FreeCinema

Follow us

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022 (2022)

(28TH ATHENS INTERNATIONAL FILM FESTIVAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Φεστιβάλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 28 Σεπτεμβρίου - 9 Οκτωβρίου 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

Το εξαιρετικό πρόγραμμα στο διαγωνιστικό τμήμα μυθοπλασίας για πρώτες ή δεύτερες ταινίες φέτος φιλοξενεί 12 τίτλους, συμπεριλαμβανόντων παγκόσμιων ήδη καλλιτεχνικών σουξέ, όπως τα «Μπλε Καφτάνι» (Μαρόκο – Γαλλία) και «Aftersun» (Ηνωμένο Βασίλειο), αλλά και πιο under-the-radar μπιζού σαν τα «Παμφίρ» (Ουκρανία) και «Το Ήσυχο Κορίτσι» (Ιρλανδία). Το δεύτερο υψηλού επιπέδου διαγωνιστικό, για ντοκιμαντέρ, φέρνει αντιμέτωπες 11 ταινίες, με ατραξιόν τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας «Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία» (ΗΠΑ) και το κοσμαγάπητα πολυβραβευμένο «Όλες οι Πνοές του Κόσμου» (Ινδία), και γκελάτα φιλμ όπως τα «Girl Gang» (Ελβετία) και «Φωτιά της Αγάπης» (ΗΠΑ – Καναδάς) πλάι σε απαιτητικά curio σαν το «Licht: Η Εκκεντρική Κληρονομιά του Στοκχάουζεν» (Ολλανδία). Μείον, και στα δύο sections, η παντελής απουσία εγχώριων συμμετοχών.

Με το τρίτο διαγωνιστικό τμήμα, εκείνο των ελληνικών μικρού μήκους, να συγκεντρώνει την απαρτία της πρόσφατης παραγωγής μετά τη διοργάνωση της Δράμας και το ενδιαφέρον του «κλάδου» (αλλά γιατί οι σχετικές προβολές δεν σημαίνονται ποτέ και ως δημοσιογραφικές, ώστε να μπορούν οι άνθρωποι του Τύπου να εκδίδουν μηδενικό εισιτήριο;), ο πλέον πολυδύναμος, στα όρια της υπερτροφίας βραχίονας των ΝΠ, «Τα Αγαπημένα των Φεστιβάλ», προσφέρει 31 περισσότερο ή λιγότερο κράχτες του κυκλώματος το τελευταίο δεκάμηνο. Εκτός των Παρκ Τσαν-Γουκ (έναρξη) και Ντοντ (λήξη), εδώ «παίζουν» Βερολίνο, Κάννες, Λοκάρνο, Βενετία et al με «ονόματα» όπως οι Φρίαρς, Γκρέι, Κριαλέζε, Ένιεντι, Αμπάσι, Σκολιμόφσκι, Ντενί να πλαισιώνουν υποσχόμενα ξεπεταρούδια όπως ο Βρετανός Χάρντιμαν («Medusa Deluxe») ή ο Ισραηλινός Ρόζενταλ («Καραόκε»). Αρκετές από τις ταινίες παίζονται εν είδει avant premiere προ της εγχώριας εμπορικής εξόδου τους, ψάξτε και «χτυπήστε» τις άνευ διανομής σ’ ένα strand που κάθε χρονιά περιέχει εκπλήξεις και μικρά αριστουργήματα.

Αν το επουδενί ποιοτικά αλλά σίγουρα ποσοτικά ριγμένο αυτήν τη χρονιά τμήμα «Icons» εστιάζει σε πορτρέτα των Γκοντάρ, Χάισμιθ και Μορικόνε (ναι, του Τορνατόρε, με έναν χρόνο καθυστέρηση και αποζημίωση – συνοδεία εικαστική έκθεση, βιβλιοπαρουσίαση και συναυλία), το παραδοσιακά λαοφιλές «Μουσική & Φιλμ» φέτος εξοβελίζει το «Έννιο» αλλά μοστράρει το must «Moonage Daydream» για τον Ντέιβιντ Μπόουι (έπεται συντόμως η distribution του, αλλά εδώ μπορείτε να το απολαύσετε στην γκράντε αίθουσα Sphera των Village @ The Mall) και doc για Triffids, Dio, Crimson King, τις απαρχές της techno και το Y2K νεοϋορκέζικο ροκ. Το «Ταραξίες!» για το αισθητικό κίνημα των New Romantics ξεπηδά ομόλογα από το επίσης ημιαμήχανο επιμελητικά κομμάτι των «Ειδικών Προβολών», όπου δίπλα σε δύο ακόμα υπερενδιαφέροντα biopics («Ο Τζίμι στη Σαϊγκόν», «1341 Καρέ Αγάπης και Πολέμου») στριμώχνεται έτι μία εμφάνιση του μουρναϊκού «Νοσφεράτου», με ζωντανό score από τον Νίκο Βελιώτη.

Η μικρή απογοήτευση από τις εφετινές ΝΠ είναι τα αφιερώματα, όχι γιατί δεν φιλοξενούν άξιο υλικό (το αντίθετο), αλλά γιατί αυτό μοιάζει να απευθύνεται στον κατώτερο κοινό παρονομαστή θεατή, να υπαγορεύεται από προϋπολογιστικούς περιορισμούς και να ανακυκλώνει ιδέες και features που προτείνονται κατά κόρον και σχεδόν ad nauseam την τελευταία 20ετία από το εναλλακτικό ή εμπορικό κινηματογραφικό κύκλωμα (και παράλληλα, βεβαίως, από τηλεόραση, home cinema, υπηρεσίες ροής, παράνομα «κατεβάσματα»). Ούτως πως θα δείτε «Τσάιναταουν», «Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου», «Μανχάταν» κ.λπ. (με το πρόσχημα ενός ευρέος focus στο «New Hollywood»)· Τζάρμαν, Ντέιβις, Άιβορι κ.ά. (στο εύγλωττο «Queer Britannia»)· και, εξοργιστικά, μόνο δύο, τις γνωστότερες, από τις ταινίες του – πολύ πολυγραφότερου – Ζαν Εστάς. Ες αύριον τα σπουδαία σ’ αυτόν τον τομέα, ελπίζουμε…

Πέντε νυχτερινά πάρτι (ξανά!), ένα στρογγυλό τραπέζι στο Exile Room (για τη μεταφεστιβαλική πορεία των μικρού μήκους) και τα βραβεία (για εκείνο του κοινού ψηφίζετε εσείς) ολοκληρώνουν την εμπειρία διαρκείας των Νυχτών Πρεμιέρας που, και στην 28η έκδοσή τους, επιβάλλεται να ζήσει κάθε Αθηναίος εραστής της Έβδομης Τέχνης. Καλό Φεστιβάλ!

Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης. Το αναλυτικό, ωρολόγιο πρόγραμμα βρίσκεται σε αυτό το link και μπορείτε να το «κατεβάσετε».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.