FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΪΝΤ (2023)

(FREUD'S LAST SESSION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματ Μπράουν
  • ΚΑΣΤ: Άντονι Χόπκινς, Μάθιου Γκουντ, Λιβ Λίσα Φράις, Τζόντι Μπάλφουρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Στο Λονδίνο του 1939, δύο μέρες μετά την εισβολή των Γερμανών στην Πολωνία, ο συγγραφέας και ακαδημαϊκός Κ. Σ. Λιούις επισκέπτεται τον Σίγκμουντ Φρόιντ για να κουβεντιάσουν (ή μήπως να συγκρουστούν;) για την ύπαρξη (ή όχι) του Θεού και την Επιστήμη.

Τα πρόσωπα είναι πραγματικά και οι καταστάσεις αρκετά ρεαλιστικές, όμως, η «Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ» βασίζεται σε ένα θεατρικό έργο… φανταστικής δράσης, το οποίο ίσως εμπνεύστηκε από τη φημολογία μιας κάποιας συνάντησης του Φρόιντ με έναν οξφορδιανό ακαδημαϊκό, λίγες μέρες πριν από τον θάνατο του πρώτου. Μέσω μιας σειράς επιλεγμένων flashback που στήνουν μικρές, παράλληλες υποπλοκές, ο Ματ Μπράουν καταφέρνει να δώσει μια πιο πλούσια αφηγηματικότητα στο φιλμ, ώστε να μην μαρτυρά την προέλευση του διασκευασμένου σεναρίου, παραδίδοντας μια καθαρόαιμης και στερεοτυπικής ποιότητας βρετανική ταινία για ένα (ώριμα) ενήλικο κοινό.

Η βάση του φιλμ περιστρέφεται γύρω από τους διαλόγους που κάνουν ο θρήσκος Κ. Σ. Λιούις και ο πιο «βλάσφημος» αρνητής της θρησκευτικής Πίστης Σίγκμουντ Φρόιντ, υπό την απειλή βομβαρδισμών των γερμανικών στρατευμάτων, καθώς όλα δείχνουν πως ένας Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκεται προ των πυλών. Η ψυχανάλυση, η σεξουαλικότητα, τα τραύματα και οι αμφιβολίες που κουβαλά ο κάθε άνθρωπος μέσα του και διαμορφώνουν την προσωπικότητά του, η σύγκρουση της Επιστήμης με το «παραμύθι» του χριστιανισμού, η άγνοια και η επιθετικότητα αμφότερων πλευρών που παλεύουν για να υποστηρίξουν το δίκιο τους και να χειραγωγήσουν τον αντίπαλο, στήνουν πολλαπλά μέτωπα για ενδιαφέροντα debates, παράλληλα με σεκάνς από το παρελθόν, τον πρώτο μεγάλο πόλεμο ή την αναγκαστική φυγή του Φρόιντ και της κόρης του (μαζί με την αγαπημένη της, «κρυφή» σύντροφο) από την Αυστρία του ολοένα και πιο έντονου χιτλερικού φασισμού.

Χωρίς να μπορεί (φυσικά) να πάρει θέση προς μία και μόνο πλευρά, το σενάριο τονίζει ανά στιγμές την αντιφατικότητα και του Φρόιντ και του Λιούις σ’ αυτά που πιστεύουν, με το ευτύχημα του καλού casting να υπηρετεί με κύρος το φιλμ. Ο Άντονι Χόπκινς είναι απολαυστικός όπως πάντα, ο Μάθιου Γκουντ τον ακολουθεί με το ήθος ενός ηθοποιού που αισθάνεται και λίγο «μαθητούδι» δίπλα του, το επίπεδο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης (με τη σφραγίδα της Λουτσιάνα Αρίτζι) υποστηρίζει κομψά την εικόνα και όσο «flat» κι αν προκύπτουν αρκετές από τις ατάκες που ξεστομίζονται (μια πιο έντονα συγκρουσιακή γραφή θα απογείωνε ιδανικότερα την πνευματικότητα των διαλόγων), ουδείς μπορεί να παραπονεθεί πως τούτη η «Συνεδρία» δεν αξίζει να αποσπάσει δυο ώρες από τη ζωή σας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακαδημαϊκής «κοπής» κι αλάνθαστο βρετανικό σινεμά που πάντα παρακολουθείται ευχάριστα, δίχως την τόλμη να προκαλέσει πιο επιθετικά τα δύο αντίπαλα μέτωπα. Σίγουρα, όμως, θέτει ερωτήματα που θα προκαλέσουν διαλόγους και μετά το πέρας της προβολής. Συνιστάται σε ένα πιο adult κοινό που ζητά να ψυχαγωγηθεί και από το περιεχόμενο ενός φιλμ.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΚΦΩΝΗΤΗΣ

«Εδώ και αρκετό καιρό, ξέρω ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα ήθελα να κάνω όταν γίνω πενήντα χρονών. Θα ήθελα να κλείσω έναν ξεχασμένο λογαριασμό ερωτικού ενδιαφέροντος με τη νεότητά μου.»

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΡΙΑ ΒΡΙΚΟΛΑΚΑΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΟ ΑΤΟΜΟ

Η Σάσα, θυγατέρα οικογένειας βρικολάκων, από μικρή είχε ψυχολογικά προβλήματα σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο επρόκειτο ν’ αναζητά την τροφή της (σκοτώνοντας ανθρώπους) στο μέλλον. Μεγαλώνοντας, εξακολουθεί να βρίσκεται σε εμπόλεμη κόντρα με τους δικούς της γι’ αυτό, όμως, η γνωριμία της μ’ ένα αυτοκτονικό νεαρό αγόρι εμφανίζει ξαφνικά θετικές προοπτικές.

ΜΝΗΜΗ

Κοινωνική λειτουργός που κουβαλά σοβαρά τραύματα από το παρελθόν συνδέεται με ανοϊκό συνομήλικό της άνδρα, τον οποίο ενδεχομένως να γνώριζε από παλιά. Η μνήμη, όμως, παίζει παράξενα παιχνίδια.

ΑΔΑΜ

Ανύπαντρη έγκυος γυναίκα βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι χήρας μάνας με μικρή κόρη. Στο Μαρόκο, όμως, αμφότερες οι συνθήκες είτε είναι διόλου αποδεκτές, είτε δέχονται ισχυρές πιέσεις ώστε να διαφοροποιηθούν.

Η ΚΥΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Παρίσι, 7 Μαΐου 1995. Ο Ζακ Σιράκ εκλέγεται Πρόεδρος της Γαλλίας. Η σύζυγος του, Μπερναντέτ, ονειρεύεται σπουδαία καριέρα πλάι του ως η Πρώτη Κυρία της χώρας, πλην όμως, τόσο ο άντρας της όσο και οι συμβουλάτορες του δεν έχουν καθόλου σε εκτίμηση το πολιτικό της ένστικτο.