FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΒΓΑΤΖΗΣ (1982)

(QUERELLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Ντέιβις, Φρανκο Νέρο, Ζαν Μορό, Χάνο Πεσλ, Γκίντερ Κάουφμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Στο λιμάνι της Βρέστης, ένας πανέμορφος ναύτης παρασύρεται σε μια δίνη αδελφικής κόντρας, εγκλήματος, ερωτικού πάθους και σεξουαλικής καταπίεσης.

Στην εποχή του είχε σκάσει σαν βόμβα, κανονικά. Και λες και το ήξερε πως θα ‘ναι η τελευταία του ταινία αυτή, γι’ αυτό και την έκανε όσο πιο προκλητική μπορούσε. Από το 1982 και… καθόλου δεν του φαίνονται τα χρόνια του «Καβγατζή», της αισθητικά αποθεωτικής μεταφοράς του βιβλίου του Ζαν Ζενέ «Καβγατζής της Βρέστης» από τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Όχι απλό στην ανάγνωση, εμπλουτισμένο από αρχαιοελληνικά τσιτάτα και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ, το φιλμ εξυμνεί το έγκλημα ως την ανώτερη έκφραση του εγώ ενάντια στην ηθική και την ανθρώπινη ύπαρξη, δίπλα στην ερωτικότερη φετιχοποίηση της αρρενωπότητας, με πανσεξουαλικούς αποδέκτες. Η υπερβολή των εικόνων, μέσα σε πελώρια σκηνικά όπου η λάθος προοπτική εξυπηρετεί τη θεατρικότητα στη σκηνοθεσία, οι αποστασιοποιημένες ερμηνείες σε ασυμφωνία με τον banal μελοδραματισμό και η baroque καλλιτεχνική διεύθυνση, ακόμα σε κάνουν να παραμιλάς για την όλη σύλληψη.

Αντισυμβατικό, ερεθιστικό, ακραίο και με σεβασμό στη γλώσσα του Ζενέ, έρχεται σε επανέκδοση με νέες κόπιες. Ανακαλύψτε το ή ξαναδείτε το. Ακόμη κι αν χρειαστεί να το μισήσετε, είναι ένα πραγματικό έργο Τέχνης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε σε επανέκδοση στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η πρώτη του προβολή στη δεκαετία του ’80 (από την εταιρεία ΝΕΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ, η οποία μετεξελίχθηκε σε ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ κατόπιν) είχε προκαλέσει αίσθηση, με ουρές στα ταμεία (θυμάμαι να έχω παρακολουθήσει μέρος της ταινίας… όρθιος στο ΑΣΤΥ της Κοραή!). Αναμφισβήτητα το πιο εστετίστικο έργο της φιλμογραφίας του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, έχει (τουλάχιστον) στοιχειώσει την pop κουλτούρα με το «Each Man Kills the Things He Loves» (σε μουσική του Πέερ Ράμπεν και στίχους του Όσκαρ Γουάιλντ) που τραγουδά η Ζαν Μορό.


MORE REVIEWS

ΚΛΕΙΔΩΣΕΣ; - ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ

«Αφού χαλάσει το αυτοκίνητό τους σε μια μικρή πόλη, ένα νεαρό ζευγάρι αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα σε μια απομακρυσμένη καμπίνα. Αρχίζουν, όμως, να τρομοκρατούνται από τρεις μασκοφόρους αγνώστους χωρίς κίνητρο», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΤΟΥ

Δίδυμο πληρώματος ασθενοφόρου, αποτελούμενο από έμπειρο διασώστη που «τα έχει δει όλα» και από νεοσύλλεκτο που δεν έχει δει τίποτα ακόμα, βιώνει στο πετσί του τη σκληρή Νέα Υόρκη της νύχτας, με τα δεκάδες μακάβρια περιστατικά της.

Η ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΝΗΜΑΤΟΣ

«Ένας ντετέκτιβ της Αστυνομίας του Σικάγου λαμβάνει μια κλήση ότι ένας κατά συρροή δολοφόνος εμφανίστηκε στη Σκωτία κι έτσι ξεκινά μια προσωπική αποστολή για να λύσει την υπόθεση που τον διέλυσε, πιάνοντας τον υπεύθυνο, ενώ τίποτα δεν είναι ποτέ όπως φαίνεται», μας πληροφορεί το δελτίο Τύπου.

BOY KILLS WORLD

Μετά την εκτέλεση της μητέρας του και της αδελφής του μπροστά στα μάτια του, ο κωφάλαλος Boy μεγαλώνει κρυφά στη ζούγκλα υπό την επίβλεψη ενός μυστηριώδους ταυτότητας σαμάνου που τον εκπαιδεύει στις πολεμικές τέχνες. Μοναδικός σκοπός της ζωής του, να πάρει μια αιματοβαμμένη εκδίκηση.

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.