Eyed Blonde» από το 2014. Παρά τις τόσες… αντιξοότητες, η ταινία του Τζόρνταν δεν καταλήγει να… εγκληματεί πάνω από το «φάντασμα» του είδους που υπηρετεί (και διαχειρίζεται αρκούντως νοσταλγικά), ρίχνοντας… στάχτη στα μάτια με τις λεπτομέρειες της δουλειάς στους τομείς σκηνικών και κοστουμιών, και κερδίζοντας επιπλέον πόντους χάρη στο casting.

Το αρχικό μοτίβο «φωνάζει» κι αυτό… «Chinatown»: «μοιραία» γυναίκα επισκέπτεται ιδιωτικό ντετέκτιβ για να βρει ουχί την ερωμένη του συζύγου της (plot twist!), μα τον εραστή της ίδιας, ο οποίος «την έχει κάνει» μυστηριωδώς, αφήνοντας πίσω από την υπόθεση μια σαφή υποψία «χρωστούμενων». Κοινώς, μια ωραιότατη δουλειά για τον στα κάτω του Μάρλοου, ο οποίος θα εντοπίσει τον εξαφανισμένο γόη… σε κοιμητήριο, υποχρεώνοντας σταδιακά την πελάτισσά του να του εκμυστηρευτεί πως είχε υπάρξει και μεταγενέστερη, τυχαία συνάντησή τους (εν αγνοία του) κατόπιν της ημερομηνίας του «θανάτου» του. Με μία πληθώρα από πρόσωπα να προστίθενται στην υπόθεση, από την παλιά star του σινεμά – μητέρα της πελάτισσάς του, μέχρι την αδελφή του εξαφανισμένου, εμπόρους ναρκωτικών και τον μελλοντικό Πρέσβη της Αγγλίας, η συγκάλυψη φαντάζει προφανής, όμως, το κίνητρο και το «έπαθλο» πίσω από όλα αυτά παραμένει ασαφές.

Η αλήθεια είναι πως το σενάριο των Γουίλιαμ Μόναχαν και Τζόρνταν είναι το λιγότερο πειστικό στοιχείο τούτης της απόπειρας για ακόμη ένα update στο φιλμ νουάρ, με την ίντριγκα της ιστορίας να μοχθεί για ν’ αποδείξει ότι κρύβει κάτι το ενδιαφέρον, βαδίζοντας σε στερεότυπα που λες κι έχουν βγει από τη ναφθαλίνη και τους παίρνει κάμποσο χρόνο παραπάνω για να προκύψουν λειτουργικά. Το «λαβυρινθώδες» της πλοκής δεν είναι και τόσο εμπνευσμένο κι επειδή ακόμη και το ίδιο το genre υποχρεώνει σε αφηγηματικό «ξεχείλωμα» του μυστηρίου, ο Τζόρνταν μαρτυρά την αμηχανία του ως προς τις μεθόδους ανάπτυξης του στόρι. Ευτυχώς, κάποια στιγμή (ίσως λίγο αργά) το «puzzle» φανερώνει τα πιο «ζουμερά» κομμάτια του, επιτρέποντας στον θεατή ν’ αναπτερώσει το ηθικό του και ν’ αρχίσει να καταλαβαίνει τι παρακολουθεί και που να εστιάσει, όντας και υποψιασμένος για τον «διπλό» ρόλο τον οποίο κρατούν (παραδοσιακά) αρκετοί από τους χαρακτήρες του έργου.

Το δεύτερο μισό του «Ντετέκτιβ Μάρλοου» γίνεται πιο παιχνιδιάρικο, πιο δολοπλόκο και πιο σαδιστικό, ενώ τα παρασκήνια του Χόλιγουντ εθίζουν σταδιακά το φόντο της δράσης στο ψέμα και τις πλαστές εντυπώσεις, φανερώνοντας με ειρωνεία τους (πάλαι ποτέ και ακόμη χειρότερους στο παρελθόν) δεσμούς του με το οργανωμένο έγκλημα. Εστιάζοντας ή και καταλήγοντας σε μια αποθήκη με props! Εκεί, πια, μειδιάς.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ασυντόνιστο για κάμποση ώρα, με σενάριο όχι και τόσο σφιχτό και μάλλον αποπροσανατολιστικό, σε λανθάνουσα διάθεση να μπερδέψει τον θεατή, ο οποίος κερδίζεται σταδιακά, αρκεί να έχει στοιχειώδη αντίληψη του τι είδους ταινία μπήκε να παρακολουθήσει και ν’ αναγνωρίζει και κάποιους βασικούς κώδικες αυτού, ώστε ν’ ανταμειφθεί με τα ψυχαγωγικά clues του δεύτερου και πιο αποκαλυπτικού μέρους του «Ντετέκτιβ Μάρλοου». Κρίμα που το πρωταγωνιστικό ζευγάρι δεν ευνοεί (και) την ύπαρξη κάποιου (αρκετά ενοχικού για ν’ ανθίσει) πάθους μεταξύ τους, καθώς ο Νίσον και η Κρούγκερ «ταιριάζουν» σαν… δυο κολώνες πάγου!


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.