FreeCinema

Follow us
09.0714:00

«Détour»: Με το κινητό του Μισέλ Γκοντρί.


Ένα από τα πιο «τρελά» βλέμματα του σύγχρονου κινηματογράφου (και της κινούμενης εικόνας, γενικότερα), ο Μισέλ Γκοντρί σκηνοθέτησε ένα φιλμ διάρκειας έντεκα λεπτών με… ένα iPhone. Το γεγονός σίγουρα δεν αποτελεί νεωτερισμό ή παγκόσμια πρωτοτυπία, το αποτέλεσμα όμως επαναπροσδιορίζει τις τακτικές κινηματογράφησης του σήμερα – και αυτό κάπου διχάζει, αναπόφευκτα.

Οι εποχές στις οποίες ένα κινηματογραφικό συνεργείο έπρεπε να σέρνει μια δύσκαμπτη σε κινήσεις και ογκωδέστατη camera έχουν περάσει… ανεπιστρεπτί, αγκαζέ με την παραγκώνιση του ίδιου του φιλμ, που σπανιότατα χρησιμοποιείται πλέον, και για γύρισμα αλλά και ως format για προβολές. Η ευκολία της κινηματογράφησης ακόμη και μέσω κινητών τηλεφώνων, με ψηφιακή ποιότητα εικόνας που συχνά προκαλεί ανατριχίλες, διχάζει τους νοσταλγούς της χρωματικής πιστότητας και της διαφοράς του ύφους που καταγράφεται (και εμφανίζεται) στο celluloid, τοποθετώντας τους απέναντι στους νέους gadget-άκηδες της εικόνας οι οποίοι ελάχιστα νοιάζονται για την όποια «βιντεΐλα» του αποτελέσματος, έχοντας πια συνηθίσει στην πολυτέλεια των κινήσεων και της επιλογής οπτικών γωνιών που προσφέρουν τα νέα μέσα.

Michel Gondry

Ο Μισέλ Γκοντρί, γνωστό «τρελοκομείο» δημιουργικότητας, συνεργάστηκε με την εταιρεία Apple για να δημιουργήσει ένα καινούργιο φιλμ μικρού μήκους, το «Détour», χρησιμοποιώντας μονάχα συσκευές iPhone για την κινηματογράφηση. Πρόκειται για την απλή, σχεδόν παραμυθένια ιστορία ενός οικογενειακού road trip διακοπών, με ένα ξεχασμένο ποδηλατάκι να αναζητά εναγωνίως τους ιδιοκτήτες του στις εξοχές. Ολόκληρο το video συμπεριλαμβάνεται στη γνωστή περιοχή της gallery (πάνω δεξιά) και παρακολουθείται με ένα απλό πάτημα επάνω στο σύμβολο του play. Το ακόμα πιο ενδιαφέρον, όμως, βρίσκεται στα έξι συνοδευτικά βιντεάκια παρασκηνίων από τα γυρίσματα, στα οποία ο Γκοντρί εξηγεί πολλά από τα «τρικ» που χρησιμοποιεί για να επιτύχει πλάνα με slow-mo, time-lapse και κάθε «εκκεντρική» οπτική υποκειμενικών λήψεων, πάντοτε με την παιχνιδιάρικη χρηστικότητα και την απόλυτη ελευθερία που προσφέρει ένα κινητό τηλέφωνο.

Ωραία όλα αυτά, αλλά… τι θα γίνει όταν τούτη η ευκολία «καπελώσει» εντελώς το περιεχόμενο και την ουσία πίσω από την εικόνα, για να καταλήξει να γίνει ο μοναδικός σκοπός ύπαρξης ενός φιλμ;

Détour by Michel Gondry