FreeCinema

Follow us

Ο ΓΙΟΣ (2022)

(THE SON)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φλοριάν Ζελέρ
  • ΚΑΣΤ: Χιού Τζάκμαν, Ζεν ΜακΓκραθ, Βανέσα Κέρμπι, Λόρα Ντερν, Άντονι Χόπκινς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 123'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Γιος χωρισμένων γονιών νοιώθει την εγκατάλειψη κι από τις δύο πλευρές, αδυνατεί ν’ αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της εφηβικής ωρίμανσής του και σκέφτεται πως δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσει να ζει. Μπορεί να ξεπεράσει την κατάθλιψή του, δοκιμάζοντας να μετακομίσει στο καινούργιο σπίτι του πατέρα του;

Πέραν του ονόματος του σκηνοθέτη, δεν υπάρχει κανένας άλλος ουσιαστικός δεσμός τούτου του «Γιου» με τον «Πατέρα» που είχαμε παρακολουθήσει το καλοκαίρι του 2021, κι ας εμφανίζεται και στα δύο ο Άντονι Χόπκινς. Η βάση του, επίσης, προέρχεται από θεατρικό έργο, με τον Φλοριάν Ζελέρ να συνεργάζεται ξανά με τον εμπειρότατο Κρίστοφερ Χάμπτον για την κινηματογραφική του διασκευή. Ως αποτέλεσμα, έχουμε να κάνουμε και πάλι με ένα φινετσάτο φιλμ χαρακτήρων, που εδώ απομακρύνεται περισσότερο από τις θεατρικές του καταβολές, αλλά του λείπει η κεντρική ερμηνεία – οδοστρωτήρας του Χόπκινς (όσο κι αν το σύνολο του καστ λειτουργεί αξιόλογα και πειστικά), καθώς κι ένας κεντρικός ήρωας που θα παρασύρει τον θεατή σε μια εμπειρία ταύτισης και νοιαξίματος. Κοινώς, αυτός ο γιος έχει προβλήματα άλυτα…

Μετά από την αρχική ακύρωση της συγκατοίκησης με τη μητέρα του, ο Νίκολας διεκδικεί ένα σοβαρότερο στήριγμα για τις ανάγκες του στο πρόσωπο του πατέρα του και ζητά να μετακομίσει στο καινούργιο σπίτι εκείνου, δίπλα στην τωρινή σύντροφό του και σ’ ένα νεογέννητο αδελφάκι. Η νέα του «οικογένεια» θα τον δεχτεί με πολλές ελπίδες, μα και με δισταγμούς. Σταδιακά, ο Νίκολας θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα φορτωμένα επαγγελματικά ωράρια του πατέρα του και την προφανή προσήλωση της μητριάς του προς το μωρό, θα αισθανθεί ξανά παραμελημένος, θα αγνοήσει πλήρως το σχολείο του και θα αφιερωθεί περισσότερο στο να απομακρύνεται από τους πάντες, στο να πληγώνει τον εαυτό του και να κάνει τις πιο σκοτεινές σκέψεις για ένα μέλλον στο οποίο δεν έχει απολύτως καμία θέση.

Ο Ζελέρ καταφέρνει και ανανεώνει με ενδιαφέροντα τρόπο μια παλιοκαιρίσια διαχείριση του (μελο)δράματος, δουλεύοντας εξαιρετικά με τους εσωτερικούς χώρους και καθοδηγώντας σωστά τους ηθοποιούς του, όταν το casting κάνει επίσης τη δουλειά του σωστά. Ίσως η μεγαλύτερη παραφωνία μέσα σ’ όλα αυτά να είναι… η κεντρική φιγούρα του γιου, του Νίκολας που υποδύεται ο νεαρός Ζεν ΜακΓκραθ, η εμφάνιση του οποίου σε κάνει να αισθάνεσαι ή την ανισότητα της γραφής του ρόλου του ή την αδυναμία του ηθοποιού να δώσει ψυχή κι αιτίες αληθινές σε σχέση με τη συμπεριφορά του.

