FreeCinema

Follow us

ΚΟΛΕΚΤΙΒ (2020)

(COLECTIV)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρεπορταζιακό Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλεξάντερ Ναναού
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Το πολύνεκρο ατύχημα της πυρκαγιάς στο club Colectiv στο Βουκουρέστι, τον Οκτώβριο του 2015, ακολουθείται από μία δημοσιογραφική έρευνα που καταλήγει να ξεσκεπάζει τις σχέσεις διαφθοράς μεταξύ νοσοκομειακών και κυβερνητικών αξιωματούχων.

Δεν θα ήθελα να αξιολογήσω βαθμολογικά τούτο το φιλμ, έχω σοβαρές ενστάσεις σε σχέση με το περιεχόμενό του και τον τρόπο με τον οποίο το ρεαλιστικό της απεικόνισης καταστάσεων από την αληθινή ζωή ξεπερνά την «γυμνή», ρεπορταζιακή καταγραφή και συναντιέται με την καθοδήγηση του ανθρώπινου συναισθήματος. Η ηθική μου στάση απέναντι στα πράγματα κάπου κλώτσησε άσχημα με τα όσα παρουσιάζει το «Κολέκτιβ».

Ακόμη κι αν τα στιγμιότυπα της πυρκαγιάς από πολλαπλές κάμερες εντός του χώρου του club ή τα πλάνα του (σχεδόν ετοιμοθάνατου) τραυματία στην κλινική μπορούν να εκμεταλλευτούν το «άλλοθι» του ρεπορταζιακού υλικού – σοκ για να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους εδώ, η κατάληξη με τους γονείς ενός νεαρού θύματος στο νεκροταφείο, με ενόχλησε ακόμη περισσότερο. Και είναι κρίμα, γιατί αυτό που έχει καταφέρει (από καθαρή τύχη) ο Αλεξάντερ Ναναού σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ κοντράρεται σχεδόν με το σινεμά μυθοπλασίας! Πολύ απλά, ο σκηνοθέτης ξεκίνησε με σκοπό να προσεγγίσει επιζώντες ή και οικογένειες των νεκρών από το συγκεκριμένο συμβάν και βρέθηκε να παρακολουθεί από κοντά τις εν εξελίξει έρευνες μιας ομάδας δημοσιογράφων, οι οποίοι συνέδεσαν την υπόθεση με ένα μεγάλο υγειονομικό σκάνδαλο, καθώς οι τραυματίες που απεβίωσαν σε νοσοκομεία (38) ήταν περισσότεροι από εκείνους οι οποίοι έχασαν τις ζωές τους τον τόπο της πυρκαγιάς (26)! Με τη συμμετοχή και την άδεια ενός νέου Υπουργού Υγείας που προσπάθησε να συμμαζέψει τις πολιτικές συνέπειες, ο Ναναού κινηματογραφούσε τις εξελίξεις σαν ένα «νοσηρό» κινηματογραφικό σενάριο, το οποίο ξεδιπλώνεται με ανατριχιαστική ειλικρίνεια μπροστά στον θεατή – μάρτυρα των ίδιων των γεγονότων.

Ο Ναναού δηλώνει πως «όπως κάθε τραυματισμένο άνθρωπο, έτσι και μια τραυματισμένη κοινωνία είναι εύκολο να την χειραγωγήσεις και να την παραπλανήσεις». Φυσικά, με το «Κολέκτιβ» δεν έχει λόγο να παραπλανήσει κανέναν, όμως στον τομέα της χειραγώγησης είναι ανοησία το να παραγνωρίσουμε τις σκοπιμότητές του και την ειρωνεία των ευθυνών που έχει, καθώς εκβιάζει το (λαϊκό ή όχι) κοινό συναίσθημα. Κυριολεκτικά άνευ λόγου, καθώς στην πλειοψηφία του το reportage και μόνο είναι συγκλονιστικό και άμεσο στους στόχους του.

Πέραν της ηθικής στάσης του σκηνοθέτη και του ποσοστού του exploitation στον χειρισμό του υλικού, το «Κολέκτιβ» σηκώνει μεγάλες συζητήσεις γύρω από το τι είναι σινεμά και τι το ξεχωρίζει από ένα έργο τεκμηρίωσης, γίνεται ωραίο αντικείμενο για debate δημοσιογραφικό, όμως, πέραν της αρχειακής του σημασίας, δεν βρίσκω μία δυνατή δικαιολογία – απάντηση στο ερώτημα του γιατί διανέμεται κινηματογραφικά σε μία τόσο μικρή αγορά όπως η δική μας. Πόσω μάλλον όταν τα ΜΜΕ της είναι τόσο διαβρωμένα και πουλημένα, ώστε ν’ αξίζουν περισσότερο την ύπαρξη ενός σχετικού ντοκιμαντέρ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αυστηρά δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος ντοκιμαντέρ, στο οποίο η έρευνα συντρέχει με τα γεγονότα και τους δίνει φιλμική υπόσταση αφήγησης. Εντυπωσιακή η αμεσότητα του πράγματος, «θολό» και συζητήσιμο το δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης του χειρισμού του υλικού. Προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας και ντοκιμαντέρ.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.