FreeCinema

Follow us

CHINESE ZODIAC (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζάκι Τσαν
  • ΚΑΣΤ: Τζάκι Τσαν, Κουόν Σανγκ-Γου, Φαν Λιάο, Ζανγκ Λανσίν, Σίνγκτονγκ Γιάο, Λόρα Βαϊσμπέκερ, Όλιβερ Πλατ, Αλάα Σάφι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AUDIO VISUAL

Κινέζος κυνηγός αρχαιοτήτων επί αμοιβή αναλαμβάνει να βρει για λογαριασμό διεφθαρμένου επιχειρηματία τα εναπομείναντα κεφάλια των δώδεκα αγαλμάτων του Θερινού Ανακτόρου του Πεκίνου, τα οποία απεικονίζουν τον κινεζικό ζωδιακό κύκλο. Κάπου στην πορεία, θα συνειδητοποιήσει ότι τα αρχαία όλου του κόσμου πρέπει να γυρίσουν στη χώρα τους. Δεν ήταν ειρωνική η προηγούμενη πρόταση.

Τα στατιστικά προσφέρουν μερικές ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την ταινία. Με το «Chinese Zodiac» ο Τζάκι Τσαν μπήκε στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες για δύο πράγματα: αφενός γιατί με τα γυρίσματα της ταινίας έγινε ο ηθοποιός με τις περισσότερες επικίνδυνες σκηνές που πραγματοποίησε ο ίδιος χωρίς χρήση κασκαντέρ και αφετέρου γιατί, ως μέλος του συνεργείου, κατείχε τις περισσότερες ιδιότητες στην ταινία όσο κανείς άλλος ποτέ. Κρατάτε λογαριασμό; Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παραγωγός, διευθυντής φωτογραφίας, οργανωτής επικίνδυνων σκηνών, υπεύθυνος catering (!) και η λίστα δεν τελειώνει εκεί. Δεν είναι, επομένως, υπερβολή να θεωρήσουμε ότι η ταινία είναι ουσιαστικά ένα project ζωής για τον Τσαν. Σημειολογικά, αποτελεί την 101η ταινία του και, σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου, πολύ πιθανόν να αποτελέσει και την τελευταία του. Αξίζει, λοιπόν, όλον αυτόν τον κόπο;

«Μάλλον όχι», θα ήταν η ιδανικότερη απάντηση. Και δεν είναι ότι είναι απόλυτα κακό το θέαμα ή ότι ο Τσαν δεν προσπαθεί να προσφέρει αληθινή διασκέδαση στο θεατή. Εξάλλου, η ταινία σηματοδοτεί την επιστροφή σε γνώριμες περιοχές για τον ηθοποιό, καθώς αποτελεί άτυπη συνέχεια του «Τζάκι Τσαν – Ο Κεραυνός του Θεού», ακόμα κι αν ο πρωταγωνιστής πλέον ακούει στο όνομα… JC (που, διόλου τυχαία, είναι και τα αρχικά του δημιουργού). Και, όμως, παρά τις συνεχείς ανατροπές του σεναρίου, τα περιπετειώδη σκηνικά σε γη, θάλασσα και… αέρα (η ταινία κρατά για το φινάλε μάλλον το δυνατότερο χαρτί της, αν έχει απομείνει καθόλου ενδιαφέρον μέχρι τότε), τις κωμικές νότες, που περιμένουμε έτσι κι αλλιώς σε κάθε ταινία του Τσαν, και την προσπάθεια να ενδιαφερθούμε για τους χαρακτήρες με την προσθήκη μικρών προσωπικών ιστοριών, το τελικό αποτέλεσμα φαντάζει άψυχο και αποσπασματικό.

Η αρχική ιδέα είναι απλή. Ο JC και η ομάδα του αναλαμβάνουν να βρουν τα εναπομείναντα κεφάλια από τα χάλκινα αγάλματα του ζωδιακού κύκλου, που κοσμούσαν το Θερινό Ανάκτορο στο Πεκίνο. Ήδη από τον «Κεραυνό του Θεού» δεν ήταν κρυφό το γεγονός ότι ο κεντρικός άξονας χαρακτηριζόταν από μια μίξη Ιντιάνα Τζόουνς και πολεμικών τεχνών και αυτή η προσέγγιση παραμένει αναλλοίωτη και στον «Ζωδιακό Κύκλο», ίσως με μία έξτρα δόση «Επικίνδυνης Αποστολής». Ο Τσαν κάνει φιλότιμες προσπάθειες, μάλιστα, για να διατηρήσει τις ταχύτητες σε υψηλές στροφές, προσθέτοντας στο παιχνίδι φιλάργυρους επιχειρηματίες, δολοφονικούς μισθοφόρους, πολύγλωσσους πειρατές, Γάλλους αριστοκράτες, ανταγωνιστές από τα παλιά και… ακτιβιστές υπέρ της επιστροφής των κλεμμένων μνημείων στις χώρες προέλευσής τους! Στην ταινία, υπάρχει υλικό που θα γέμιζε περισσότερες από μία τηλεοπτικές σεζόν μιας σειράς! Το κυριότερο πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι καταιγιστικοί ρυθμοί και οι συνεχείς αλλαγές κατεύθυνσης του σεναρίου δίνουν έναν αποσπασματικό τόνο στην ταινία και οι εξελίξεις δείχνουν διαδικαστικές και σχηματικές. Όλα τα επεισόδια αποτελούν ουσιαστικά την αφορμή για να φτάσουμε στο ηθικό επίκεντρο της ταινίας. Και εκεί είναι που τα πράγματα παίρνουν μια ακούσια κωμική τροπή.

