FreeCinema

Follow us

KINSEY: ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΕΞ (2004)

(KINSEY)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπιλ Κόντον
  • ΚΑΣΤ: Λίαμ Νίσον, Λόρα Λίνεϊ, Κρις Ο’Ντόνελ, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Τίμοθι Χάτον, Τζον Λίθγκοου, Τιμ Κάρι, Όλιβερ Πλατ, Ντίλαν Μπέικερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Μια ματιά στη ζωή και το έργο του Άλφρεντ Κίνσεϊ, πρωτοπόρου ερευνητή στα θέματα της ανθρώπινης σεξουαλικής συμπεριφοράς, ο οποίος τάραξε τα νερά της συντηρητικής Αμερικής το 1948, εκδίδοντας το διαβόητο «Sexual Behavior in the Human Male».

Ποτέ ξανά το σεξ και η πολιτική δεν ήταν τόσο άμεσα συνδεδεμένα στην Αμερική. Πέρα από τον πατριωτισμό και τους αόρατους «δαίμονες» της τρομοκρατίας, η συντηρητική Κυβέρνηση κατάφερε να εξασφαλίσει την επανεκλογή της όχι γιατί προστατεύει τις ΗΠΑ με το Θεό στο δεξί, αλλά γιατί αυτή είναι η μόνη που θα μπορούσε να σώσει τον λαουτζίκο από την ακολασία, άρα και να του προσφέρει το εισιτήριο για τον Παράδεισο. Επειδή όλοι ξέρουμε πως τιμωρήθηκε ακόμη και ο Αδάμ μετά της Εύας, ευκόλως αντιλαμβάνεστε τον μέγα στόχο – εχθρό: το σεξ. Και ότι αγγίζει αυτό το θέμα, προφανώς. Η σεξουαλική συμπεριφορά και οι συνέπειές της είναι σήμερα η μεγαλύτερη απειλή για το Έθνος, με τους ομοφυλόφιλους (που δε λένε να… πεθάνουν κι ας τους ρίχνει ο Θεός κατάρες και νοσήματα) ν’ απαιτούν το «εις γάμου κοινωνίαν» και βίον ανθόσπαρτον (υπάρχουν και τα γυναικεία ζεύγη, ε;), κάποιες άλλες «φόνισσες» να έχουν το θράσος να ονειρεύονται νομιμοποίηση των αμβλώσεων κι αν πάμε και στις πιο σκοταδιστικές Πολιτείες, φοβούμαι πως ακόμη και το προγαμιαίο σεξ ανήκει στην κατηγορία «φωτιά να πέσει να μας κάψει»… Μετά από όλα αυτά και το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα, γιατί δε μου κάνει εντύπωση που το «Kinsey» δεν το είδε ψυχή στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού; Και γιατί εμείς, οι πιο «δημοκρατικοί», πρέπει να τους βάλουμε τα γυαλιά; Ή (ακόμη καλύτερα) να βγάλουμε τα μάτια μας (με την καλή έννοια!);

Τι ήταν αυτό που έκανε ο Δρ. Άλφρεντ Κίνσεϊ, λοιπόν; Αφού ασχολήθηκε με κάμποσα εντομάκια ως βιολόγος, πέρασε σ’ ένα σαφώς μεγαλύτερο ζώο και προσέγγισε τη σεξουαλική του ζωή, σε μια απόπειρα συνειδητοποίησης του ανθρώπινου είδους περί του τι εστί σεξ πραγματικά. Δεν ήταν αστείο πράγμα στη δεκαετία του ’40 να πείσεις τους αδαείς πως η αιδοιολειχία δε σήμαινε ότι «δεν πρόκειται να κάνεις ποτέ παιδιά» ή ότι ο αυνανισμός δε σκοτώνει στην κυριολεξία! Η έκδοση του πρώτου βιβλίου με αποκλειστικό θέμα τον άνδρα κυκλοφόρησε το 1948 κι έσκασε σαν ατομική βόμβα στις ΗΠΑ, μετατρέποντας τον Κίνσεϊ σε εθνικό φαινόμενο αλλά και «πορνογράφο». Η ακόλουθη έκδοση για το γυναικείο φύλο, το 1953, ήταν αυτή που τον κατέστρεψε, ίσως γιατί οι ίδιοι αναγνώστες δε μπορούσαν να δεχτούν πως οι μανάδες, οι γυναίκες και οι κόρες τους διέπρατταν στην πραγματικότητα τα όσα αποκάλυπτε το βιβλίο…

Πέρα από το εξαίρετο φιλμικό αποτέλεσμα του Μπιλ Κόντον, να καταγράψει κι αυτός ως επιστήμονας μια μελέτη περί σεξ αποφεύγοντας τις όποιες παγίδες φτηνού ερωτισμού, να υπογράψει ένα συμπαγές και αναλυτικό σε πρόσωπα και καταστάσεις σενάριο και ν’ αποσπάσει θαυμάσιες ερμηνείες, η ταινία επιτελεί ένα σαφώς μεγαλύτερο της διασκέδασης έργο: σου μιλάει για το σεξ. Απόλυτα. Και σου ζητάει να το κάνεις κι εσύ. Και στο μιλητό και στην πράξη, φυσικά! Σε κάνει να καταλάβεις πως η όποια σεξουαλική συμπεριφορά, έξω από το πρίσμα της ηθικής και των προκαταλήψεων, είναι μια φυσική εξωτερίκευση αναγκών, ενστίκτων και παθών, τα οποία δεν πρέπει να καταπιέζουμε. Για την ψυχολογική μας σταθερότητα και υγεία. Ο ίδιος ο Κίνσεϊ με τις έρευνες του προκάλεσε τη μεγαλύτερη σεξουαλική επανάσταση στην Ιστορία των ΗΠΑ, κόντεψε να χρεωθεί την κατηγορία του… κομμουνιστή συνωμότη και σήμερα μας είναι ιδιαίτερα αναγκαίος, έστω και μέσω μιας καλολουστραρισμένης παραγωγής οσκαρικών προδιαγραφών. Διαφορετικά, τι μας μένει για το (ανησυχητικά σκοτεινό) μέλλον; Μία και μόνο στάση; Βαρετό! Αλλά, και πάλι, μερικοί άνθρωποι είναι άξιοι της «μοίρας» τους. Παρακολουθώντας το φιλμ ανάμεσα σε απλούς θεατές, άκουσα το εξής σχόλιο στο διάλειμμα: «Τι μαλακία είναι αυτή; Πάμε να φύγουμε;». Και ήταν ζευγάρι. Δυστυχώς…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Σχεδόν όπως σνομπαρίστηκε από την Ακαδημία Κινηματογράφου (για Όσκαρ προτάθηκε μονάχα η Λόρα Λίνεϊ στην κατηγορία του δεύτερου γυναικείου ρόλου), έτσι αγνοήθηκε και από το κοινό της εποχής στα ταμεία, αποτυγχάνοντας να βγάλει τα έξοδά του στις ΗΠΑ. Προφανώς, ο κόσμος δεν επιθυμούσε να μιλήσει σοβαρά για το σεξ. Και μάλλον σε παρόμοια εποχή ζούμε και σήμερα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.