FreeCinema

Follow us

45 ΧΡΟΝΙΑ (2015)

(45 YEARS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντριου Χέι
  • ΚΑΣΤ: Σάρλοτ Ράμπλινγκ, Τομ Κόρτνεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η Κέιτ και ο Τζεφ ετοιμάζονται να γιορτάσουν τα 45 χρόνια του γάμου τους. Ένα γράμμα απροσδόκητο, που μεταφέρει νέα από το μακρινό παρελθόν εκείνου, θα απειλήσει όχι μόνο την επέτειό τους αλλά και τους δεσμούς που τους κρατούσαν ως ζευγάρι όλα αυτά τα χρόνια.

Η ιστορία της ταινίας «45 Χρόνια» μοιάζει με κάτι που θα μπορούσε να συμβεί μονάχα στο σινεμά, όμως ο τρόπος που την προσεγγίζει ο Άντριου Χέι απογυμνώνει κάθε είδος φιλμικής φόρμας από την παράδοξη αποκάλυψη του γράμματος που λαβαίνει ο Τζεφ και ανατρέπει την ισορροπία στην πολύχρονη σχέση αυτού του ζευγαριού. Έτσι, οι φίλοι μιας κάπως πιο νατουραλιστικής αφήγησης και προσέγγισης των πραγμάτων ίσως βιώσουν κάτι εκστατικό εντός της αιθούσης, αφήνοντας τους υπόλοιπους… παγερά αδιάφορους. Στη θερμοκρασία της Κάτια, θα τολμούσα να πω!

Η Κάτια ήταν η παλιά αγαπημένη του Τζεφ, με την οποία έκανε διακοπές στην Ελβετία το ’62 και σε έναν ρομαντικό περίπατό τους εκείνη είχε ένα τραγικό ορειβατικό δυστύχημα, πέφτοντας στο κενό, για να εξαφανιστεί για πάντα από τούτον τον κόσμο! Σήμερα, ένα γράμμα κοινοποιεί στον Τζεφ το μακάβριο εύρημα της μέσα στους πάγους νεκρής αγαπημένης του, η οποία εμφανισιακά έχει διατηρηθεί στην ίδια κατάσταση, ενώ εκείνος είναι ένας εβδομηντάρης σε «απόσυρση». Η σκέψη είναι τρομακτική και ο Τζεφ δεν ξέρει αν μπορεί να πάει στην Ελβετία για να κάνει την αναγνώριση του πτώματος, ως το πιο συγγενικό στην Κάτια πρόσωπο. Η πληροφορία αυτή εξάπτει την περιέργεια της Κέιτ. Είχε ακούσει κάτι για το όνομα, αλλά δεν γνωρίζει απολύτως τίποτα παραπάνω. Γιατί σε μια σχέση, ποτέ δεν μιλάμε για το συναισθηματικό μας παρελθόν. Δεν ρισκάρουμε τις συγκρίσεις, αλλά ούτε και τις αναμετρήσεις με τις αναμνήσεις μας…

Ο κόσμος της Κέιτ θα κλονιστεί, καθώς επιθυμεί να ανασκαλίσει αυτή την πλευρά του παρελθόντος της ζωής του συζύγου της, με τον φόβο ότι η νεκρή «αντίζηλός» της μπορεί να βρίσκεται ακόμη, βαθιά μέσα στην καρδιά τού Τζεφ, αν όχι και να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο κομμάτι του υπαρξιακού του σύμπαντος, το οποίο εκείνος έκρυβε καλά τόσα χρόνια.

Το ερώτημα που θέτει το φιλμ είναι πολύ συγκεκριμένο: η Κάτια μπήκε ξανά μέσα στη ζωή τους σαν φάντασμα ή το φάντασμα ήταν πάντοτε αυτός ο γάμος; Με το ενδεχόμενο η αλήθεια να βρίσκεται πιο κοντά στη δεύτερη περίπτωση, η Κέιτ μετατρέπεται σε έναν άδοξο «ντετέκτιβ», που θα προσπαθήσει να καταλάβει αν θυσίασε ή όχι τα καλύτερα χρόνια τής ύπαρξής της για να συμβιώνει με ένα… ψέμα! Ενώ αυτό το σκέλος τής ιστορίας ακούγεται θαυμάσιο, στην πράξη είναι δοσμένο με έναν σχεδόν αντι-κινηματογραφικό τρόπο, που δεν ενισχύεται καθόλου από το σενάριο. Φοβούμενος ίσως το μελό (που θα μπορούσε να τραβάει την ταινία… από τα μαλλιά), ο Χέι αφήνεται σε έναν τόνο ρεαλιστικά… μονότονο, δίχως περαιτέρω ανατροπές και καμία διάθεση για συμβάσεις στο δράμα της ιστορίας. Η επιλογή του αυτή είναι σεβαστή, όμως παράλληλα επηρεάζει και το σενάριο και την προφορική γλώσσα του φιλμ, πάντοτε δίπλα στην αξιοπερίεργη απιθανότητα της «εξαφάνισης» της Κάτια.

