FreeCinema

Follow us

Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΒΡΙΚΟΛΑΚΩΝ (1967)

(THE FEARLESS VAMPIRE KILLERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρομάν Πολάνσκι
  • ΚΑΣΤ: Τζακ ΜακΓκάουραν, Ρομάν Πολάνσκι, Σάρον Τέιτ, Φέρντι Μέιν, Ίεν Κουόριερ, Τέρι Ντάουνς, Άλφι Μπας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Στην καρδιά της Τρανσυλβανίας των μέσων του 19ου αιώνα, ο καθηγητής Αμπρόνσιους και ο αφελής βοηθός του Άλφρεντ περιοδεύουν με σκοπό την αναζήτηση και εξολόθρευση βρικολάκων. Χρησιμοποιώντας σαν ίχνη πορείας τα θύματα που αφήνουν πίσω τους τα βαμπίρ σε διάφορα μικρά χωριά, θα καταλήξουν στο κάστρο του μυστηριώδη Κόμη φον Κρόλοκ.

Η τέταρτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Ρομάν Πολάνσκι στην τόσο αμφιλεγόμενη καριέρα του αποτελεί και το ουσιαστικό του διαβατήριο για το Χόλιγουντ. Η «Νύχτα των Βρικολάκων» είναι μία σατιρική ματιά στο είδος των ταινιών τρόμου με βρικόλακες, που βρίσκει τον Πολωνό δημιουργό να φλερτάρει με μεγαλύτερα μεγέθη, τόσο στην παραγωγή όσο και στην (για πρώτη φορά έγχρωμη στη φιλμογραφία του) εικόνα, επιλέγοντας το «επικό» format του anamorphic Panavision. Από τους θρυλικούς τίτλους που οι celluloid κόπιες τους έλιωσαν από την επανάληψη στα θερινά σινεμά της Αθήνας προηγούμενων δεκαετιών, επιστρέφει σε επίσημη ψηφιακή επανέκδοση, χωρίς όμως να μπορεί να κρύψει τα χρόνια που πέρασαν από πάνω της.

Το δίδυμο του… νυχτεριδολόγου καθηγητή Αμπρόνσιους και του παντελώς αφελούς βοηθού του Άλφρεντ δίνει εξαρχής τον κωμικό τόνο του φιλμ, που διαδραματίζεται σε μία κατά το ήμισυ… στουντιακή Τρανσυλβανία των μέσων του 19ου αιώνα, με το production design να ανατολικοευρωπαϊκοφέρνει έντονα και, με εξωφρενικά παράδοξο τρόπο, να διατηρεί σοβαρές ομοιότητες με το διανεμημένο ακριβώς επάνω στην ίδια χρονική περίοδο (το Νοέμβρη του 1967) «Viy» των Κονσταντίν Ερσόφ και Γκιόργκι Κροπατσόφ, με τη φήμη της πρώτης ταινίας τρόμου του ρωσικού σινεμά (και σαφώς πιο ενδιαφέρουσας καλλιτεχνικά από τούτο εδώ). Η σχετικά λίγη πλοκή της «Νύχτας» περιορίζεται σε ένα είδος «εισαγωγής» – σύστασης χαρακτήρων και περιγραφής του κλίματος της καθημερινότητας των χωρικών, οι οποίοι τα βράδια κλειδαμπαρώνονται σε υπνοδωμάτια περιτριγυρισμένα από αμέτρητα… σκόρδα, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία, εννοείται. Ο Άλφρεντ θα κάνει τα γλυκά μάτια για την πανέμορφη κόρη του πανδοχέα, Σάρα, όμως ο Κόμης φον Κρόλοκ θα τον προλάβει, θα προσθέσει δύο μεγαλούτσικες τρύπες στο λαιμό της και θα την απάγει, με σκοπό να την προσφέρει ως δώρο στον επερχόμενο χορό των βρικολάκων που διοργανώνει στο κάστρο του.

Οι καλύτερες στιγμές του έργου εξελίσσονται με την άφιξη των βασικών πρωταγωνιστών στον προαναφερθέντα πύργο, με την τυπική αναζήτηση των φέρετρων στα οποία κρύβεται ο κόμης και ο… gay γιος του, ο οποίος χαρίζει στη «Νύχτα» τις πιο ξεκαρδιστικές σκηνές (όπως εκείνη με τις συμβουλές για να κορτάρεις την κοπέλα που σε ενδιαφέρει), δίπλα στην επίσης πρωτοφανή παρουσία ενός… Εβραίου βαμπίρ που, φυσικά, δεν καταλαβαίνει… Χριστό όταν του μοστράρουν το σταυρό! Ουσιαστική σεκάνς ανθολογίας αποτελεί ο χορός των βρικολάκων (όπως ήταν και ο original τίτλος της ταινίας) με το κλασικό εφέ – αστείο με τον καθρέφτη, πριν οδηγηθούμε στη στερεοτυπική καταδίωξη της κλιμάκωσης κι ένα βαθύτατα σαρκαστικό φινάλε που μαρτυρά ότι παρακολουθούμε ταινία του Πολάνσκι. Έστω και ελαφρώς γερασμένη…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένας από τους πλέον κλασικούς τίτλους που έπαιζαν μέχρι… τελικής πτώσης στα αθηναϊκά θερινά σινεμά στο παρελθόν, επανεμφανίζεται σχετικά νοσταλγικά, αν και το έργο ίσως φανεί αρκετά αδύναμο στα μάτια των θεατών του σήμερα. Must see για τους κινηματογραφόφιλους που θέλουν να γνωρίζουν τα βασικά από τη φιλμογραφία του Ρομάν Πολάνσκι. Διχάζει ως προς το τι πετυχαίνει καλύτερα, την τρομακτική ατμόσφαιρα ή το κλίμα διακωμώδησης. Εξαιρετικά τα μουσικά θέματα του Κρίστοφ Κομέντα, που προσφέρουν τα μέγιστα στο έργο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Θα τα έμπηγα κι εγώ στο γκομενάκι, τρελό γέλιο η αδερφή βρικόλακας, αλλά… κομμάτι μουσειακό το εργάκι, πια. Και ήθελε και περισσότερο αιματάκι.