FreeCinema

Follow us

ΣΟΝΑΤΑ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ (2016)

(ILEGITIM)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντριάν Σιτάρου
  • ΚΑΣΤ: Αντριάν Τιτιένι, Αλίνα Γκριγκόρε, Ρόμπι Ουρς, Μπογκντάν Αλμπουλέσκου, Κριστίνα Ολτεάνου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 89'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Φιλονικία σε οικογενειακό τραπέζι παρεκτρέπεται έντονα όταν τα παιδιά ζητούν εξηγήσεις από τον πατέρα, το όνομα του οποίου εμφανίστηκε σε επίσημα έγγραφα του κράτους που αποδεικνύουν ότι κατέδιδε γυναίκες που ήθελαν να κάνουν έκτρωση, πράξη απαγορευμένη στη Ρουμανία μέχρι το 1989. Λίγες ώρες αργότερα, η Σάσα και ο Ρομέο κάνουν έρωτα. Είναι τα δίδυμα της οικογένειας Ανγκελέσκου.

Το ρουμάνικο σινεμά αναπτύχθηκε υπό τη μορφή φεστιβαλικής ανακάλυψης που κατά κάποιον τρόπο φούντωσε (αν όχι «εκτονώθηκε»…) το 2007 με τον Χρυσό Φοίνικα στο «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες» του Κριστιάν Μουντζίου. Δεν εξελίχθηκε ποτέ σε κάτι πιο δημιουργικό καλλιτεχνικά, αλλά η σημαία τού τόπου του εξακολουθεί να έχει παρουσία σε διάφορα προγράμματα ευρωπαϊκών φεστιβάλ, για το multiculti της υπόθεσης. Σχεδόν ειρωνικά, υπάρχει μια κάποια σύνδεση ανάμεσα σ’ εκείνη την ταινία του Μουντζίου και τούτη τη «Σονάτα», που βρίσκει τον σκηνοθέτη Αντριάν Σιτάρου να επιστρέφει (μετά το διάλειμμα της φιλόζωης… κομεντί «Domestic» του 2012) στο αγαπημένο του είδος. Το δράμα. Φυσικά.

Οι μη μυημένοι σε αυτό που αποκαλώ (αρκετά υποτιμητικά) «φεστιβαλικό» θα βρεθούν ξαφνικά μπροστά σε μια μεγάλη σε διάρκεια σεκάνς οικογενειακού δείπνου, στην οποία ο διάλογος αποκτά μεγαλύτερη ένταση σταδιακά, για να καταλήξουμε σε χειροδικίες και λόγια που αφήνουν σημάδια παντοτινά στις σχέσεις πατέρα και παιδιών. Σημείο τομής οι αμβλώσεις, απαγορευμένες στη Ρουμανία έως τα τέλη της δεκαετίας του ’80, με τον εξηντάρη Βίκτορ, μαιευτήρα το επάγγελμα, να πρέπει να ομολογήσει ενώπιον της τέκνων του, για πρώτη φορά στη ζωή του, αν όντως σχετιζόταν με καταγγελίες γυναικών που σκόπευαν να παρανομήσουν αναλόγως, στα δύσκολα χρόνια του κομμουνιστικού παρελθόντος. Το θέμα της ηθικής αποκτά μια περισσότερο προσωπική χροιά στο τραπέζι, όταν ο πατέρας εξομολογείται και τις βασανιστικές σκέψεις που περνούσαν από το μυαλό της συζύγου του, η οποία σκεφτόταν να «ρίξει» τα δίδυμα Σάσα και Ρομέο για να μην επιβαρύνει δραματικά τις συνθήκες διαβίωσης ολόκληρης της οικογένειας. Τα δύο παιδιά σοκάρονται με την ιδέα ότι μπορεί να ήταν ανεπιθύμητα.

Ακολούθως, θα σοκαριστεί και ο θεατής που θα δει τα αδέλφια να κάνουν κανονικό σεξ και ξυπνώντας το επόμενο πρωινό, από τα συμφραζόμενα, θα αντιληφθεί ότι η Σάσα και ο Ρομέο «το κάνουν» αυτό επί σειρά ετών και αυτή η «ιδιαιτερότητα» στο πόσο κοντά βρίσκονται ο ένας με τον άλλον προκαλεί δυσχερή εμπόδια στους συναισθηματικούς τους δεσμούς με άλλους ανθρώπους. Η συνέχεια είναι μάλλον αναμενόμενη, ειδικά αν μπεις στη διαδικασία να δεις τη «Σονάτα σε Κλειστό Δωμάτιο» ουχί ως «φεστιβαλικό» δράμα αλλά ως ένα άγριο μελό που θέτει τα προφανή ερωτήματα και διλήμματα, μετατρέποντας την υπόθεση σε… «Οικογενειακές Ιστορίες», με Χ στο πάνω δεξιά μέρος της οθόνης.

Ο Σιτάρου ζορίζεται να φέρει βόλτα την αφήγηση, εξαρχής. Στο εναρκτήριο δείπνο, δυσκολεύεσαι να εντοπίσεις τις συγγενικές ή μη σχέσεις των προσώπων, στη σκηνή τού σεξ διερωτάσαι (ακόμη!) αν η Σάσα και ο Ρομέο είναι αδέλφια, ενώ στη συνέχεια οι δραματικές απιθανότητες της κρίσης οδηγούν σε κλιμακώσεις που πάντοτε βρίσκουν τους χαρακτήρες σε κατάσταση υστερίας. Σίγουρα δεν κατηχεί, αλλά παίρνει αποστάσεις και από την τοποθέτηση απέναντι στο πρόβλημα, αφήνοντας τους ηθοποιούς του να εκτίθενται όσο πιο ρεαλιστικά και πειστικά μπορούν. Μάλλον άδικα, αν λάβουμε υπόψη το διόλου θαρραλέο και «ασαφές» φινάλε, κατόπιν ενός ακόμη σεναριακού twist που πάει… στο βρόντο. Είναι μια φαντασίωση ο επίλογος; Ούτε και σε αυτό δύναται να πάρει θέση ο Σιτάρου. Αυτά είναι για τους κριτικούς κινηματογράφου. (Σαρκασμός.)

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κατά κάποιον τρόπο, το φιλμ μπορεί να τεστάρει το «είδος» τού arthouse θεατή, τον αυθεντικό τρόπο σκέψης του ή εκείνη τη μερίδα που απλά αναμασά απόψεις κριτικών. Η φόρμα εδώ είναι ξεκάθαρα «φεστιβαλική», η ουσία όμως φέρνει περισσότερο σε κραυγαλέο μελό και πιο «λαϊκά» θεάματα. Έχει γίνει κάποια δουλειά σε ερμηνείες, ενώ το στήσιμο «δωματίου» και λειτουργεί αλλά και αναιρεί κάποια πράγματα (πώς είναι δυνατόν να μην έχει καταλάβει κανείς τι συνέβαινε – προφανώς επί σειρά ετών – μεταξύ των διδύμων στο ίδιο, ελάχιστων τετραγωνικών σπίτι;). Μερίδα κοινού που μπορεί να αναζητά ένα τολμηρό, οικογενειακό δράμα, ενδέχεται να το παρακολουθήσει με πιο θετικό μάτι. Άλλοι θα σκανδαλιστούν. Και μάλλον αυτό ακριβώς ζητούσαν από τούτη τη «Σονάτα»…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.