FreeCinema

Follow us

ΕΓΩ, ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ (2023)

(IO CAPITANO)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματέο Γκαρόνε
  • ΚΑΣΤ: Σεϊντού Σαρ, Μουσταφά Φαλ, Ισάκα Σαγουαντόγκο, Χικέμ Γιακουμπί, Ντουντού Σανιά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Δύο έφηβα αγόρια ξεκινούν από το Ντακάρ της Σενεγάλης κυνηγώντας το όνειρο της καλύτερης ζωής στην Ευρώπη. Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιταλία, να εύχεσαι να μην είναι μακρύς ο δρόμος.

Μόνο η λέξη Οδύσσεια μπορεί να αποδώσει με ακρίβεια όσα γίνονται στο «Εγώ, Καπετάνιος». Τον Ματέο Γκαρόνε δεν τον ενδιαφέρει να αναλύσει τις βαθύτερες αιτίες της προσφυγικής κρίσης, που ως πραγματικότητα δεν έχει πάψει να απασχολεί εδώ και χρόνια την Ευρώπη, ούτε επιχειρεί να κρίνει πολιτικές και κυβερνήσεις της Γηραιάς Ηπείρου. Το μοναδικό πράγμα που τον απασχολεί είναι να περιγράψει με πιστότητα το ατελείωτο ταξίδι των άτυχων προσφύγων (εν προκειμένω από τη Δυτική Αφρική) προς την υποτιθέμενη ευρωπαϊκή «Γη της Επαγγελίας». Εξού και το σενάριό του έχει βασιστεί σε αληθινές μαρτυρίες ανθρώπων που το επιχείρησαν, δίνοντας στο φιλμ μια κάποια μορφή ντοκουμέντου. Παράλληλα, όμως, του προσδίδουν και μια διάσταση «παραμυθένιου έπους», που ως συνθήκη διόλου συμβαδίζει με το επιχειρούμενο κυνήγι της πραγματικότητας. Δεν αμφισβητώ πως αυτά που τυχαίνουν στα δεκαεξάχρονα ξαδέλφια Σεϊντού και Μούσα, στην πορεία από τη Σενεγάλη προς την Ιταλία, έχουν συμβεί στ’ αλήθεια σε κάποιους, όμως, όλα μαζί στους ίδιους δύο ανθρώπους είναι από τις περιπτώσεις που λέμε πως γίνονται… μόνο στο σινεμά. Κάπως έτσι, η αλήθεια πηγαίνει περίπατο σταδιακά, δίνοντας τη θέση της στη μυθοπλασία. Ως τέτοια δεν πέφτει σε μοιραία λάθη, αν και εμφανίζει σαφή σημάδια σχηματικότητας, παράλληλα με ουκ ολίγες βολικές «συμπτώσεις».

Από το ξεκίνημα κιόλας του ταξιδιού, ο Γκαρόνε φροντίζει να καταστήσει σαφές πως αυτό μόνο εύκολο δεν πρόκειται να είναι, ρίχνοντας στο διάβα των δύο εφήβων αγοριών μικρές (στην αρχή) δυσκολίες, ικανές πάντως να φυτέψουν μέσα τους τον σπόρο της ανησυχίας. Ο σπόρος θα μετατραπεί σε ολόκληρο δάσος από αδιανόητες κακουχίες και ολοένα πιο ανυπέρβλητα εμπόδια, τα οποία κάνουν την όλη «επιχείρηση Ευρώπη» να μοιάζει με σειρά από πίστες όπου ο Σεϊντού και ο Μούσα οφείλουν με τρόπο θαυματουργό να περάσουν, μέχρι να φτάσουν στην τελική νίκη. Από τον άνδρα που εκβιάζει τα νεαρά ξαδέλφια για να φτιάξει τα διαβατήριά τους και τον στρατιωτικό που εντοπίζει την απάτη και απαιτεί να του δώσουν χρήματα, μέχρι τον άπληστο διακινητή που εμπιστεύεται (;) τις τύχες εκατοντάδων ανθρώπων στα χέρια αμούστακων αγοριών, ο Γκαρόνε ποντάρει σε μια διάχυτη αγορά πόνου που, ειδικότερα στην περίπτωση του επεισοδίου στις «φυλακές» της Λιβύης, αγγίζει το εξωφρενικό.

