FreeCinema

Follow us

ΟΜΗΡΟΣ (2005)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κωνσταντίνος Γιάνναρης
  • ΚΑΣΤ: Στάθης Παπαδόπουλος, Θεοδώρα Τζήμου, Γιάννης Στάνκογλου, Μηνάς Χατζησάββας, Άρτο Απαρτιάν, Έρση Μαλικένζου, Αντώνης Φραγκάκης, Ελένη Καστάνη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: PLAYTIME

Ένας Αλβανός, μόνιμος κάτοικος Ελλάδας και περιθωριοποιημένος στη ζωή, εισβάλει ένοπλος σε λεωφορείο και κρατά όμηρους τους επιβάτες του. Οι Αρχές ξεκινούν μια αγωνιώδη καταδίωξη, καθώς το όχημα κατευθύνεται προς την Αλβανία.

Ο «Όμηρος» καταγράφει τις δραματικές στιγμές που έζησαν οι επιβάτες ενός λεωφορείου του ΚΤΕΛ, γεγονός που πήρε πολλές διαστάσεις εξαιτίας της εθνικότητας του αρματωμένου «εγκληματία»: Αλβανός λαθρομετανάστης… Είναι εμφανής η γραμμή που υποστηρίζει ιδεολογικά ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, όμως, αυτό δε σημαίνει πως η ταινία σηκώνει την αλβανική σημαία και καταδικάζει όλους τους υπόλοιπους. Καμία σχέση. Ο δημιουργός «τα έχει πάρει» με όλους! Και αυτό για το οποίο αγωνίζεται το φιλμ λέγεται ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η οποία καταπατείται διαρκώς. Γι’ αυτήν αγωνίζεται το παλικάρι με το όπλο και τη χειροβομβίδα, κι ας έχει στα χέρια του ανθρώπινες ζωές που μπορεί να μην υπολογίζει. Στην ουσία, δεν κρατάει αυτός το όπλο. Το κρατάνε οι μάζες που είναι έξω από το λεωφορείο. Το κρατάνε οι μπάτσοι, τα ταμπουρωμένα media, η μικροαστική μισαλλοδοξία, η παραπληροφόρηση και η ψευδαίσθηση πως αξίζουμε κάτι παραπάνω. Ο Ελιόν απέκτησε για λίγο τη διασημότητα, τον έμαθαν όλοι, μερικοί τον είδαν σαν ήρωα, άλλοι τον διαολόστειλαν πριν καν ασχοληθούν με το παρασκήνιο της ιστορίας. Για τους περισσότερους, νεκρός ή ζωντανός, ένας Αλβανός είναι το ίδιο πράγμα. Και με όπλο στο χέρι; Βαράτε του!

Στην αφήγηση ο Γιάνναρης είναι άπαιχτος, σταθερά. Όσο λίγοι Έλληνες σήμερα. Τα λάθη του, όμως, δεν τον αφήνουν να ολοκληρώσει. Η σκιαγράφηση χαρακτήρων είναι απόλυτα σχηματική και η ροπή προς ένα περιθώριο που τον χαρακτηρίζει στερεί και πάλι μια δυναμική προσέγγισης και ταύτισης από ένα μεγαλύτερο κοινό. Κι ύστερα το δίχως καθοδήγηση καστ έρχεται να δυναμιτίσει κι άλλο την κατάσταση. Η αφοσίωση στον Στάθη Παπαδόπουλο αποδίδει, αλλά οι υπόλοιποι ηθοποιοί σπάνια καταφέρνουν ν’ αποδώσουν ρόλους με φυσικότητα και να σου μεταφέρουν μια βιωμένη ένταση ή την όποια τραγικότητα της κατάστασης. Αυτά να μπορέσει να διορθώσει στο μέλλον ο Γιάνναρης και να κάνει την οργή του πάθος, με μιας άλλης δύναμης θέρμη. Κι ύστερα μη δώσει ποτέ ξανά λογαριασμό σε επικριτές. Γιατί οι ταινίες μένουν. Οι άνθρωποι, πάλι, όχι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Εμπνευσμένη από ένα αληθινό συμβάν λεωφορειοπειρατείας του 1999, η ταινία χάρισε το βραβείο σκηνοθεσίας στον Κωνσταντίνο Γιάνναρη στο 46ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Υπήρξαν τότε και σχόλια περί «ανθελληνικής» πρόκλησης του σκηνοθέτη, όμως, πιο ουσιαστική σημασία έχει το γεγονός ότι το φιλμ δεν έχει γεράσει καλά. Και το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης σ’ αυτό φέρει η όχι ακριβώς πετυχημένη σχέση του Γιάνναρη με τους ηθοποιούς και την υποκριτική…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.