FreeCinema

Follow us

ΦΥΛΑΚΑΣ ΑΔΕΡΦΟΣ (2021)

(OKUL TIRASI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φερίτ Καραχάν
  • ΚΑΣΤ: Σαμέτ Γιλντίζ, Εκίν Κοτζ, Μαχίρ Ιπέκ, Μελίχ Σελτζούκ, Νουρουλάχ Αλατζά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Εντεκάχρονο αγόρι αρρωσταίνει «μυστηριωδώς» και κανείς δεν είναι ικανός ν’ αντιμετωπίσει την κατάσταση, θέτοντας τη ζωή του σε κίνδυνο, σε απομονωμένο οικοτροφείο αρρένων στα βουνά της Ανατολίας.

Κάποια στιγμή πρέπει να κάνουμε ένα σοβαρό διαχωρισμό ανάμεσα στο art-house και το world cinema, διότι έχει χαθεί εντελώς η μπάλα! Η κάθε «τριτοκοσμική» παραγωγή που θέλει να στήσει κι από μία φεστιβαλική… φάμπρικα, με τη βοήθεια της δήθεν κριτικής, ανακυκλώνει μετριότητες που πουλάνε εθνική μιζέρια, πόνο και δυστυχία, με στόχευση στην «αφύπνιση» του δυτικού κόσμου. Η πλειοψηφία αυτών των φιλμ δεν έχει κανένα καλλιτεχνικό άλλοθι, όμως, επειδή περνά από διαγωνιστικά ή (τρέχα γύρευε) παράλληλα προγράμματα φεστιβαλικών διοργανώσεων, οικειοποιείται την «ταμπέλα» του art-house και βρίσκει στέγη στα αντίστοιχα κυκλώματα διανομής ανά τον κόσμο. Εάν, δε, η χώρα προέλευσης αποφασίσει πως ο εκάστοτε τίτλος μπορεί να την αντιπροσωπεύσει και ως πρόταση για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, το πράγμα διογκώνεται σε χειρότερο βαθμό…

Εδώ, λοιπόν, έχουμε ένα τουρκικό (μελό)δραμα με αμφίεση «Τέχνης», μοδάτο «τετράγωνο» frame και αισθητική σεβεντίλας, που θέλει να μας κάνει την ψυχή μαύρη για τις κακουχίες ανήλικων παιδιών σε οικοτροφείο της Ανατολίας, υπό συνθήκες βαρυχειμωνιάς. Αντιλαμβάνεστε. Λιγοστή θέρμανση, κρύα ντους, αλλοπρόσαλλες συνθήκες πειθαρχίας και αυταρχισμού από το ενήλικο προσωπικό και, για να υπάρξει και μια κάποια δραματουργία, ένα αγοράκι που κινδυνεύει να πεθάνει γιατί, για αδιευκρίνιστα αίτια, έχει αρρωστήσει και κανείς δεν ασχολείται με αυτό υπεύθυνα, κινδυνεύοντας να χάσει τη ζωή του εντελώς άδικα. Δίπλα του, ο πρωταγωνιστής της ταινίας και συγκάτοικος του ασθενούς, ο Γιουσούφ, αγωνιά για το αβέβαιο μέλλον του μικρού του φίλου.

Μονότονη αφήγηση, σχεδόν ανύπαρκτο σενάριο, βασισμένο στο καταστασιακό στιγμών μιας ημέρας στο οικοτροφείο, το «Φύλακας Αδερφός» χρησιμοποιεί κάθε είδους στερεότυπο «ανθρωπιάς» που πρέπει να ταρακουνήσει το κοινό ρεαλιστικά (αλίμονο!), ενώ το χιόνι πέφτει διαρκώς και ο εξωτερικός παράγοντας σωτηρίας του παιδιού γίνεται όλο και πιο απέλπιδος. Καλύτερα να μη σχολιάσω το αιχμηρό «χιούμορ» στις σκηνές όπου τα κινητά τηλέφωνα δεν έπιαναν σήμα. Όπως συμβαίνει συχνά στο σινεμά τούτης της σχολής, το φινάλε δεν είναι κάτι που απασχολεί τον Φερίτ Καραχάν (ο οποίος έχει και credit συν-σεναριογράφου, όπως κάθε σωστός «δημιουργός»…), όπως και οι θεατές δεν θα έπρεπε να ασχολούνται με τέτοια έργα, πόσω μάλλον εν έτει 2022. Πάντως, μια επιπλέον… δυσάρεστη αλήθεια θα την πω, για τούτο το είδος δραματικής «φεστιβαλικής» ταινίας: δεκαπέντε χρόνια έχουν περάσει από εκείνη τη ρουμάνικη απόπειρα έκτρωσης, κι ακόμα τον πληρώνουμε το Χρυσό της Φοίνικα!

Υ.Γ. Η εταιρεία WEIRD WAVE εδώ και μήνες (πλέον) έχει αποφασίσει πως πρέπει να λογοκρίνει το site μας, ώστε να αποφύγει την κριτική των ταινιών που διανέμει. Οφείλετε να το γνωρίζετε και (ακόμα!) αναμένουμε μία δημόσια, γραπτή απάντηση (που ούτε και στην Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου έχει δώσει).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παρακολουθώντας αυτό το φιλμ, μπόρεσα να έρθω λίγο πιο κοντά στην αγωνία και την απόγνωση των εγκλωβισμένων από το χιονιά στην Αττική Οδό, τον περασμένο μήνα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Άμα δεν έχει πληρώσει και για θέρμανση το σινεμά, παίζει να το δεις πιο βιωματικά. Για κέφι ταύτισης. Και γιατί κερδάμε και τους γείτονες, πατριώτη!