FreeCinema

Follow us

Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΜΟΥ (2016)

(BABAI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βίσαρ Μορίνα
  • ΚΑΣΤ: Βαλ Μαλόκου, Άστριτ Καμπάσι, Αντριάνα Ματόσι, Ενβέρ Πετρόφκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δεκάχρονο αγόρι από το Κόσοβο, κάπου στη δεκαετία του ’90, ξεκινά μια μικρή οδύσσεια με σκοπό να φτάσει μέχρι τη Γερμανία και να εντοπίσει τα ίχνη του πατέρα του που το εγκατέλειψε και έγινε μετανάστης για ένα καλύτερο (και για τους δύο;) μέλλον.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο μετα-νταρντενικής «σχολής», με πληθώρα συμμετοχών σε κινηματογραφικά φεστιβάλ του πλανήτη και επίσημη υποβολή του Κοσόβου για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας του 2015, το «Ο Μπαμπάς μου» είναι φτιαγμένο από στερεότυπα συστατικά μιας δραματουργίας εντελώς αποστασιοποιημένης που όμως συγκρούεται ταυτόχρονα με τόσα στοιχεία του μελοδράματος, σε βαθμό να καταντά μάλλον ανισόρροπο το αποτέλεσμα, παρά την ενδιαφέρουσα οπτική ματιά του Βίσαρ Μορίνα.

Η ταινία χωρίζεται (άτυπα) σε δύο κεφάλαια, με το πρώτο να στέκει σαφώς πιο αδιάφορα, επιχειρώντας να μας συστήσει τους χαρακτήρες πατέρα και γιου, σε ένα πλαίσιο καθημερινής βιοπάλης. Μάνα στο «κάδρο» δεν υπάρχει, τους έχει παρατήσει προ ετών και εξήγηση δεν δίνεται ποτέ. Αυτό το «ποτέ» πλήττει και άλλες μικρές λεπτομέρειες της ιστορίας, η οποία δεν απογειώνεται αφηγηματικά αλλά ούτε και αναλύει ουσιαστικά τους δύο κεντρικούς ήρωες. Η πλοκή αρχίζει να παίρνει μπρος μετά από ένα «σκηνοθετημένο» ατύχημα που ο πιτσιρικάς ήλπιζε να εκμεταλλευτεί για να σταματήσει τη φυγή τού πατρός του από τη χώρα, επιτυγχάνοντας ακριβώς το αντίθετο. Η άρνηση και το πείσμα τού παιδιού θα το οδηγήσουν σε μια κανονική οδύσσεια λαθρομετανάστευσης, που απεικονίζεται με ελαφρές δόσεις σασπένς (κυρίως στο κομμάτι της πλωτής «απόδρασης» από το Μαυροβούνιο), ώσπου να καταλήξει με ασφάλεια στη Γερμανία, για να βρεθούμε σε ένα δεύτερο κεφάλαιο «απονεύρωσης» παρά κορύφωσης, με την καθημερινότητα να μην βοηθά με κανέναν τρόπο τα όποια όνειρα πατέρα και γιου.

Αν και οι «ανατροπές» της ταινίας είναι τόσο προφανείς ή φλερτάρουν με τη φοβία του θεατή για ακόμη πιο δραματικές εξελίξεις, τελικά το «Ο Μπαμπάς μου» ταυτίζεται περισσότερο με τη… μη εκφραστικότητα του ανήλικου Βαλ Μαλόκου, που σε μερικά πλάνα δείχνει περισσότερο «πλαστικός», σαν ένα πρόσωπο βγαλμένο από ψηφιακό animation (!), παρά συμμέτοχος αυτού του δράματος. Η ατολμία τού σεναρίου, που δεν θέλει να πάρει θέση απέναντι στην προσέγγιση της ιστορίας ή προς κατευθύνσεις πιο μελοδραματικές, αφήνεται να τραβολογάει τις μέρες της παραμονής των δύο χαρακτήρων στη Γερμανία δίχως να μπορεί να προχωρήσει προς κάποια κατάληξη, με το φινάλε να μένει άκομψα εκκρεμές.

Περισσότερο μια περίπτωση «φεστιβαλικής» παραγωγής που εξυπηρετεί τα διάφορα προγράμματα διοργανώσεων, οι οποίες πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και κάτι πιο «εξωτικό» φιλμικά, το «Ο Μπαμπάς μου» δηλώνει μεν την ύπαρξη ενός καινούργιου ονόματος στο «κουρμπέτι», αλλά δεν ανανεώνει το «είδος» ούτε αφήνει σοβαρές υποσχέσεις για το μέλλον τού σκηνοθέτη.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ζορισμένο ανάμεσα στο «θέλω» ή τα «δεν θέλω να περνιέμαι για αξιοθρήνητο δράμα αδιέξοδης σχέσης πατέρα και ανήλικου τέκνου», το φιλμ επιλέγει την οδό που χάραξε το σινεμά των αδελφών Νταρντέν και κοιτάζει το είδος τού melo με λύπηση και σνομπισμό. Οι οπαδοί των πιο πρόσφατων βαλκανικών παραγωγών θα δουν ένα έργο πιο light (σε βάθος ανάγνωσης) από αυτά που καταναλώνουν συνήθως. Οι θεατές που τρέχουν μακριά από το λεγόμενο «art-house», βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά, ήδη…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένα αγοράκι από το Κόσοβο και ψάχνει τον πατέρα του που έφυγε μετανάστης στη Γερμανία. Εγώ τι φταίω; Τη Μέρκελ να βάλουνε να το δει, για τιμωρία!