FreeCinema

Follow us

ΠΡΙΜΑ ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ (2023)

(JOIKA)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
  • ΚΑΣΤ: Τάλια Ράιντερ, Ντιάνε Κρούγκερ, Μπορίς Σικ, Τόμας Κοτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η ιστορία της νεαρής χορεύτριας Τζόι Γουόμακ, που από το Τέξας βρέθηκε στην Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, για να γίνει η πρώτη Αμερικανίδα που πήρε δίπλωμα από τη θρυλική σχολή.

Από τις κάμποσες ταινίες χορού που έχουν εμφανιστεί εδώ και χρόνια, το «Πρίμα Μπαλαρίνα» παρουσιάζει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον εξαιτίας της πρωτοτυπίας της ιστορίας του, άσχετα από το γεγονός της έμπνευσης από πραγματικά γεγονότα. Ο Νεοζηλανδός Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον έχει διαχειριστεί το θέμα μ’ ένα πάθος που ενίοτε χτίζει σασπένς επιπέδου θρίλερ (!), όμως, όταν το φιλμ σκοντάφτει σε καταγγελτικές «παγίδες» πολιτικής, αισθάνεσαι ότι παρεκτρέπεται σαν να δικάζει ολόκληρη τη Ρωσία!

Η νεαρή Τζόι Γουόμακ καταφέρνει να γίνει αποδεκτή από την Ακαδημία των Μπαλέτων Bolshoi, όπου ως (η μοναδική) Αμερικανίδα χορεύτρια αντιμετωπίζει την έχθρα των άλλων κοριτσιών και η εκπαίδευσή της μοιάζει περισσότερο με… βασανιστήρια σκληραγώγησης. Οι σωματικές της αντοχές δοκιμάζονται δίχως προηγούμενο, οι pointe ματώνουν… κυριολεκτικά και ο ανταγωνισμός στις audition ρόλων κρύβει δολοπλόκα σχέδια κάθε φύσης (από θραύσματα γυαλιού μέσα στα παπούτσια, μέχρι γραφειοκρατικές τυπικότητες εθνικού συμφέροντος!).

Στο κομμάτι του χορού, το φιλμ σε παίρνει μαζί του και σε κερδίζει. Παράλληλα, όμως, η γραφικότητα της απεικόνισης ενός σκληρού καταστασιακού δίνει στον θεατή την εντύπωση πως παρακολουθεί ένα έργο (οριακά) αντι-σοβιετικής προπαγάνδας, το οποίο αν και δεν φτάνει την υπερβολή των «Λευκών Νυχτών» (1985), για παράδειγμα, μετατρέπει την Ακαδημία των Bolshoi σε μια τρομακτική παρομοίωση των… Γκουλάγκ! Το σημείο όπου η Τζόι(κα) παραχωρεί συνέντευξη στην οποία ισχυρίζεται πως η Ακαδημία και τα Μπαλέτα της είναι βουτηγμένα στη διαφθορά, αφήνει σαφείς νύξεις περί «εκπόρνευσης» των χορευτριών ώστε ν’ αποκτούν «σπόνσορες» ή και χάρες για solo σε παραστάσεις, κάτι το οποίο σπιλώνει άσχημα τη φήμη των Bolshoi.

Στον ομώνυμο ρόλο, η Τάλια Ράιντερ στέκεται με δυναμισμό και πειθώ, αν και το σενάριο δεν αναλύει σε βάθος τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς της, ούτε καταφέρνει να εξηγήσει τη «μετάλλαξή» της σ’ ένα πλάσμα ψυχρό και κυνικό συναισθηματικά, με μοναδικό στόχο να πραγματοποιήσει ένα όνειρο που σταδιακά έπαιρνε τη μορφή μαζοχιστικής αυτο-ταπείνωσης. Παρά τις ενστάσεις γύρω από το περιεχόμενο, πάντως, εδώ υπάρχουν (και) συναρπαστικές σεκάνς που τραβούν την προσοχή του βλέμματος, αφήνοντας πίσω τις σκέψεις αμφιβολίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα must-see για ανθρώπους του χώρου και ειδικότερα κορίτσια που σκέφτονται ν’ αφοσιωθούν στον χορό. Το πολιτικό κομμάτι της υπόθεσης δεν το διαχειρίζεται κραυγαλέα αρνητικά ο Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, αλλά σίγουρα κάπου διχάζει.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.