FreeCinema

Follow us

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ (2021)

(ZGJOI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπλέρτα Μπασόλι
  • ΚΑΣΤ: Ίλκα Γκάσι, Τσουν Λάιτσι, Αουρίτα Αγκούσι, Κούμριε Χότζα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Μετά την εξαφάνιση του συζύγου της, κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Κόσοβο, μια γυναίκα θα προσπαθήσει να ζήσει την οικογένειά της πιάνοντας δουλειά, γεγονός που θ’ αντιμετωπιστεί με εχθρότητα και κακοβουλία από τους άνδρες της συντηρητικής τοπικής κοινωνίας.

Μεγάλου μήκους σκηνοθετικό ντεμπούτο για την Κοσοβάρα δημιουργό Μπλέρτα Μπασόλι, με το φιλμ να καταφθάνει στις ελληνικές αίθουσες με πολλαπλά φεστιβαλικά βραβεία στις «αποσκευές» του, πετυχαίνοντας και μία εξαιρετική τριπλέτα στο Sundance (μεγάλο βραβείο της Επιτροπής, βραβείο σκηνοθεσίας και βραβείο κοινού, στην κατηγορία της δραματικής ταινίας από το τμήμα του World Cinema). Μετά το «Δεσμοί Γυναικών», η «Βασίλισσα της Κυψέλης» εμπίπτει με τη σειρά της στην ίδια κατηγορία «φεστιβαλικού» υλικού και, παραδόξως, εύκολα θα μπορούσε να κυκλοφορήσει με τον τίτλο του φιλμ του Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν, μιας κι εδώ (επίσης) στο επίκεντρο βρίσκονται οι γυναίκες και ο καθημερινός τους αγώνας για επιβίωση, μέσα σ’ ένα περιβάλλον που τις θέλει «εξημερωμένες» και εντός σπιτιού.

Η τύχη του συζύγου της Φαρίγε (Γκάσι) αγνοείται από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στο Κόσοβο. Η πολυετής απουσία του από το σπίτι έχει δημιουργήσει (εκτός από συναισθηματικά και) πρακτικά προβλήματα, δεδομένου πως πρόκειται για το μοναδικό άτομο που μπορεί να στηρίξει τούτο το σπιτικό, το οποίο απαρτίζεται από τα δυο της παιδιά και τον καθηλωμένο σε αναπηρικό αμαξίδιο πεθερό της. Όταν η Φαρίγε αποφασίσει να βγάλει δίπλωμα οδήγησης για να δουλέψει στην πόλη, η τοπική κοινωνία (δηλαδή, οι άνδρες…) θα την αντιμετωπίσει σαν ένα «βρωμοθήλυκο» (κατά τα δικά τους λεγόμενα) που θέλει να βάλει «βόμβα» στα ήθη και τις παραδόσεις του τόπου, συμπαρασύροντας μαζί της και άλλες γυναίκες των οποίων οι σύζυγοι αγνοούνται ή έχουν σκοτωθεί. Προκειμένου να ζήσει την οικογένειά της, η Φαρίγε θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπη με μια αυστηρή, κλειστή κοινότητα ανθρώπων. Στον αγώνα της αυτόν, όμως, δεν πρόκειται να είναι μόνη.

Βασισμένο στην αληθινή ιστορία της υπαρκτής Φαρίγε Χότι, το φιλμ της Μπασόλι είναι ένα συγκρατημένο δράμα ήπιων τόνων που ενδυναμώνεται σκηνή τη σκηνή, χάρη στην εκπληκτική ερμηνεία της Ίλκα Γκάσι, με το αυστηρό παρουσιαστικό και το σκληρό της πρόσωπο, λαξευμένο θαρρείς πάνω σε πέτρα (σκέφτομαι τι τρομερό ντουέτο θα βλέπαμε σε μια ταινία με πρωταγωνίστριες την Γκάσι και τη Νίνα Χος). Η Γκάσι μοιάζει ν’ αποτελεί πολύ ιδιαίτερη περίπτωση ερμηνεύτριας, από εκείνες που δεν μπορείς να ξεκολλήσεις τα μάτια σου από πάνω τους, που μοιάζουν να «γεμίζουν» το χώρο γύρω τους υποκριτικά, πρακτικά χωρίς να κάνουν απολύτως τίποτα! Είναι σαφές πως αν στο casting είχε επιλεχθεί διαφορετική ηθοποιός, σήμερα θα μιλούσαμε για μια εντελώς διαφορετική ταινία, μιας και η Μπασόλι σκηνοθετεί την ιστορία της γύρω από την (επιβλητική) παρουσία της Γκάσι, χωρίς υπερβολές και τεχνικές εξυπνάδες, αλλά μ’ έναν γνώριμο ρεαλισμό και αφηγηματική ρευστότητα που συμβαδίζει άρτια με τη σκληρή καθημερινότητα των γυναικών του έργου.

Η (εκ του ασφαλούς) επιλογή της Μπασόλι ν’ αφήσει εκτός πλοκής την καθαυτή ιστορική, πολιτική και πολεμική πραγματικότητα ενός σπαραγμένου τόπου όπως το Κόσοβο, είναι ενδεικτική της γενικότερης σκηνοθετικής της προσέγγισης, που θέλει στον πυρήνα της την αέναη φυλετική μάχη της γυναίκας για κοινωνική επιβίωση. Υπάρχει μια ενυπάρχουσα ιδέα εδώ, πως ηρωίδες όπως η Φαρίγε, οι οποίες δεν γνωρίζουν αν οι σύζυγοί τους είναι πράγματι νεκροί, είναι γυναίκες που δεν τους επιτρέπεται να (ξανα)ζήσουν, καταδικασμένες να περιμένουν για πάντα την επιστροφή ενός «φαντάσματος». Σε αυτήν ακριβώς την πλευρά της Ιστορίας επιχειρεί να ρίξει φως η Μπασόλι, φέρνοντας στο προσκήνιο την περίπτωση της Φαρίγε Χότι και αναδεικνύοντας ένα «άλλο» πρόσωπο του πολέμου, με πρωταγωνιστές εκείνους που μένουν πίσω, σαν «ζωντανοί νεκροί», άγνωστο για πόσα χρόνια ακόμα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Η Βασίλισσα της Κυψέλης» αποτελεί κλασική περίπτωση ταινίας γυναικείου προβληματισμού από το world cinema, η οποία έχει (ή μπορεί να έχει) το κοινό της. Αν δε σε συναρπάσει η ερμηνεία της Ίλκα Γκάσι, σίγουρα θα εκτιμήσεις τις λεπτές ισορροπίες που διατηρεί καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ η Μπλέρτα Μπασόλι, καθώς και τις λίγες, μα σημαντικά συγκινητικές (και με λόγο ύπαρξης) στιγμές που ωθούν την πλοκή παραπέρα. Αξίζει να «κρατήσεις» το βλέμμα της Φαρίγε στην αρχή και στο φινάλε του έργου.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.