FreeCinema

Follow us

ΖΑΝ ΝΤΙ ΜΠΑΡΙ: Η ΕΡΩΜΕΝΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ (2023)

(JEANNE DU BARRY)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαϊγουέν
  • ΚΑΣΤ: Μαϊγουέν, Τζόνι Ντεπ, Μπενζαμέν Λαβερνέ, Μελβίλ Πουπό, Ίντια Ερ, Πιερ Ρισάρ, Μαριάν Μπασλέρ, Μισά Λεσκό, Πολίν Πολμάν, Πασκάλ Γκρεγκορί, Νοεμί Λβοβσκί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Ζαν, νεαρή γυναίκα της εργατικής τάξης με έφεση στις σεξουαλικές απολαύσεις, χρησιμοποιεί σώμα και μυαλό για ν’ ανέλθει κοινωνικά. Ο κόμης ντι Μπαρί θα γίνει το «διαβατήριό» της, ώσπου ο δούκας του Ρισελιέ σκαρφιστεί να την παρουσιάσουν στον βασιλιά Λουδοβίκο ΙΕ΄. Ο έρωτάς τους θα είναι κεραυνοβόλος και οι Βερσαλλίες θα σκανδαλιστούν όσο ποτέ άλλοτε!

Πολύ τίμια (και υπέρ της), η Μαϊγουέν δήλωσε σε συνέντευξή της πως ο χαρακτήρας της Ζαν ντι Μπαρί της τράβηξε την προσοχή στο (εξαιρετικό κατά τη γνώμη μου) «Marie Antoinette» (2006) της Σοφία Κόπολα (εκεί την υποδυόταν η Άζια Αρτζέντο). Για δέκα χρόνια το κουβαλούσε στο μυαλό της σαν project, διάβαζε βιογραφίες και ιστορικά βιβλία, παρακολούθησε φιλμ αντίστοιχης περιόδου κι έρχεται σήμερα ν’ αποτολμήσει μια αναμέτρηση με την Ιστορία, την Τέχνη της και τους κοινωνικούς συσχετισμούς με το (επίσης) ταραγμένο σήμερα, καθώς η πλοκή του «Ζαν ντι Μπαρί» φτάνει μέχρι… τη Γαλλική Επανάσταση.

Με την ασφάλεια της χρήσης του voice-over, η Μαϊγουέν ξεγλιστρά έξυπνα από μερικούς βασικούς «σκοπέλους» τούτης της θαυμάσιας σε περιεχόμενο ιστορίας, που ξεκινά με δυο μικρά «flashback» της παιδικής κι εφηβικής περιόδου της ηρωίδας, για να καταλήξουμε στην ολοκληρωμένη και έμπειρη από τη ζωή Ζαν, η οποία απολαμβάνει την ηδονή και τους καρπούς της σαγηνευτικής της παρουσίας σ’ έναν εξευγενισμένο οίκο ανοχής, όπου και θα τραβήξει την προσοχή του κόμη ντι Μπαρί. Εκείνος θα γίνει ο «προστάτης» της, διατηρώντας μαζί του μια παράδοξη ερωτική σχέση, με την Ζαν να δείχνει μεγαλύτερη αφοσίωση στην ανατροφή του νεαρού υιού του, χωρίς να πιστεύει (ή και να αισθάνεται) την αγάπη του κόμη, ο οποίος αποκομίζει διαφόρων ειδών οφέλη από την εκμετάλλευση της συντρόφου του.

Η Ζαν θ’ ακολουθήσει το σχέδιο του δαιμόνιου δούκα του Ρισελιέ και θα οδηγηθεί στις Βερσαλλίες, θεωρώντας ότι η εξωτική και μυστηριώδης παρουσία της θα προσελκύσει το ενδιαφέρον του Λουδοβίκου ΙΕ΄, με την ελπίδα να «σπιτωθεί» στ’ ανάκτορα ως μία (ακόμη) εκ των «κρυφών» παλλακίδων του. Ο βασιλιάς θα χάσει το μυαλό του με τον αυθεντικό κι ανυπότακτο χαρακτήρα της Ζαν και οι δύο εραστές θ’ αρχίσουν ένα «παιχνίδι» με άπειρους συμπεριφορικούς κανόνες, για να οδηγηθούν σε μία πραγματικά θερμή συναισθηματικά σχέση, που θα σκανδαλίσει σε μεγάλο βαθμό τα ανάκτορα και τον στενό οικογενειακό κύκλο του Λουδοβίκου.

