FreeCinema

Follow us

ΑΓΕΛΑΔΑ (2022)

(COW)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντρεα Άρνολντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Η ζωή μιας αγελάδας, της Λούμα, στη φάρμα όπου ζει, γεννάει, εργάζεται και πεθαίνει. Ο κύκλος ζωής ενός θηλαστικού που θεωρούμε δεδομένο, ανόητο και εύκολα αναλώσιμο. Ας την κοιτάξουμε καλύτερα, όμως.

Με μία από τις πιο δυνατές και ασυμβίβαστα ιδιοσυγκρασιακές δημιουργούς του βρετανικού (αλλά και του παγκόσμιου) σινεμά, η Άντρεα Άρνολντ μας εξέπληξε παραπάνω από ευχάριστα όταν πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα αυτού του φαινομενικά απλοϊκού και – για πολλούς – θεματικά αστείου ντοκιμαντέρ στο περσινό κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λονδίνου. Όπως, όμως, θα περιμέναμε από την Άρνολντ, δεν υπάρχει τίποτα το αστείο στην επιλογή, τη δημιουργία, την εκτέλεση και την αφοσίωσή της σε τούτο το φιλμ, ίσως το πιο αναπάντεχα προσωπικό της έργο μέχρι σήμερα, μαζί και το πρώτο της ντοκιμαντέρ. Η Άρνολντ πέρασε τέσσερα χρόνια επιστρέφοντας ξανά και ξανά σε μία γαλακτοκομική φάρμα στη Νότια Αγγλία, για να καταγράψει στιγμές της ζωής της αγελάδας με το όνομα Λούμα και να χαρτογραφήσει τον μελαγχολικό, μα και σκληρό κύκλο της ζωής της, με τη συγκεκριμένη αγελάδα να εκπροσωπεί όλες τις αμέτρητες, ανώνυμες «Λούμα» ανά τον κόσμο, οι οποίες δεν χρίζονται ως είδος αρκετά ενδιαφέρουσες, χαριτωμένες, έξυπνες, γενναίες ή και «εξωτικές», ώστε να φιγουράρουν σε ντοκιμαντέρ για τη Φύση και την πανίδα αυτού του πλανήτη. Αυτός ακριβώς ήταν και ο λόγος που η Άρνολντ αποφάσισε να επιλέξει την Λούμα ως πρωταγωνίστρια της «Αγελάδας», ανάγοντάς την (αφηγηματικά στην πορεία) σε τραγική κινηματογραφική ηρωίδα.

Η χειροκίνητη κάμερα κατεβαίνει στο οπτικό Point Of View της Λούμα και κινηματογραφεί μια εκείνη και μια όσα εκείνη βλέπει, στα χρονικά περιορισμένα και εντελώς πειθαρχημένα χρόνια ζωής της. Με αυτόν τον τρόπο, η ματιά της Λούμα γίνεται η ματιά της Άρνολντ, συνεπώς και του θεατή, ο οποίος εξαρχής εισέρχεται σε μια καθηλωτική εμπειρία χωρίς διάλογο και μουσικά «χαλιά», μόνο με τις σποραδικές μισοακουσμένες συζητήσεις των υπαλλήλων, αποσπάσματα τραγουδιών που παίζουν στο ραδιόφωνο και τους υπόλοιπους φυσικούς ήχους που φτάνουν στ’ αυτιά της Λούμα. Τα μουγκανητά των υπόλοιπων αγελάδων, οι ήχοι των μηχανημάτων που αρμέγουν καθημερινά το γάλα τους, ο ήχος των οπλών τους στο χώμα, τα τρακτέρ, οι μεταλλικοί φράχτες που ανοιγοκλείνουν, οι τρομοκρατημένες «φωνούλες» των μωρών μοσχαριών που απομακρύνονται από τη μητέρα τους, ο αέρας και ενίοτε ο σπάνιος ήχος της σιωπής, στις επίσης σπάνιες περιπτώσεις όπου οι συνήθως στοιβαγμένες αγελάδες πηγαίνουν «εκδρομή» στο ανοιχτό λιβάδι για να βοσκήσουν. Τέτοιον αντίκτυπο έχει η άμεση κινηματογράφηση της Άρνολντ, σε βαθμό ο θεατής να μυρίζει σχεδόν τις έντονες μυρωδιές της φάρμας ή να αισθάνεται τη σκόνη από το χώμα πάνω του.

