FreeCinema

Follow us

ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ (2014)

(EDGE OF TOMORROW)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νταγκ Λίμαν
  • ΚΑΣΤ: Τομ Κρουζ, Έμιλι Μπλαντ, Μπιλ Πάξτον, Μπρένταν Γκλίσον, Τζόνας Άρμστρονγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Δημοσιοσχετίστας αξιωματικός του αμερικανικού στρατού καλείται να βρεθεί στο γαλλικό μέτωπο του πυρός, αντιμετωπίζοντας δαιμόνια έξυπνη φυλή εξωγήινων που έχει καταλάβει σχεδόν ολόκληρη την κεντρική Ευρώπη. Όταν συνειδητοποιήσει πως κάθε φορά που… πεθαίνει, επιστρέφει και ξαναζεί την ίδια μέρα από την αρχή, θα επιχειρήσει να εκμεταλλευτεί αυτή τη γνώση τού… μέλλοντος που έχει για να εξολοθρεύσει τον εισβολέα.

Για την περίπτωση του Τομ Κρουζ τα έχω πει και στο πρόσφατο παρελθόν. Η έκφραση «star quality» έχει δημιουργηθεί για τύπους όπως αυτός. Επίσης, ενώ δεν πρέπει να παίζει ιδιαίτερο ρόλο, να σου θυμίσω πως έχει συμπληρώσει… 52 έτη ζωής! Βλέποντάς τον στη μεγάλη οθόνη, ούτε που σου περνάει από το μυαλό (πόσω μάλλον αν πετύχεις και videos παρασκηνίων από γυρίσματα, που μαρτυρούν ότι ο ίδιος απαιτεί να μη χρησιμοποιεί stunts για τις δύσκολες σκηνές του). Ο Κρουζ είναι ένας σοβαρός επαγγελματίας με ένστικτο και γούστο στις επιλογές του. Τα τελευταία χρόνια έχει αφοσιωθεί σχεδόν αποκλειστικά στο είδος της περιπέτειας και το όνομά του αποτελεί εγγύηση ποιότητας σε πολλούς τομείς του κάθε φιλμ στο οποίο πρωταγωνιστεί. Γνωρίζω πως υπάρχουν και οι haters του, όμως, συχνότερα δεν τοποθετούνται εναντίον του σε καλλιτεχνικά ζητήματα…

«Στα Όρια του Αύριο» έχουμε κάτι σχεδόν δυσεύρετο σε σχέση με τα χολιγουντιανά blockbusters τού σήμερα: η ταινία παραδίδει στο θεατή αυτό ακριβώς που υποσχόταν μέσα από trailers και promotional υλικά. Δε σε ξεγελάει, δε σου πουλάει κάτι κατώτερο των προσδοκιών σου. Είναι μια απίστευτα διασκεδαστική sci-fi «παραμύθα» με καταιγιστική δράση και ρυθμό που, αν και στην πραγματικότητα αποτελεί μεταφορά του μυθιστορήματος «All You Need is Kill» του Χιρόσι Σακουραζάκα, καλύτερα περιγράφεται στον υποψήφιο θεατή ως «πάντρεμα» της «Μέρας της Μαρμότας» (1993) με τους «Στρατιώτες του Σύμπαντος» (1997)! Εντελώς!

Με τον ίδιο τρόπο που ο Μπιλ Μάρεϊ ξυπνούσε σε μια ατέρμονη χρονική λούπα της ίδιας μέρας στο πρώτο φιλμ – παράδειγμα, έτσι κι εδώ, ο Κρουζ βιώνει απότομα και εντελώς ανεξήγητα την εμπειρία του κάθε επόμενου ξυπνήματος κάθε φορά που… πεθαίνει! Σε αυτό το μοτίβο απλώς αλλάζεις το φόντο, το κάνεις πιο μιλιταριστικό και μετα-αποκαλυπτικό και προσθέτεις στρατιές από πανέξυπνα εξωγήινα τέρατα που αποδεκατίζουν το ανθρώπινο είδος με ουκ ολίγες ομοιότητες με το δεύτερο φιλμ, το trashy έπος φαντασίας του Πολ Φερχούφεν. Ηθελημένα ή όχι, οι συγκρίσεις είναι μοιραίες, όμως, δεν αδικούν την ταινία του Νταγκ Λίμαν, ο οποίος εκτελεί με μια διάθεση αναβίωσης (ή και ανακύκλωσης) παλαιότερων, δοκιμασμένων και πετυχημένων συνταγών, για να μας δώσει μια upgraded version θεάματος, δίχως να επιδεικνύει ναρκισσιστικά τον εαυτό του πίσω από την κάμερα.