Υπάρχει μια υπόγεια αίσθηση του σασπένς που χτίζεται γύρω από την ιστορία, για το αν και πότε θα υπάρξει μια βίαιη κορύφωση που θα παρασύρει το έργο προς την τραγωδία, η οποία εάν δεν είναι προβλέψιμη (ή προδιαγεγραμμένη) εξαρχής, καταντά βασανιστική (στο να την περιμένεις…) στο δεύτερο μέρος της ταινίας, όμως, ο σχεδιασμός του χαρακτήρα του Νίκολας ταυτίζεται τόσο εμμονικά με το αδικαιολόγητο και το αψυχολόγητο (με «άλλοθι» το νεαρόν της ηλικίας του παιδιού), σε βαθμό να του αφαιρεί το δικαίωμα του λόγου στα δρώμενα! Δεν είναι ένας συνηθισμένα παθητικός ρόλος, αλλά μία αδιέξοδη οντότητα που περιστρέφεται διαρκώς γύρω από τις ίδιες σκέψεις και κεκαλυμμένα ψέματα, οδηγώντας την εξέλιξη της πλοκής σε κάτι διχαστικό και λίαν ενοχλητικό, που σαφώς και δεν ευνοεί τη θέση του στα μάτια ενός ενήλικα, όσο κι αν επιχειρεί να μας πει ο Ζελέρ πως το πρόβλημα «διαιωνίζεται», τοποθετώντας εμβόλιμα τη μοναδική (και αποκαλυπτική) εμφάνιση του παππού Άντονι Χόπκινς, σε μία σεκάνς ερμηνευτικής μονομαχίας του βρετανικού θηρίου με τον superstar Χιού Τζάκμαν, ο οποίος τα καταφέρνει μια χαρά, αν και «εγκλωβισμένος» στο wannabe πρότυπο του πατέρα, ο οποίος ενίοτε γέρνει επικίνδυνα προς εκείνα τα στοιχεία που τον έκαναν να μισήσει (αθεράπευτα) τον δικό του πατέρα.

Κάποια ελάχιστα flashback από την παιδική ηλικία του Νίκολας σε καλοκαιρινές διακοπές, σε κάνουν ν’ αναζητάς κι ένα κάποιο πιθανό «μυστικό» από το μακρινό παρελθόν, που ίσως ρίξει λίγο φως στο σήμερα και δικαιολογήσει τη στάση του αγοριού, όμως, το σενάριο του «Γιου» δεν αποκτά ποτέ το ψυχαναλυτικό βάθος των αριστουργηματικών «Συνηθισμένων Ανθρώπων» (1980) του Ρόμπερτ Ρέντφορντ (για παράδειγμα), αφήνοντας τον Ζελέρ εκτεθειμένο, ν’ αναζητά ένα θαρραλέο φινάλε άποψης. Μοιραία, το φιλμ έχει σχεδόν… τρία! Αρκούσε αυτό που περιμέναμε.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ποιος μπορεί να γίνει πιο κυνικός στο πλαίσιο των οικογενειακών δεσμών; Ένας πατέρας ή ο γιος του; Και σε ποιον μπορεί ν’ ανήκει η «χαρά» της τελικής… εκδίκησης; Τολμηρά ερωτήματα, σε ένα έργο με καλογραμμένους διαλόγους (ακόμη και στη διαχείριση της αμηχανίας, όπως η θαυμάσια σκηνή του αποφασιστικού φευγιού του νεαρού ήρωα από το σπίτι της μάνας του) και αξιόλογες ερμηνείες, το οποίο παρακολουθείται αβίαστα γι’ αυτά του τα χαρίσματα (και τον τρόπο που ο σκηνοθέτης του φιλμ «χαρτογραφεί» τους εσωτερικούς χώρους). Το πράγμα σκαλώνει στη σκιαγράφηση του «Γιου», που θα μπερδέψει διχαστικά το σαφώς πιο adult κοινό, στο οποίο «μιλά» η ταινία και θα επικοινωνήσει καλύτερα με το περιεχόμενο της δουλειάς του Φλοριάν Ζελέρ. Από εκεί και πέρα, μετρά και η διάθεση του αν θέλει κανείς να παρακολουθήσει ένα ώριμο δράμα ενηλίκων καλοκαιριάτικα.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.