Το «Chinese Zodiac» γίνεται ξαφνικά μια ταινία για τον επαναπατρισμό της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ μερικά σχόλια σχετικά με την ιστορία της Κίνας αποκτούν έναν μεγαλύτερο από όσο θα έπρεπε πατριωτικό τόνο. Όλα όσα θα περίμενες να ακούσεις για «μνημεία που ανήκουν σπίτι τους», για «επεκτατικές πολιτικές που κατάστρεψαν σε μια νύχτα πολιτιστικά έργα που χρειάστηκαν αιώνες για να δημιουργηθούν» και για το «χρήμα που διαβρώνει την κληρονομιά» βρίσκονται εδώ. Δεν είναι κακό που, ανάμεσα στα άλλα, ο Τσαν προσπαθεί να αναφερθεί και σε αυτή τη διάσταση του προβλήματος. Η αφέλεια της προσέγγισης, όμως, δεν μπορεί να μην προκαλέσει ένα ελαφρύ μειδίαμα.

Παράλληλα, στα 58 του χρόνια, ο Τσαν αρχίζει να δείχνει την ηλικία του. Μπορεί να γυρίζει ακόμα ο ίδιος τις επικίνδυνες σκηνές του, όμως, εκείνες φαίνεται σαφώς να έχουν πάψει να είναι τόσο ριψοκίνδυνες όσο παλιά. Ουσιαστικά, μόνο η εναρκτήρια σκηνή με την… αυτοκινούμενη στολή, το φινάλε με τα ακροβατικά στον αέρα και μια (μόνο) σκηνή μάχης σώμα με σώμα στο ενδιάμεσο συνδυάζουν τις πολεμικές τέχνες με την ευρεσιτεχνία και το slapstick, θυμίζοντας κάτι από το παρελθόν του σκηνοθέτη. Για το υπόλοιπο του φιλμ, ο Τσαν αφήνει τους νέους συμπρωταγωνιστές του ή τα ειδικά εφέ να διατηρήσουν ψηλά το επίπεδο της δράσης.

Στην τελική, το «Chinese Zodiac» φέρει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία μιας ταινίας του Τζάκι Τσαν, χωρίς, όμως, να καταφέρνει να κρύψει την έλλειψη πρωτοτυπίας ή τη φανερή κόπωση του είδους. Ίσως να φταίει και η υπέρμετρη φιλοδοξία του Τσαν να δημιουργήσει κάτι τόσο επικό και μεγαλειώδες, που θα αποτελέσει ένα άξιο κύκνειο άσμα. Αγνοεί, όμως, ότι με την υπέρμετρη προσπάθεια χάνει την ψυχή του εγχειρήματος και προδίδει την αφέλεια του χειρισμού του, παραδίδοντας τελικά μια σειρά ασύνδετων σκηνών, χωρίς πραγματικό συναισθηματικό άξονα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν επιθυμείς απλά ένα συνοδευτικό για το popcorn σου, αν παραμένεις fan της φιλμογραφίας του Τσάκι Τσαν και δε χάνεις ταινία του ή, απλά, αν θες να δεις λίγο κλωτσομπουνίδι ντε και καλά στο σινεμά, ποιος είμαι εγώ για να σου πω όχι; Θα ταίριαζε, βέβαια, περισσότερο σε θερινό, λόγω ελαφρότητας του θέματος. Μη με κοιτάζεις με αυτό το ύφος, γνωρίζεις τι θα πας να δεις.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2024

Για 30η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 2 έως και τις 14 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ και CINOBO ΟΠΕΡΑ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

JOKER: ΤΡΕΛΑ ΓΙΑ ΔΥΟ

Ο κρατούμενος σε άσυλο Άρθουρ Φλεκ βρίσκεται εν αναμονή της δίκης για τα εγκλήματά του ως Joker. Παλεύοντας ν’ ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα, ανάμεσα στη μιζέρια της αληθινής ζωής και τη φαντασία του ήρωα που κινδυνεύει να οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα, θα σκοντάψει πάνω σε κάτι τρελά απρόσμενο: θ’ αγαπηθεί! Και θα το ανταποδώσει.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

ΜΠΑΝΕΛ & ΑΝΤΑΜΑ

Ο Άνταμα προοιωνίζεται για αρχηγός του χωριού του, αλλά εκείνος αγαπά την Μπανέλ και θέλει να ζήσει μαζί της μακριά. Οι σεναγαλέζικες παραδόσεις, εν τούτοις, ενέχουν κινδύνους για τους παραβάτες.

SLOW

Ο Ντοβίντας συναντά την Ελένα. Η αγάπη με την πρώτη ματιά πλανάται στον αέρα. Εκείνος, όμως, της ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά πως είναι… ασεξουαλικός! Θα το πάνε… αργά;