Ασφαλώς, πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που είναι έτοιμοι να εκμεταλλευτούν την απόγνωση των άλλων, προκειμένου να κονομήσουν οι ίδιοι. Αυτές οι πρακτικές ξεκινούν εν προκειμένω από τα βάθη της υπανάπτυκτης Σαχάρας, αλλά βρίσκουν (χρόνια τώρα) ιδιαίτερα γόνιμο έδαφος και στην πολιτισμένη Ευρώπη. Όπως προανέφερα, όμως, η ουτοπία των ειδυλλιακών υποσχέσεων δεν αφορά το «Εγώ, Καπετάνιος», με το έργο να πλέει με ασφάλεια στα νερά ενός «μύθου», επιθυμώντας να δοξάσει τον θρίαμβο της ανθρώπινης θέλησης και όχι να καταπιαστεί με οποιαδήποτε άλλη παράμετρο. Σε αυτό τα καταφέρνει ικανοποιητικότατα, αφού και αβίαστες ερμηνείες διαθέτει και εξαιρετική ποιότητα παραγωγής καταθέτει, με τα γυρίσματα (ειδικά στην έρημο της Σαχάρας) να είναι εντυπωσιακά όσο και σπάνια. Η πεντακάθαρη, ολοφώτεινη φωτογραφία του, δε, κάνει το φιλμ να ξεφεύγει από την επιτηδευμένη μιζέρια των σύγχρονων auteur που πωλούν αποκλειστικά θλίψη, λειτουργώντας υπό αυτή την παράμετρο μέχρι και ειρωνικά σε σχέση με το περιεχόμενό του (το αυτό πετυχαίνουν και οι ποδοσφαιρικές εμφανίσεις μεγάλων ευρωπαϊκών συλλόγων, τις μπλούζες των οποίων συνηθίζουν να φορούν οι άτυχοι πρόσφυγες).

Από την άλλη, με ευχολόγια, αόρατες υποσχέσεις και κατάθεση ψυχής, ουδείς νομίζω θριάμβευσε στον πραγματικό κόσμο. Αντιθέτως, τούτο έχει συμβεί πολλές φορές στο σινεμά, αφού οι επικού τύπου ιστορίες «μόνος εναντίον όλων» διαθέτουν εκ των προτέρων μια γοητεία που εξιτάρει, πόσω μάλλον αν έχει συνδυαστεί με παιδική αθωότητα (που τσακίζει). Καταλήγει έτσι να είναι… ψυχαγωγικό το «Εγώ, Καπετάνιος» και όχι ένα έργο γροθιά για την προσφυγική κρίση. Και η «Οδύσσεια» του Ομήρου, βέβαια, τέτοιο (περίπου) σκοπό είχε, με τη διαφορά πως εκείνη περιλάμβανε Σειρήνες, Κύκλωπες και άλλα πλάσματα της φαντασίας. Τούτο εδώ διαθέτει κάτι σκατόψυχους δουλέμπορους που για λίγες εκατοντάδες δολάρια βασανίζουν μερικούς φουκαράδες καταμεσής της ερήμου, αφήνοντας τη βεβαιότητα πως ως… businessmen έτσι ακριβώς λειτουργούν. Η ανθρώπινη επιμονή όλα μπορεί να τα υπερκεράσει, εν τούτοις, πίσω από αυτό το συμπέρασμα όλο και μια κάποια ευτέλεια κρύβεται.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κάπου ανάμεσα στον μύθο και τη σκληρή πραγματικότητα, με τον πρώτο (ευτυχώς!) να μην έχει παρά ελάχιστα ψήγματα από τις παραμυθένιες… φλόμπες του Ματέο Γκαρόνε (όπως ο πρόσφατος «Πινόκιο», ας πούμε) και τη δεύτερη να απέχει ως πνεύμα και κινηματογράφηση από το ύφος των διάφορων «εργολάβων» του μίζερου ρεαλισμού του μάταιου τούτου κόσμου. Σύγχρονο θέμα που καίει, το οποίο συνειδητά επιλέγει να μην παίξει με τη φωτιά, αλλά να σερβιριστεί σαν «περιπέτεια» δρόμου (!) για σκεπτόμενο κοινό. Απευθύνεται στους φίλους του ευρωπαϊκού σινεμά, όλων των ηλικιών και όλων των γούστων.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.