FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΕΝΟΡΚΟΙ (1957)

(12 ANGRY MEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σίντνεϊ Λουμέτ
  • ΚΑΣΤ: Χένρι Φόντα, Τζακ Κλάγκμαν, Λι Τζ. Κομπ, Τζακ Γουόρντεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Δώδεκα ένορκοι βρίσκονται σε ένα δωμάτιο προκειμένου να αποφασίσουν για την τύχη ενός νεαρού κατηγορούμενου για φόνο. Η απόφαση, που φαίνεται αρχικά εύκολη, δυσκολεύει όταν μπει ο παράγοντας της αμφιβολίας και της ευθύνης για μια άλλη ζωή.

Αν το δικαστικό δράμα είναι ένα από τα δημοφιλή κινηματογραφικά είδη, το οφείλει σε ταινίες όπως «Οι Δώδεκα Ένορκοι». Ταινία αναφοράς για όποιον έχει μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη σενάριο με δικαστήριο και ενόρκους, είναι ένα υπόδειγμα σταδιακής ανατροπής, λήψεων και χρήσης των τεχνικών μέσων, αλλά και σκέψης πάνω στο συνταγματικό δικαίωμα της αθωότητας. Στην εποχή της η ταινία, κινηματογραφικό ντεμπούτο του μέχρι τότε τηλεοπτικού Λουμέτ, δεν ήταν εμπορική επιτυχία, παρά την κριτική αποδοχή. Και πώς να είναι, με ένα αποκλειστικά ανδρικό καστ κλεισμένο σε ένα δωμάτιο; Ωστόσο, παρά τον μισό αιώνα και που έχει περάσει, παραμένει το ίδιο έντονη και συναρπαστική.

Ο Λουμέτ πήρε μερικές πολύ τολμηρές αποφάσεις. Χρησιμοποίησε μόνο έναν star, το Χένρι Φόντα και γύρω του τοποθέτησε μερικούς από τους πολύ καλούς καρατερίστες του Χόλιγουντ στους ρόλους καθημερινών τύπων που βρίσκονται μπροστά σε δύσκολες αποφάσεις. Περιόρισε τη δράση αποκλειστικά στο δωμάτιο των ενόρκων, δείχνοντας για ελάχιστες στιγμές την αίθουσα του δικαστηρίου και επέλεξε να περάσει την ένταση και τη δράση μέσα από το διάλογο και τα πλάνα.

Οι αποφάσεις του ήταν όλες επιτυχημένες. Η ταινία δίνει την εντύπωση ότι έχει γυριστεί σε πραγματικό χρόνο και η «πιο ζεστή μέρα του χρόνου» που είναι η μέρα της συνεδρίασης, περνάει στο φιλμ με ιδρωμένα μέτωπα, μαντήλια και αναψοκοκκινισμένα πρόσωπα. Οι περισσότεροι ένορκοι δεν έχουν ονόματα. Δεν είναι, άλλωστε, εκείνοι οι ήρωες της ιστορίας, αλλά η ίδια η απόφαση και το σκεπτικό πίσω απ’ αυτή. Στην αρχή μόνο ένας αμφισβητεί την ενοχή. Αλλά αρκεί για να κάνει και τους άλλους να ξανασκεφτούν πόσο εύκολα μπορούν να καταδικάσουν κάποιον χωρίς ισχυρές αποδείξεις.

Η σκηνοθεσία του Λουμέτ τονίζει το βάρος της απόφασης, καθώς ο φακός, όσο προχωρά η συζήτηση, πλησιάζει τα πρόσωπα, κάνει το δωμάτιο μικρότερο και κατεβαίνει από ψηλά προς τα κάτω, δίνοντας κλειστοφοβική αίσθηση στο χώρο. Την επόμενη φορά που θα δεις δικαστικό δράμα, θα έχεις το ισχυρότερο μέτρο σύγκρισης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σού αρέσουν τα δικαστικά δράματα; Δεν επιτρέπεται να μην έχεις δει τους «Δώδεκα Ενόρκους». Στην περίπτωση που σε πιάνει κλειστοφοβία και η δράση «δωματίου» δε σε ενθουσιάζει, ίσως να μην είναι η κατάλληλη ταινία για σένα. Ξανασκέψου το, όμως.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι σ’ ένα δωμάτιο και τσακώνονται για έναν που’ χει κάνει φονικό. Μάλλον. Και μαυρόασπρο από πάνω. Κι ύστερα, λένε, φταίει ο φονιάς…