FreeCinema

Follow us

ΕΥΛΟΓΙΑ (2021)

(BENEDICTION)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τέρενς Ντέιβις
  • ΚΑΣΤ: Τζακ Λόουντεν, Σάιμον Ράσελ Μπιλ, Τζέρεμι Ίρβαϊν, Κέιτ Φίλιπς, Μπεν Ντάνιελς, Λία Γουίλιαμς, Πίτερ Καπάλντι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 137'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Η ζωή του Άγγλου ποιητή Ζίγκφριντ Σασούν. Βετεράνος του Μεγάλου Πολέμου, που τόλμησε να ορθώσει πασιφιστική φωνή διαμαρτυρίας ενάντια στην βρετανική πολιτική, αλλά και ομοφυλόφιλος, πατέρας ενός γιου από έναν μάλλον «αναγκαστικό» γάμο, ο οποίος την εποχή του Μεσοπολέμου συναναστρεφόταν με την αφρόκρεμα της αγγλικής κουλτούρας και διανόησης.

Έχει κοινά σημεία με το αμέσως προηγούμενό του φιλμ τούτο το εγχείρημα του Τέρενς Ντέιβις. Όπως και στο «Ήρεμο Πάθος» (2016), έτσι και αυτή εδώ η «Ευλογία» αποτελεί βιογραφία ενός ποιητή, διατηρώντας τον Άγγλο auteur στο αγαπημένο του (κατά τα φαινόμενα) κλίμα εποχής. Ακριβώς όπως συνέβαινε με την βιογραφία της Αμερικανίδας ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον, όμως, έτσι και με τούτη του Άγγλου συναδέλφου της Ζίγκφριντ Σασούν, το όλο πράγμα δεν τσουλάει ιδιαίτερα. Μια μικρή βελτίωση σημειώνεται, γεγονός που πιθανότατα οφείλεται στο πιο γνώριμο για τον σκηνοθέτη αγγλικό περιβάλλον στο οποίο κινείται το φιλμ, (ίσως) μαζί με μια ιδέα ταύτισης που ο Ντέιβις διαβλέπει ανάμεσα στον εαυτό του και τον κεντρικό του ήρωα. Αμφότεροι ομοφυλόφιλοι, άνθρωποι των τεχνών και των γραμμάτων με εδραιωμένο status στο χώρο τους, καθώς και με μία έντονη σχέση σε ό,τι αφορά τη θρησκευτική πίστη (αν και κινούμενοι σε εκ διαμέτρου αντίθετη πορεία), αφού ο Ντέιβις αποκήρυξε τον καθολικισμό από τα νεανικά του κιόλας χρόνια (δηλώνοντας άθεος έκτοτε), ενώ ο δε Σασούν τον ασπάστηκε σε προχωρημένη ηλικία.

Ο Άγγλος ποιητής κουβαλούσε ένα διπλό βάρος στη ζωή του. Από τη μία την ομοφυλοφιλία του, που εξαιτίας της εποχής δεν μπορούσε να εκφράσει ελεύθερα, ενώ από την άλλη η θητεία του στην πρώτη γραμμή του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και η εναντίωσή του σ’ αυτόν, καθώς οι μάχες ακόμα μαίνονταν (υπογράφοντας κείμενο που κινούνταν στα όρια της λιποταξίας), του είχε αφήσει ανοιχτά τραύματα. Ο Ντέιβις προσπαθεί ν’ αποτυπώσει σημαντικό μέρος της περίπλοκης ζωής του Σασούν καλύπτοντας δεκαετίες και πηγαίνοντας μπρος-πίσω στο χρόνο, δίχως όμως να επιχειρεί να το πράξει μέσω μιας κλασικής αφήγησης βιογραφικής ταινίας. Τον ενδιαφέρει να τονίσει περισσότερο την ιδιοσυγκρασία του, επιμένοντας είτε στην εβραϊκή του καταγωγή, είτε στη σχέση με τη μητέρα του, ενθέτοντας συχνά πυκνά απαγγελίες των ποιημάτων του με φόντο επίκαιρα από τις μάχες του Μεγάλου Πολέμου. Η συνθήκη αυτή έρχεται σε ευθεία αντιπαραβολή με τα σχετικά πιο εύθυμα χρόνια του Μεσοπολέμου, όταν ο Σασούν αποτελούσε αναγνωρίσιμο μέλος την αγγλικής υψηλής κοινωνίας, μπαινοβγαίνοντας με άνεση στα parties των πολυτελών σαλονιών και συνάπτοντας κάθε είδους σχέση, ερωτική ή μη.

