FreeCinema

Follow us

ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ (1977)

(ANNIE HALL)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γούντι Άλεν
  • ΚΑΣΤ: Γούντι Άλεν, Νταϊάν Κίτον, Τόνι Ρόμπερτς, Κάρολ Κέιν, Πολ Σάιμον, Σέλι Ντιβάλ, Τζάνετ Μάργκολιν, Κολίν Ντιούχερστ, Κρίστοφερ Γουόκεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Όταν ο Άλβι Σίνγκερ ερωτεύθηκε την Άννι Χολ.

Μετά τον «Υπναρά» (1973) και τον «Ειρηνοποιό» (1975), ο Γούντι Άλεν αντιμετωπίζει υπαρξιακά προβλήματα… ακόμη και υπό το πρίσμα της καλλιτεχνικής πρότασης. Έχει διδάξει κωμωδία, έχει βάλει τη σφραγίδα του στη σάτιρα, όμως, ωριμάζει ταυτόχρονα, και είναι διατεθειμένος να το παλέψει για κάτι πιο ουσιαστικό, σπουδαίο. Κι ενώ δεν πιστεύει (ακόμα) τόσο πολύ στις σκηνοθετικές του ικανότητες, βλέπει σινεμά. Μαθαίνει σινεμά ως θεατής. Βρίσκει πρότυπα ταύτισης, τα έργα των οποίων θέλει να ενσωματώσει στη δουλειά του και να τα φιλτράρει μέσα από το εγώ του. Και συναντά τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν…

Η εμφάνιση του «Νευρικού Εραστή» το 1977 συνιστά μια κινηματογραφική κοσμογονία! Από πού να το πρωτοπιάσει κανείς; Αρχικά, ο Άλεν δημιουργεί (στην πληρότητά της) μια φιλμική persona που ξεγελά τον θεατή ως προς τα σύνορα του ρεαλιστικά βιωμένου και του μυθοπλαστικού χαρακτήρα. Διατηρώντας μερικά από τα στοιχεία του ψευδοντοκιμαντέρ από το «Πάρε τα Λεφτά και Τρέχα» (1969), κάνοντας θρύψαλα τη λογική του fourth wall και «φορώντας» στον ήρωα του Άλβι Σίνγκερ τη δική του κοψιά, τις νευρώσεις του και πράγματα που θα μπορούσε να εξομολογηθεί στον ψυχαναλυτή του, συστήνει μια φιγούρα αντι-ρομαντική, η οποία όμως δεν παύει ποτέ να ναρκισσεύεται ή να φαντασιώνει τον ρόλο ενός φοβερού και τρομερού εραστή, που μέσα από τον (αδιαμφισβήτητο, αν και κρυφό) αυτοσαρκασμό του, μας πείθει ότι ο μυαλό και το χιούμορ μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και να κερδίσουν την εμφάνιση.

Επιπλέον, ο Άλεν γέννησε ένα απόλυτα φρέσκο και πρωτοφανές υπο-είδος της ρομαντικής κωμωδίας, χρησιμοποιώντας το τεράστιο ταλέντο που… είχε (ουπς!) στο γράψιμο. One-liners που έφερναν στον νου την πείρα του από το stand-up χτυπούσαν στο ψαχνό (όσο εμβόλιμα κι αν έπεφταν), με το αυτοβιογραφικό να βγαίνει στην επιφάνεια ύπουλα ή να ξεγελά τον αποδέκτη σαν «ονειροβατούσα» διάθεση, λυτρώνοντας από την παιδική ηλικία μέχρι (και) την πίκρα και την αβεβαιότητα του βίου σε μια σύγχρονη δυτική κοινωνία. Με τόσο δικά του κότσια. Κοινώς… αντίο Νιλ Σάιμον (για να δώσω κι ένα απλό παράδειγμα σύγκρισης σε δομή γραφής που καθόρισε μια αλάνθαστη συνταγή του genre – διόλου άδικα)! Στην τελική, όσο προχωρημένο και αντισυμβατικό κι αν ήταν το αμερικανικό σινεμά της δεκαετίας του ’70, ποιος άλλος τόλμησε να «τη σπάσει» στο mainstream κοινό που αναζητούσε μονάχα την ανέμελη ψυχαγωγία ενός χολιγουντιανού ρομάντζου, ακούγοντας έναν τέτοιο μονόλογο αντίληψης για τη ζωή: «Είναι γεμάτη μοναξιά, δυστυχία, βάσανα, και τελειώνει και πολύ γρήγορα»! Βέβαια, στη συνέχεια quote-άρει Γκράουτσο Μαρξ. Διότι σέβεται τα θεμέλια που οδήγησαν στη δική του διεργασία ανανέωσης. Για όποιον καταλαβαίνει

Ευφυής μέχρι το τέλος, ο Άλεν φτάνει να σαρκάσει ακόμη και τη χρήση των προσωπικών βιωμάτων που οι δημιουργοί χρησιμοποιούν σαν κεκαλυμμένη «μούσα» έμπνευσης, με τις πρόβες ενός θεατρικού έργου το οποίο βασίζεται στο φιλμ… που μόλις παρακολουθήσαμε! Η Τέχνη, όμως, ψεύδεται απέναντι στη ζωή, παρουσιάζοντας για το πρωταγωνιστικό ζευγάρι ένα αρμονικό happy end. «Στην Τέχνη τα θέλεις όλα τέλεια, αφού στη ζωή δεν είναι», καταλήγει με αφοπλιστική ειλικρίνεια και ειρωνεία ο Άλεν. Μπορεί να μην είναι και στο σινεμά, λοιπόν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η κωμική πένα του Γούντι Άλεν συμφιλιώνεται με την εσωστρέφεια, συστήνει τις νευρώσεις του και ξανοίγεται θαρραλέα προς τον έξω κόσμο. Υπότιτλοι της αληθινής «φωνής» της σκέψης, split screens, τα τελευταία απομεινάρια του slapstick, μαζί με τη δυνατή θέληση να «μεταμορφώσει» τα πιο κωμικά του gag σε μια σαφώς πιο σοβαρή φόρμα, δηλώνουν ξεκάθαρα την ωρίμανση του κινηματογραφιστή Άλεν, ο οποίος ανακαλύπτει πως το σινεμά μπορεί να γίνει ένα υποκατάστατο της ψυχανάλυσης δίχως να ξεχνά το χιούμορ του. Οσκαρικός θρίαμβος με τέσσερα βραβεία, μεταξύ των οποίων για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία και σενάριο. Μια σημαντική στροφή σελίδας στα χρονικά του σινεμά. Παντοτινά αγέραστη.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!