FreeCinema

Follow us

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022 (2022)

(28TH ATHENS INTERNATIONAL FILM FESTIVAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Φεστιβάλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 28 Σεπτεμβρίου - 9 Οκτωβρίου 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

Το εξαιρετικό πρόγραμμα στο διαγωνιστικό τμήμα μυθοπλασίας για πρώτες ή δεύτερες ταινίες φέτος φιλοξενεί 12 τίτλους, συμπεριλαμβανόντων παγκόσμιων ήδη καλλιτεχνικών σουξέ, όπως τα «Μπλε Καφτάνι» (Μαρόκο – Γαλλία) και «Aftersun» (Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά και πιο under-the-radar μπιζού σαν τα «Παμφίρ» (Ουκρανία) και «Το Ήσυχο Κορίτσι» (Ιρλανδία). Το δεύτερο υψηλού επιπέδου διαγωνιστικό, για ντοκιμαντέρ, φέρνει αντιμέτωπες 11 ταινίες, με ατραξιόν τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας «Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία» (ΗΠΑ) και το κοσμαγάπητα πολυβραβευμένο «Όλες οι Πνοές του Κόσμου» (Ινδία), και γκελάτα φιλμ όπως τα «Girl Gang» (Ελβετία) και «Φωτιά της Αγάπης» (ΗΠΑ – Καναδάς) πλάι σε απαιτητικά curio σαν το «Licht: Η Εκκεντρική Κληρονομιά του Στοκχάουζεν» (Ολλανδία). Μείον, και στα δύο sections, η παντελής απουσία εγχώριων συμμετοχών.

Με το τρίτο διαγωνιστικό τμήμα, εκείνο των ελληνικών μικρού μήκους, να συγκεντρώνει την απαρτία της πρόσφατης παραγωγής μετά τη διοργάνωση της Δράμας και το ενδιαφέρον του «κλάδου» (αλλά γιατί οι σχετικές προβολές δεν σημαίνονται ποτέ και ως δημοσιογραφικές, ώστε να μπορούν οι άνθρωποι του Τύπου να εκδίδουν μηδενικό εισιτήριο;), ο πλέον πολυδύναμος, στα όρια της υπερτροφίας βραχίονας των ΝΠ, «Τα Αγαπημένα των Φεστιβάλ», προσφέρει 31 περισσότερο ή λιγότερο κράχτες του κυκλώματος το τελευταίο δεκάμηνο. Εκτός των Παρκ Τσαν-Γουκ (έναρξη) και Ντοντ (λήξη), εδώ «παίζουν» Βερολίνο, Κάννες, Λοκάρνο, Βενετία et al με «ονόματα» όπως οι Φρίαρς, Γκρέι, Κριαλέζε, Ένιεντι, Αμπάσι, Σκολιμόφσκι, Ντενί να πλαισιώνουν υποσχόμενα ξεπεταρούδια όπως ο Βρετανός Χάρντιμαν («Medusa Deluxe») ή ο Ισραηλινός Ρόζενταλ («Καραόκε»). Αρκετές από τις ταινίες παίζονται εν είδει avant premiere προ της εγχώριας εμπορικής εξόδου τους, ψάξτε και «χτυπήστε» τις άνευ διανομής σ’ ένα strand που κάθε χρονιά περιέχει εκπλήξεις και μικρά αριστουργήματα.

Αν το επουδενί ποιοτικά αλλά σίγουρα ποσοτικά ριγμένο αυτήν τη χρονιά τμήμα «Icons» εστιάζει σε πορτρέτα των Γκοντάρ, Χάισμιθ και Μορικόνε (ναι, του Τορνατόρε, με έναν χρόνο καθυστέρηση και αποζημίωση – συνοδεία εικαστική έκθεση, βιβλιοπαρουσίαση και συναυλία), το παραδοσιακά λαοφιλές «Μουσική & Φιλμ» φέτος εξοβελίζει το «Έννιο» αλλά μοστράρει το must «Moonage Daydream» για τον Ντέιβιντ Μπόουι (έπεται συντόμως η distribution του, αλλά εδώ μπορείτε να το απολαύσετε στην γκράντε αίθουσα Sphera των Village @ The Mall) και doc για Triffids, Dio, Crimson King, τις απαρχές της techno και το Y2K νεοϋορκέζικο ροκ. Το «Ταραξίες!» για το αισθητικό κίνημα των New Romantics ξεπηδά ομόλογα από το επίσης ημιαμήχανο επιμελητικά κομμάτι των «Ειδικών Προβολών», όπου δίπλα σε δύο ακόμα υπερενδιαφέροντα biopics («Ο Τζίμι στη Σαϊγκόν», «1341 Καρέ Αγάπης και Πολέμου») στριμώχνεται έτι μία εμφάνιση του μουρναϊκού «Νοσφεράτου», με ζωντανό score από τον Νίκο Βελιώτη.

Η μικρή απογοήτευση από τις εφετινές ΝΠ είναι τα αφιερώματα, όχι γιατί δεν φιλοξενούν άξιο υλικό (το αντίθετο), αλλά γιατί αυτό μοιάζει να απευθύνεται στον κατώτερο κοινό παρονομαστή θεατή, να υπαγορεύεται από προϋπολογιστικούς περιορισμούς και να ανακυκλώνει ιδέες και features που προτείνονται κατά κόρον και σχεδόν ad nauseam την τελευταία 20ετία από το εναλλακτικό ή εμπορικό κινηματογραφικό κύκλωμα (και παράλληλα, βεβαίως, από τηλεόραση, home cinema, υπηρεσίες ροής, παράνομα «κατεβάσματα»). Ούτως πως θα δείτε «Τσάιναταουν», «Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου», «Μανχάταν» κ.λπ. (με το πρόσχημα ενός ευρέος focus στο «New Hollywood»)· Τζάρμαν, Ντέιβις, Άιβορι κ.ά. (στο εύγλωττο «Queer Britannia»)· και, εξοργιστικά, μόνο δύο, τις γνωστότερες, από τις ταινίες του – πολύ πολυγραφότερου – Ζαν Εστάς. Ες αύριον τα σπουδαία σ’ αυτόν τον τομέα, ελπίζουμε…

Πέντε νυχτερινά πάρτι (ξανά!), ένα στρογγυλό τραπέζι στο Exile Room (για τη μεταφεστιβαλική πορεία των μικρού μήκους) και τα βραβεία (για εκείνο του κοινού ψηφίζετε εσείς) ολοκληρώνουν την εμπειρία διαρκείας των Νυχτών Πρεμιέρας που, και στην 28η έκδοσή τους, επιβάλλεται να ζήσει κάθε Αθηναίος εραστής της Έβδομης Τέχνης. Καλό Φεστιβάλ!

Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης. Το αναλυτικό, ωρολόγιο πρόγραμμα βρίσκεται σε αυτό το link και μπορείτε να το «κατεβάσετε».


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.