Επιλέγοντας μία απόλυτα διαφορετική διαχείριση του χώρου και της περιόδου από εκείνη της Κόπολα, η Μαϊγουέν δίνει βάση σε κοινωνικά ζητήματα τα οποία θίγει η ιστορία της Ζαν, πράγματα που ποτέ δεν παύουν να ενδιαφέρουν ή να συναρπάζουν τον θεατή (από το «savoir vivre» και την ιεραρχία της αυλής, μέχρι την ψευτοηθική πολιτικών και θρησκευτικών ηγετών που πλαισίωναν τον βασιλιά) στο δίωρο που (σχεδόν) διαρκεί το φιλμ. Είχε αβανταδόρικα όπλα στα χέρια της (το μεγαλείο των αυθεντικών locations, για παράδειγμα), όμως, δεν τα αξιοποίησε τόσο στιλιστικά ή φωτογραφικά (ατυχής η επιλογή του Λοράν Νταϊλάντ στο πόστο του dp), ενώ η μεγαλύτερη «παγίδα» του «Ζαν ντι Μπαρί» ήταν η επιλογή της πρωταγωνίστριας, όπου η σκηνοθέτις διέπραξε ένα προφανές «αμάρτημα», για ν’ αποδείξει πως τούτο το φιλμ ήταν (και) ένα τεράστιο vanity project. Της γυρίζει σαν ένα αλαζονικό boomerang τούτη η απόφαση, ειδικά στις πρώτες σκηνές στις οποίες εμφανίζεται, με το πρόσωπό της να ξενίζει (σχεδόν ενοχλητικά!), πόσω μάλλον να πείσει για τα κατορθώματα της ηρωίδας που υποδύεται. Σταδιακά, είναι κάτι που συνηθίζει το βλέμμα και είναι η εξέλιξη της ιστορίας εκείνη που την «προστατεύει» σε μέγιστο βαθμό.

Ξεπερνώντας, λοιπόν, το «πρόβλημα»… υποκριτικής και πειθούς που (δεν) εμπνέει η Μαϊγουέν, έχουμε να κάνουμε μ’ ένα έργο πολλαπλών συμβολισμών που αντανακλούν και στο σήμερα: ταξική πάλη ή υποκρισία, ανισορροπία στη σχέση των δύο φύλων, ο ρόλος της γυναίκας – πουτάνας και ο διασυρμός αυτής, τα σύνορα της ανηθικότητας και πώς να τα ξεπερνάς αλώβητος, οι μηχανισμοί διατήρησης της εξουσίας και η αναπόφευκτη πτώση από αυτήν, ο ρατσισμός (που αγγίζει από την καταγωγή έως και το χρώμα του δέρματος) και πλείστα όσα επίκαιρα και μη, σχολιάζονται με νηφαλιότητα και από καίρια κριτική σκοπιά, προσφέροντας στο κοινό τροφή για σκέψη και μετά το τέλος της προβολής. Όχι ότι δεν θα μπορούσε και καλύτερα, αλλά βγήκα χορτασμένος και πιο ενημερωμένος για τη δράση της Αυλής του Λουδοβίκου ΙΕ΄, λίγο πριν προκύψουν… τα παντεσπάνια και οι γκιλοτίνες!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ειλικρινά «τραβηχτικό» θέμα και περιεχόμενο, η ευπρόσδεκτη (και χαμηλών τόνων) επιστροφή του Τζόνι Ντεπ, μαζί με το βασιλικό λούσο της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου, συνθέτουν ένα μείγμα που μπορεί να αφορά μεγάλη μερίδα του mainstream κοινού, φροντίζοντας να μην ξεχνά το φιλμ και τη σημασία του ψυχαγωγικού παράγοντα. Κρίμα για το ποσοστό ματαιοδοξίας της Μαϊγουέν.


MORE REVIEWS

STRANGE DARLING

Σ’ αυτό το one-night stand υπάρχει σίγουρα ένας… serial killer! Αλλά ας… μην πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά τους!

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΕΡΩΤΑ

Ο 19χρονος ορφανός Τόμεκ παρακολουθεί εμμονικά μέσα από ένα τηλεσκόπιο τη Μάγκντα, μία μεγαλύτερή του σε ηλικία γυναίκα που κατοικεί στο απέναντι διαμέρισμα. Παράλληλα, εκμεταλλευόμενος τη θέση του στο Ταχυδρομείο, οργανώνει συναντήσεις μαζί της, στέλνοντάς της ψεύτικες ειδοποιήσεις. Όταν ομολογεί τις πράξεις του και δηλώνει την αγάπη του, η Μάγκντα αντιμετωπίζει κυνικά τον έρωτά του, οδηγώντας τον σε μία καθοριστική απόφαση.

Ο ΚΟΜΗΣ ΜΟΝΤΕ ΚΡΙΣΤΟ

Προδομένος από τους φίλους του, ο Εντμόντ Νταντές συλλαμβάνεται ανήμερα του γάμου του, υπομένοντας άδικη φυλάκιση δεκατεσσάρων ετών. Όταν καταφέρνει ν’ αποδράσει, υιοθετεί το όνομα και τα πλούτη του μυστηριώδους Κόμη του Μόντε Κρίστο, απεργαζόμενος την τέλεια εκδίκηση.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΓΚΟΛΝΤΜΑΝ

Γαλλία, 1976. Ο αριστερός ακτιβιστής Πιερ Γκολντμάν, έπειτα από πενταετή εγκλεισμό στη φυλακή, δικάζεται για δεύτερη φορά, κατηγορούμενος για υποθέσεις ένοπλων ληστειών και δολοφονιών. Έχει αποδεχθεί την πρώτη κατηγορία, όμως, αρνείται σθεναρά τη δεύτερη. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΙΣ

Στο Δουργούτι του ’50, ένας φτωχοδιάβολος και η παρέα του υποκύπτουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο για λογαριασμό συμμορίας, μπας κι ο πρώτος καταφέρει και ξεχρεώσει το φορτηγό του, που αντιστοιχεί με όλο του το βιός.