Κοινώς, μην περιμένεις να δεις «Σκηνές από Ένα Γάμο» (1973), κάτι αληθινά συναρπαστικό λεκτικά, ριπές αποκαλυπτικών διαλόγων που θα απομυθοποιήσουν όλα αυτά τα 45 χρόνια του γάμου της Κέιτ και του Τζεφ. Η «ανάκριση» προχωράει δειλά, με λιγοστή φόρτιση, εκείνος δεν θα βρει ποτέ το θάρρος να αντιμετωπίσει την πραγματική σύζυγό του και μια μηχανή προβολής για slides θα γίνει η κατακλείδα όλων αυτών των χρόνων συμβίωσης, για να οδηγήσει σε μια νέα αρχή ή στο ξεκίνημα της απόλυτης… σιωπής.

Τολμώ να πω ότι οι… υπεράριθμοι καλεσμένοι του party της επετείου με έκαναν να αισθανθώ ακόμη πιο άβολα σε σχέση με τις σεναριακές ικανότητες του Χέι, που καθ’ όλη την υπόλοιπη διάρκεια του φιλμ δεν «στολίζει» τη ζωή του ζευγαριού με δευτερεύοντες χαρακτήρες, φίλους, συγγενικά πρόσωπα (παιδιά δεν υπήρξαν ποτέ, αυτός ο υπαινιγμός είναι σαφής) ή άλλα σημαίνοντα πρόσωπα για την καθημερινότητά του, μετατρέποντας το όλο event σε κάτι το μάλλον ζορισμένο και αταίριαστο. Ένα σεναριακό «άλλοθι» που χτίστηκε τόσο παράξενα όσο αυτή η επέτειος των 45 (διόλου στρογγυλών) χρόνων γάμου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η φυσικότητα στις – χαμηλότονες – ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών είναι το μέγα δέλεαρ για να παρακολουθήσεις αυτή την ταινία. Θεατές κάτω των σχετικών… -ήντα ας είναι προετοιμασμένοι για το ενδεχόμενο της πλήξης εντός της αιθούσης. Όχι τόσο «geriatric» όσο η «Αγάπη» του Χάνεκε πάντως, δεν μιλάμε για τόση ανησυχία! Εννοείται πως πρόκειται για τον απόλυτο ορισμό της «γυναικείας ταινίας», απλά το δράμα της είναι πιο υπόγειο από αυτό που… θέλουν οι γυναίκες (για να πλαντάξουν πιο καθαρτικά!).


MORE REVIEWS

ΥΠΟΨΙΕΣ

Ακαταμάχητος playboy «τυλίγει» γοητευτική κληρονόμο, παντρεύονται, όμως σταδιακά εκείνη υποψιάζεται ότι ο μοναδικός του στόχος είναι να τη σκοτώσει.

ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ

Η Κάρολ, μια υπερευαίσθητη νεαρή κοπέλα που δουλεύει σε ινστιτούτο αισθητικής και συγκατοικεί με την αδελφή της σ’ ένα λονδρέζικο διαμέρισμα, απομονώνεται σταδιακά από τον κοινωνικό περίγυρο, εξαιτίας της αποστροφής της προς τους άνδρες και το σεξ. Ο διαρκώς αυξανόμενος εγκλεισμός της, όμως, θα την βυθίζει όλο και περισσότερο στην παράνοια.

ΠΟΥ ΠΑΩ ΠΑΛΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ;

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας δημόσιος υπάλληλος από μικρός ονειρευόταν να δουλέψει για το κράτος και το κατάφερε! Τώρα ζει μία άνετη ζωή και απολαμβάνει τα προνόμιά του. Όλα αυτά μέχρι την ημέρα που η Κυβέρνηση θα αποφασίσει να καταργήσει την υπηρεσία του».

Ο ΚΑΚΟΣ ΜΠΕΛΑΣ

Πληρωμένος δολοφόνος πιάνει δωμάτιο ξενοδοχείου έναντι δικαστικού μεγάρου, προκειμένου να καθαρίσει μάρτυρα που ετοιμάζεται να κελαηδήσει. Ο αυτοκτονικός γείτονάς του, όμως, τού κάνει τη ζωή κόλαση.

ΕΧΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΖΗΣΩ

Άπαξ της αποφυλάκισής του, πρώην κατάδικος επιχειρεί να μπει στον ίσιο δρόμο. Παντρεύεται την πιστή του αγαπημένη, πιάνει δουλειά, νοικοκυρεύεται, σύντομα όμως ανακαλύπτει πως ο κόσμος είναι άδικος για τους πρώην κατάδικους που επιχειρούν να μπουν στον ίσιο δρόμο...