FreeCinema

Follow us

BARBARA (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστιαν Πέτσολντ
  • ΚΑΣΤ: Νίνα Χος, Ρόναλντ Τσέρφελντ, Ράινερ Μποκ, Γιάσνα Φρίτσι Μπάουερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ανατολικογερμανίδα γιατρός μετατίθεται δυσμενώς σε επαρχιακό νοσοκομείο, όπου πίσω από τα χαμόγελα των συναδέλφων ίσως κρύβεται ένας πληροφοριοδότης της Στάζι. Η Μπάρμπαρα σχεδιάζει να αποδράσει στη Δύση, αλλά, εν τω μεταξύ, είναι αρκετά επαγγελματίας ώστε να φροντίζει τους ασθενείς της και να ενδιαφέρεται για εκείνους, κυρίως για μια έφηβη έγκυο.

Σε έναν λαό διχασμένο για δεκαετίες όπως οι Γερμανοί, η περίοδος της επανένωσης είναι φυσικό να εξακολουθεί να εξετάζει ιστορίες από το τραυματικό παρελθόν. Οι «Ζωές των Άλλων» είναι το πιο προφανές παράδειγμα αυτής της θεματολογίας, ταινία που όπως φαίνεται έχει επηρεάσει την κινηματογραφική παραγωγή της χώρας. Η «Barbara», ωστόσο, αν και κινείται στην ίδια θεματική, κρατά αποστάσεις από το θρίλερ. Είναι περισσότερο το πορτρέτο της κεντρικής ηρωίδας, που αφήνει λίγα πράγματα να φανούν κάτω από το – κυρίως – ψυχρό της πρόσωπο, το οποίο δεν επιτρέπει εύκολα να γίνουν εμφανείς οι αντιδράσεις της και, ακόμη περισσότερο, οι αδυναμίες της.

Ένα κάλυμμα μυστικοπάθειας σκεπάζει τις πράξεις όλων και η ταινία ακολουθεί την ίδια πρακτική. Καταλαβαίνουμε ότι η δυσμενής μετάθεση της γιατρού Μπάρμπαρα γίνεται σαν τιμωρία για κάτι που έκανε, χωρίς να μαθαίνουμε τις λεπτομέρειες. Όταν φτάσει στο επαρχιακό νοσοκομείο, η επιφυλακτική της στάση δε θα βοηθήσει ιδιαιτέρως να μειωθεί η απόσταση ανάμεσα στην ίδια και τους άλλους γιατρούς. Με τα μάτια της Στάζι να βρίσκονται παντού και με το ενδεχόμενο ο οποιοσδήποτε να είναι πληροφοριοδότης, η Μπάρμπαρα έχει υψώσει έναν νοητό τοίχο στην επικοινωνία με τους άλλους.

Εκείνος που επιχειρεί να ρίξει τον τοίχο είναι ο Αντρέ, ένας συνάδελφός της γιατρός, το καλοσυνάτο χαμόγελο του οποίου αφήνει να εννοηθεί ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για αυτήν. Το μυαλό της Μπάρμπαρα, όμως, βρίσκεται αλλού. Στο σχέδιό της να αποδράσει και να ζήσει με τον Δυτικογερμανό φίλο της στη Δανία. Αυτό το σχέδιο της φυγής είναι που της δίνει δύναμη, όταν απογοητεύεται από τις διαρκείς έρευνες της Στάζι. Αυτό, όπως και η φροντίδα της για μια έφηβη έγκυο, κρατούμενη σε ένα στρατόπεδο εργασίας «ατίθασων» νέων.

Η «Barbara» είναι η πέμπτη συνεργασία του Κρίστιαν Πέτσολντ με τη Νίνα Χος και η κοινή γλώσσα που έχουν αναπτύξει είναι εμφανής στην ερμηνεία της, η οποία «ρέει» απολύτως φυσικά. Ελάχιστα πλάνα της ταινίας δεν έχουν το πρόσωπό της και, παρά τη διαρκή παρουσία της και το γεγονός ότι η χαμηλότονη ερμηνεία της δεν έχει δραματικές εκρήξεις, καταφέρνει να παραμένει συναρπαστική. Η επιλογή του Πέτσολντ, όμως, να διατηρεί τον ίδιο τόνο σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της «Barbara», μοιραία, οδηγεί την ταινία σε κύκλους γύρω από τον εαυτό της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν φαντάζεσαι την «Βarbara» σαν ηρωίδα σε θρίλερ δράσης που προσπαθεί να αποδράσει από την κακή Στάζι, έχασες. Αν σε ενδιαφέρει να δεις πορτρέτο χαρακτήρα, θα παρακολουθήσεις τουλάχιστον μια πολύ καλή ερμηνεία.


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Νοσοκόμα, λέει, που τρώει δυσμενή και τη χώνουν σε νοσοκομείο της επαρχίας. Πίσω, μαρή Μέρκελ! Μποϋκοτάζ στα γερμανικά προϊόντα!