Διόλου τυχαία, το φιλμ συγγενεύει ιδιαίτερα και με τη λογική των video games, αλλά και των χρηστών τους, που σε αντιστοιχία με την πλοκή του φιλμ, μπορούν να ταυτιστούν με τον ήρωα που υποδύεται ο Κρουζ, τοποθετώντας τον στη θέση ενός φανταστικού «gamer» ο οποίος μαθαίνει από τις ήττες του και διορθώνει την πορεία του παιχνιδιού κάθε επόμενη φορά που μπαίνει «μέσα» σε αυτό. Η αντίληψη αυτή ενισχύεται από το Exo Suit, μια μεταλλική «στολή» που φορούν οι στρατιώτες όταν στέλνονται στη μάχη με τους εξωγήινους, με μερικές χειροκίνητες λειτουργίες της να παραπέμπουν σε controller παιχνιδιού.

Εκεί που η δημιουργική ομάδα της ταινίας έχει δώσει ρέστα είναι οι χιουμοριστικές δόσεις του σεναρίου, που αντί να δραματοποιούν το καταστασιακό σύμπαν, αφήνουν την ίδια την ιστορία και τον κεντρικό της ήρωα να αυτοσαρκάζονται! Οι πολλαπλές «επιστροφές» του Κρουζ στην ίδια μέρα, οι αμέτρητες φορές στις οποίες πρέπει να πεθάνει για να διατηρήσει αυτό του το «χάρισμα» και να διορθώσει τα προηγούμενα λάθη του μέχρι να φέρει εις πέρας την αποστολή του, χαρίζουν έως και… άφθονο γέλιο, χωρίς να κανιβαλίζεται το όλο project. Είτε πεθαίνοντας στη μάχη με τους εξωγήινους, είτε μέσω… βλακωδών ατυχημάτων, είτε από το ίδιο το χέρι της Έμιλι Μπλαντ (με το παρατσούκλι… Full Metal Bitch!), που κάποτε κατείχε κι αυτή το «μυστικό» μιας κάποιας ψυχοεπαφής (;) με τον εισβολέα, το… ξανά μανά του Κρουζ έχει γραφτεί, σχεδιαστεί, γυριστεί και μονταριστεί με τόση προσοχή και κέφι, που δεν αφήνει κανένα περιθώριο για παρατηρήσεις και γκρίνιες. Απλά, χαίρεσαι σινεμά.

Ο ύπουλος τρόπος να προστεθεί και λίγο ρομάντζο στο σενάριο πραγματοποιείται με φινέτσα, οι δύο πρωταγωνιστές περιστρέφονται γύρω από αυτό με σοβαρότητα, διακριτικότητα ή και ειρωνεία, για να οδηγήσουν αυτή την υποπλοκή στον σωστό δρόμο. Αν πας να το ψάξεις επιστημονικά το έργο, ίσως γελάσεις ακόμη περισσότερο. Και, εντάξει, το τελευταίο μέρος τού φιλμ δε σε τινάζει από το κάθισμά σου, παρά μονάχα σε κρατάει στο ίδιο επίπεδο αδρεναλινικής έντασης που σε είχε πιάσει από την αρχή του. Αλλά μιλάμε για ψειρίσματα της λεπτομέρειας τώρα. Το «Στα Όρια του Αύριο» είναι η πιο διασκεδαστική ταινία του φετινού καλοκαιριού, τίτλος που δύσκολα θα χάσει ως το τέλος αυτής της περιόδου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μια περιπέτεια φαντασίας που θα ικανοποιήσει ακόμη κι εκείνους που αντιστέκονται στο genre, που δεν ξεπερνά το δίωρο (σύνηθες μαράζι), που δε σε κάνει να κοιτάς… πόση ώρα έχει ακόμη! Όσοι περιμένουν να το κρίνουν ως μη πρωτότυπο, θα εκπλαγούν ευχάριστα. Ή δε θα προλάβουν να πουν κουβέντα, «πατημένοι» στο κάθισμα από τους γοργούς ρυθμούς της αφήγησης. Αν πεις πως δεν πέρασες καλά, πάσχεις από απέχθεια προς το σινεμά των ειδών, το στουντιακό υπερθέαμα και, ακόμη χειρότερα, από έλλειψη χιούμορ! Σε 3D, το φιλμ αποδίδει ικανοποιητικά, έχει τις εφετζίδικες στιγμές του και… δε θα τα κλάψεις. Αλλά και χωρίς αυτό, το fun είναι εξασφαλισμένο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Τομ Κρουζ και τρώει μια φλασιά από εξωγήινο και μετά ξυπνάει και πεθαίνει ξανά και ξυπνάει και πεθαίνει ξανά και ξυπνάει και… δεν το βαριέσαι το πέρα-δώθε, ρε μάγκα, μάστορες εκεί στα Χόλιγουντ, ξεπαστρεύει του ρολογιού τους δείκτες το εργάκι, λέμε.