FreeCinema

Follow us

GOLDFISH (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Φουτουριστική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θάνος Τσαβλής
  • ΚΑΣΤ: Θάνος Τσαβλής, Χρήστος Καρτέρης, Δημήτρης Μακαλιάς, Φένη Μπένου, Μιχάλης Οικονόμου, Αργύρης Θανάσουλας, Βάσω Καβαλιεράτου, Λουκία Τζωρτζοπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στη χρεοκοπημένη Ελλάδα του αύριο (με νόμισμα τη δραχμή, την οπλοκατοχή απαγορευμένη και τους πολίτες δυνητικούς κυνηγούς επικηρυγμένων), ένας άνδρας ξανασυναντάει το χτες απ’ το οποίο κρυβόταν όταν δέρνει μπάτσους υποψήφιους βιαστές και καταζητείται ζωντανός ή νεκρός, μπλέκοντας με ρομαντική γειτόνισσα και δυό αδελφούς με deadline να καθαρίσουν από χρέη μακαρίτη πατέρα, πουλώντας προστασία όπως εκείνος. Το χρυσόψαρο θυμάται;

Με σοβαρό προϋπολογισμό (όχι το πραγματικό ζόρι του), άλλον ένα σεναριογράφο και την αποχή του από ομιλούντες ρόλους (αυτά τα τραύματα είναι που κάνουν… μπαμ), ο Θάνος Τσαβλής θα μπορούσε να γίνει το νέο golden boy του εγχώριου σινεμά είδους. Προς το παρόν είναι… το μικρό ψάρι του. Και ως άνθρωπος – ορχήστρα (επίσης: δ/ντης φωτογραφίας, οπερατέρ, μοντέρ, σκηνογράφος κι ενδυματολόγος) κοπανιέται μεταξύ της ευαισθητούλας μουντίλας των αστικών indie ρομάντζων (αλλά με ασθενική καρδιά), των ατακών – λούπα του Φιλίππου (χωρίς το σουρεάλ IQ και οίστρο), του χιούμορ του Ρίτσι και των Κοέν (χωρίς τη μόστρα και το τσαγανό), των μπινελικίων του Ταραντίνο (χωρίς το παραλήρημα – γκελ), των παγωμένων αιματοκυλισμάτων και μέσα / έξω κάδρων του Κιτάνο (χωρίς τη σχιστομάτικη ούγια) και των σε kickboxing βαριάντα ξυλοφορτωμάτων, σε μία περίπτωση to a pulp σε μια σήραγγα α λα «Μη Αναστρέψιμος» του Νοέ, στην τελική σε πίστες όπως το «Game of Death» του Σάμο Χουνγκ (χωρίς τους κασκαντέρ και τα εφέ). Σακουλιάζοντας την ίδια στιγμή, φευγαλέα, το μέλλον μιας Ψωροκώσταινας όπου ο έρωτας είναι ένα άλλοθι που σε κρεμάει ή μία «ο θάνατός σου η ζωή μου» δοκιμασία, η αστυνόμευση πουλημένη και self service, και η εργασία ένα αστείο.

Αυτή η… στα λόγια ελληνική μεταπραγματικότητα (που κάνει guest σε σάτιρα όπως ο πρόλογος της κυνικής συνέντευξης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, σε ρολάκια όπως ένα πρεζόνι του «πεινάω», σε σκετς όπως της μπίζνας της διανομής εντύπων και σε υπόβαθρο εξωχαρακτήρων όπως ο φιλάνθρωπος ιδιοκτήτης κέντρων ψηφιακής απεξάρτησης, εν κρυπτώ εγκληματίας πατέρας του ντούο Στούτζες της ταινίας) είναι που κλοτσάει αφηγηματικά, τονικά και δομικά εδώ κατ’ αρχήν. Η φιλική διανομή, επίσης, γράφει σχεδόν πάντα ως ακατάλληλη, αλλού σε κοψιά αλλού βοκαλιστικά αλλού και τα δύο, επειδή απλώς δεν έγινε κάστινγκ – και πρόκειται για την πιο επιτακτικά και εύκολα επουλωτέα πληγή του Τσαβλή. Τη χαριστική βολή δίνει το σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής της δραματουργίας, έχοντας υποκύψει στην καχεκτικότητα του πνεύματος crime θυμηδίας, ενός boy meets girl που δεν ξέρει από πού να πιαστεί, και του puzzle μυστηρίου με το πιστόλι στον κρόταφο επανάληψης test από τον ραβδάτορα ήρωα, υποψήφιο… (σταματάω, όχι spoilers) – το πιο ιντριγκαριστά ενδιαφέρον μοτίβο εδώ, που καταχεριασμένο σε αναδρομικές φλασιές πλήττεται και πλήττει την αντιληπτική πανοπλία του θεατή. Εν προκειμένω, του πραγματικού χρυσόψαρου της… υπόθεσης, εφόσον (η βραχεία μνήμη του, τουλάχιστον) δύσκολα συνέρχεται στο (τι σημαδεύει το) killer κλου δεύτερης ευκαιρίας.

Ακόμα κι έτσι, δε θα γονατίσεις. Ο πένης auteur βάζει σοφά συχνά το σταθερό φακό μαχαίρι στο λαιμό των προσώπων για να κρύψει την αντιχλίδα ντεκόρ, το συνθετικό φωτογωνιόραμα έχει θεαματικά το πάνω χέρι σε ταράτσες – γκρεμίδια – σήραγγες με graffiti – την παραλιακή – το σινεμά ΕΛΛΗ (το πλάνο ακτινωτού ηλιοβασιλέματος στο πλάι της «εκπαιδεύτριας» έχει ήδη μπει στο πάνθεόν μου των to die for στιγμών τού σινεμά μας), η πένα καρφώνει κάποια δυνάμει cult slogan (προσωπικά αγαπημένα τα «Θέλω το μπουφάν μου!» και «Θα σε γαμήσω πολύ!»), τα comic καρέ πετιούνται απ’ τη γωνία (ο πεσμένος μπλαβισμένος δαρμένος), η asian γόμωση δε σκάει στα μούτρα σου (με τη Λουκία Τζωρτζοπούλου απίστευτα… πιστευτό schoolgirl και femme fatale – κλειδί του γρίφου). Και, φίλε, τόσο σειριακό κλωτσομπουνίδι δεν έχει τολμήσει να ρίξει ξανά εγχώριο φιλμ. Το «Goldfish», όμως, πολύ δε θα ζήσει (εκτός κι αν του μέλλεται underground ή αλλοδαπή φήμη), αν και στους actionάδες πρέπει στο… νερό να γυαλίσει. Κρίμα που είναι κι αδύναμη φύση…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θες γκιμπσονικό σχόλιο, πλακατζίδικες μαγκιές, αγγιχτικό ειδύλλιο, γνήσια μαπίδια; Τα κάνει όλα (μαζί, κάτω του μετρίου) και δε συμφέρει. Κουλτουριάρηδες, επισημάνετε τουλάχιστον τις ανησυχίες και τον οφθαλμό ενός, καίτοι arte povera, αισθητή α λα Άπω Ανατολή, στιλίστα filmer. Κολλημένοι με το genre σινεμά, στηρίξτε το: «σαπίζει» και είναι made in Greece!


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ελληνικό ξυλίκι σε φουτούρα χώρα της δραχμής; Επιτέλους, το ντόπιο σινεμά ξυπνάει και βγαίνει από την αρρωστίλα. Για πρώτη φορά, την περνάει την τάξη.