Κατά το κομμάτι αυτό, η «Ευλογία» θυμίζει σε σημαντικό βαθμό ένα κατά τι πιο gay…«Downton Abbey», με τον ρόλο του Άιβορ Νοβέλο ειδικά (εραστής του Σασούν για κάποιο διάστημα) να μοιάζει με την ανδρική, ομοφυλόφιλη απάντηση… στην Μάγκι Σμιθ, καθώς οι ατάκες που ξεστομίζει είναι ενίοτε φαρμακερές. Η εξωστρέφεια που το φιλμ στο μέρος του αυτό διαθέτει, απλωμένο καθώς είναι στη σημαντικά μεγαλύτερή του διάρκεια, το κάνει να δείχνει πιο «προσβάσιμο», εν τούτοις, μοιάζει παράταιρο σε ύφος με τα υπόλοιπα στοιχεία του. Η θλίψη της νοσηλείας του Σασούν σε στρατιωτικό σανατόριο, καθώς και η πίκρα της ύστερης ζωής του, όταν πια είχε κλειστεί στον εαυτό του προσπαθώντας να βρει σημεία επαφής με τον γιο του, προκύπτουν με τρόπο που αφηγηματικά δεν κολλάει με τις ξέγνοιαστες μέρες του Νόελ Κάουαρντ, του Γουίνστον Τσόρτσιλ και του Τ.Ε. Λόρενς. Μάλλον δεν βοηθά το γεγονός πως ολόκληρη η ταινία είναι γυρισμένη σε εσωτερικούς χώρους (είτε λόγω budget, είτε λόγω πανδημίας), κάτι που ευνουχίζει την προσπάθεια πλήρους κατανόησης των καταπιεσμένων συναισθημάτων του Σασούν, σε αντιδιαστολή με την επιθυμία του καλλιτέχνη για ελεύθερη έκφραση. Ολόκληρες δεκαετίες της ζωής του Άγγλου ποιητή καλύπτονται στην «Ευλογία», εξαιρουμένης της περιόδου της σαφέστατα αντιπολεμικής του στάσης, ενώ η άγνωστη (για το ευρύ κοινό) προσωπικότητά του ελάχιστα αποκαλύπτεται. Η συναισθηματική του σύγχυση, ως αποτέλεσμα της βασανιστικής θλίψης από τις εμπειρίες των πεδίων μαχών, αποδίδεται με την λεπτότητα που διακρίνει το έργο του Τέρενς Ντέιβις, αλλά το στυλ αφήγησης που ο auteur επιλέγει είναι επιτηδευμένα απόμακρο, μην αφήνοντας το κοινό να νιώσει στ’ αλήθεια τον πόνο του Σασούν, πόσω μάλλον να καταλάβει και ποιος πραγματικά ήταν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το έχουμε ξαναγράψει, όμως, δεν έχει πάψει να ισχύει. Η φιλμογραφία του Τέρενς Ντέιβις δεν είχε απασχολήσει επί σειρά ετών την ελληνική διανομή, για να φτάσει ο Άγγλος auteur (με πολλά χρόνια καθυστέρησης) να γίνει μόνιμος κάτοικος των ντόπιων κινηματογράφων, αν και το παρόν του επ’ ουδενί μπορεί να συγκριθεί με το παρελθόν. Εάν έχεις υπόψη σου το «Ήρεμο Πάθος», σε γενικές γραμμές ξέρεις τι θα βρεις στην «Ευλογία», με bonus στην προκειμένη ελαφριές δόσεις σαρκαστικού, βρετανικού χιούμορ. Κάποια από τα αληθινά πρόσωπα που εμφανίζονται, πιθανότατα αποτελούν άγνωστα χαρτιά για το εκτός Βρετανίας κοινό, κάτι που μάλλον μεγεθύνει την μη ελκυστικότητα του φιλμ (εδώ προστίθεται και η διάρκειά του…).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.