FreeCinema

Follow us

ENCARDIA: Η ΠΕΤΡΑ ΠΟΥ ΧΟΡΕΥΕΙ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άγγελος Κοβότσος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Κομπανία Ελλήνων με ρεπερτόριο σαν εκείνο των απ’ την αρχαιότητα Ρωμηών μεταναστών στη νότια Ιταλία την ψάχνει in situ, συμβουλεύεται παλιούς και νέους για το χτες και το σήμερα εκεί, τζαμάρει μαζί τους στο ιδίωμα των Γκρίκο και στις sui generis μελωδίες τους.

Χωρίς να το γνωρίζεις τα… γνωρίζεις και εσύ. Τη γλώσσα γιατί μοιάζει με τη δική σου λατινίζοντας. Και το πεντάγραμμό τους απ’ το «Κλάμα», που από το «Αλονζανφάν» των αδελφών Ταβιάνι πέρασε χάρη σε μια πολυακουσμένη διασκευή της Μαρίας Φαραντούρη σε αμέτρητες playlist λαρυγγιών, πηγών ήχου και συχνοτήτων – κι είναι ο εθνικός ύμνος των Γκρεκάνων. Η γνωριμία με το making of του από το δημιουργό του αυτοπροσώπως δε, είναι ένα μόνο από τα ζωντανά συναπαντήματα χάρη στα οποία πάλλεται το mash-up εμιγκρέ εθνογραφικού οδοιπορικού, χρονικού diy περιοδείας και πορτρέτου μπάντας ενός δημιουργού, που με κοιτίδα την κρατική μικρή οθόνη ξανοίγεται, πλέον, στο grand ecran με το νέο ντοκιμαντέρ του.

Και qua, ο Άγγελος Κοβότσος πιάνει εν πολλοίς κινηματογραφικά το «σκοπό» των amici γειτόνων: Στη γλώσσα και τη «ντο ρε μι» παράδοση, και τα δύο απειλούμενα (αλλά εδώ ξέχνα την κινδυνολογία) με εξάλειψη, ωστόσο ταυτόχρονα κυτταρικά ζωντανά στους «ούνα φάτσα, ούνα ράτσα» νοματαίους η «φυσική» αίσθηση του πλησιάσματος των οποίων σε καλωσορίζει όπως και το συγκρότημα από τη «μητέρα» χώρα, που φιλοξενείται, ρουφάει εμπειρίες και συνεισφέρει κυριλεκτικά οργανικά. Και αυτοί κι εσύ γίνεστε αμέσως ένα στην ομ(οι)ογενή κοινότητα που αποθησαυρίζεις ενστικτωδώς.

Γιατί νιώθεις το κονέ (αξέχαστη η μοναδική εν ζωή «δασκάλα» της ντοπιολαλιάς και η κατακόκκινη ρομπίτσα της). Γιατί ερωτεύεσαι τη διάλεκτο. Γιατί η musica μα ταραντέλα μα μπαλάντα μα σερενάτα μα οιονεί nuevo tango (!) σιγοντάρεται διαρκώς, εξυπακούεται. Γιατί couleur locale ντεσού σαν εκείνο του ταραντινισμού (ένα ενδημικό είδος εκστατικά επιληπτικής κρίσης υστερίας, με samples απ’ το vintage μικρού μήκους «Taranta» του Τζανφράνκο Μινγκότσι απ’ το 1962 να κάνουν εκπληκτική δεύτερη φωνή εδώ), ακομπανιάρουν προσφυώς το organetto (το τοπικό ακορντεονάκι).

Απόπειρες video clip group, και δη σε ασπρόμαυρο, λειψό κάπως προφίλ των ινστρουμενταλιστών ή «λαιμών» και το κύκνειο «άσμα» πάνω στη μενταλιτέ τους που αιωρείται ως φινάλε και ζήταγε… encore είναι οι φάλτσες νότες εδώ. Αλλά, αν και όχι Magna Grecia σελιλόζης, «Η Πέτρα που Χορεύει» (προσέξτε το μανιάτικο λίθινο habitat της εξοχής του Σαλέντο) ξέρει το canzoniere και το γείτονα «δικό», και δεόντως στους συστήνει. Ελπίζω ότι δεν είναι μόνο ο arthouse σωβινιστής ρέκτης του folclore που θέλει ετούτους τους fratelli…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Sine qua non αν είστε στο fan club των world μελωδιών, της ταινίας τεκμηρίωσης και των προγονικών αλλού πατρίδων. Οι… ρέστοι σε κάνα χρόνο στο χαζοκούτι – θα την «ακούσετε» επαρκώς. Αν η «Μεσόγειος» του Μαραβέγια δε σας κούνησε, ούτε αυτό μάλλον θα το κάνει. Η Χρυσή Αυγή ανεπιθύμητη.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.