FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΜΑ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ (2023)

(JOIKA)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
  • ΚΑΣΤ: Τάλια Ράιντερ, Ντιάνε Κρούγκερ, Μπορίς Σικ, Τόμας Κοτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία της νεαρής χορεύτριας Τζόι Γουόμακ, που από το Τέξας βρέθηκε στην Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, για να γίνει η πρώτη Αμερικανίδα που πήρε δίπλωμα από τη θρυλική σχολή.

Από τις κάμποσες ταινίες χορού που έχουν εμφανιστεί εδώ και χρόνια, το «Πρίμα Μπαλαρίνα» παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξαιτίας της πρωτοτυπίας της ιστορίας του, άσχετα από το γεγονός της έμπνευσης από πραγματικά γεγονότα. Ο Νεοζηλανδός Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον έχει διαχειριστεί το θέμα μ’ ένα πάθος που ενίοτε χτίζει σασπένς επιπέδου θρίλερ (!), όμως, όταν το φιλμ σκοντάφτει σε καταγγελτικές «παγίδες» πολιτικής, αισθάνεσαι ότι παρεκτρέπεται σαν να δικάζει ολόκληρη τη Ρωσία!

Η νεαρή Τζόι Γουόμακ καταφέρνει να γίνει αποδεκτή από την Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, όπου ως (η μοναδική) Αμερικανίδα χορεύτρια αντιμετωπίζει την έχθρα των άλλων κοριτσιών και η εκπαίδευσή της μοιάζει περισσότερο με… βασανιστήρια σκληραγώγησης. Οι σωματικές της αντοχές δοκιμάζονται δίχως προηγούμενο, οι pointe ματώνουν… κυριολεκτικά και ο ανταγωνισμός στις audition ρόλων κρύβει δολοπλόκα σχέδια κάθε φύσης (από θραύσματα γυαλιού μέσα στα παπούτσια, μέχρι γραφειοκρατικές τυπικότητες εθνικού συμφέροντος!).

Στο κομμάτι του χορού, το φιλμ σε παίρνει μαζί του και σε κερδίζει. Παράλληλα, όμως, η γραφικότητα της απεικόνισης ενός σκληρού καταστασιακού δίνει στον θεατή την εντύπωση πως παρακολουθεί ένα έργο (οριακά) αντι-σοβιετικής προπαγάνδας, το οποίο αν και δεν φτάνει την υπερβολή των «Λευκών Νυχτών» (1985), για παράδειγμα, μετατρέπει την Ακαδημία των Bolshoi σε μια τρομακτική παρομοίωση των… Γκουλάγκ! Το σημείο όπου η Τζόι(κα) παραχωρεί συνέντευξη στην οποία ισχυρίζεται πως η Ακαδημία και τα Μπαλέτα της είναι βουτηγμένα στη διαφθορά, αφήνει σαφείς νύξεις περί «εκπόρνευσης» των χορευτριών ώστε ν’ αποκτούν «σπόνσορες» ή και χάρες για solo σε παραστάσεις, κάτι το οποίο σπιλώνει άσχημα τη φήμη των Bolshoi.

Στον ομώνυμο ρόλο, η Τάλια Ράιντερ στέκεται με δυναμισμό και πειθώ, αν και το σενάριο δεν αναλύει σε βάθος τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της, ούτε καταφέρνει να εξηγήσει τη «μετάλλαξή» της σ’ ένα πλάσμα ψυχρό και κυνικό συναισθηματικά, με μοναδικό στόχο να πραγματοποιήσει ένα όνειρο που σταδιακά έπαιρνε τη μορφή μαζοχιστικής αυτο-ταπείνωσης. Παρά τις ενστάσεις γύρω από το περιεχόμενο, πάντως, εδώ υπάρχουν (και) συναρπαστικές σεκάνς που τραβούν την προσοχή του βλέμματος, αφήνοντας πίσω τις σκέψεις αμφιβολίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα must-see για ανθρώπους του χώρου και ειδικότερα κορίτσια που σκέφτονται ν’ αφοσιωθούν στον χορό. Το πολιτικό κομμάτι της υπόθεσης δεν το διαχειρίζεται κραυγαλέα αρνητικά ο Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, αλλά σίγουρα κάπου διχάζει.


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.