Η ιστορία της Λούμα είναι βαρετή μα και δραματική, φαινομενικά άνετη, μα αποδεδειγμένα τραγική, μια ζωή πειθαρχημένης ρουτίνας, εργασίας, απώλειας, «αποδεκτής» βίας, πόνου και του αναπόφευκτου, τυπικού, αναξιοπρεπούς θανάτου που το κοινό περιμένει πως θ’ αναγκαστεί να δει στο τέλος (ναι, δεν πρόκειται περί κάποιου τεράστιου spoiler, δεδομένης της ιστορίας). Όταν εκείνος έρχεται, μιάμιση ώρα μετά την τόσο άμεση και προσωπική γνωριμία του θεατή με την κεντρική ηρωίδα, η επίδρασή του βιώνεται σχεδόν οργανικά, σαν φυσικό χαστούκι που προεκτείνεται έξω από τη μεγάλη οθόνη! Η Άρνολντ έχει εκτελέσει την αποστολή της με επιτυχία: έχει προβιβάσει ένα «ταπεινό» είδος θηλαστικού σε τραγική ιστορία μιας μητέρας, μιας εργαζόμενης σκλάβας, ενός καταπιεσμένου και παραμελημένου, σκεπτόμενου ζωντανού όντος, με συναισθήματα και υψηλό ένστικτο, καταγράφοντας τη ζωή και τον θάνατό της με θαρρείς αποστασιοποιημένη διαύγεια και επαγγελματισμό, αλλά ταυτόχρονα με απέραντη συμπάθεια, ακλόνητη ενσυναίσθηση και μια κρυφή υπόσχεση στην ηρωίδα της: να κάνει τον ανθρώπινο κόσμο να την προσέξει έστω και για πρώτη (και πάλι, ίσως τελευταία) φορά, να την εκτιμήσει, να τη σεβαστεί, να την αγαπήσει, να την ευχαριστήσει. Την Λούμα, το σύμβολο για την κάθε «Λούμα» που ζει και πεθαίνει απαρατήρητη, υποτιμημένη, ξεχασμένη από τη στιγμή που γεννήθηκε, μα τόσο χρήσιμη για το (απρόσωπο) ανθρώπινο είδος. Η Άρνολντ έχει δηλώσει πως, κατά τη διάρκεια του μοντάζ, επαναλάμβανε ασυνείδητα αυτές τις μικρές φράσεις: «Σε βλέπω, Λούμα. Μην ανησυχείς, σε βλέπουμε…». Η αποστολή της, λοιπόν, εξετελέσθη. Σε βλέπουμε, Λούμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Τίμιο και άμεσο ντοκιμαντέρ, που αφήνει την εξαιρετικά χαρτογραφημένη αφήγησή του να μιλήσει, χωρίς τα γνωστά και πλέον αναμενόμενα «φρου φρου» έντονων μουσικών «χαλιών» και talking heads ή (έστω) κάποιων «επεξηγηματικών» διαλόγων. Στόχος της Άντρεα Άρνολντ, η άμεση, σχεδόν διαδραστική εμπειρία γνωριμίας με την αγελάδα Λούμα και η προσπάθεια ενσυναίσθησής μας προς αυτά τα τόσο υποτιμημένα ζώα, μα και την ευρύτερη σχέση μας με τη Φύση, ως έτερα θηλαστικά, αλλά και ως… καταναλωτές. Μην πάτε για χαβαλέ, δεν θα σας βγει σε καλό (και ίσως οφείλετε να το αποφύγετε) αν δεν έχετε γερό στομάχι σε σχέση με σκηνές θανάτωσης ή / και τραυματισμού ζώων. Κατά τα άλλα, η επίσκεψή σας στο σινεμά δεν θα σας ανταμείψει με άλλο ένα διεκπεραιωτικό ντοκιμαντέρ της σειράς, αλλά με ένα έντονο δράμα χαρακτήρων, το οποίο ενδέχεται να σας επηρεάσει περισσότερο από αυτό που περιμένατε λίγο πριν σβήσουν τα φώτα της αίθουσας.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.