FreeCinema

Follow us

TRUST (1991)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χαλ Χάρτλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Άντριεν Σέλι, Μάρτιν Ντόνοβαν, Μέριτ Νέλσον, Τζον ΜακΚέι, Ίντι Φάλκο, Κάρεν Σίλας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

– Με εμπιστεύεσαι;
– Με εμπιστεύεσαι εσύ πρώτα;

Το σινεμά του Χαλ Χάρτλεϊ δεν ανήκει πουθενά γιατί είναι μοναδικό. Μια σπάνια περίπτωση δημιουργού με νέα ματιά απέναντι στο κορεσμένο κινηματογραφικό τοπίο της Αμερικής, ο Χάρτλεϊ (παρά τη στασιμότητα που χαρακτηρίζει τις τελευταίες του ταινίες) παραμένει για πολλούς η μεγαλύτερη ελπίδα του ανεξάρτητου κυκλώματος. Το «Trust» γυρίστηκε το 1990 και είναι η δεύτερη και καλύτερη ταινία στη μέχρι τώρα καριέρα του. Παραδόξως, εκτός από το αφιέρωμα των μεγάλου μήκους ταινιών του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, κανένας Έλληνας διανομέας δεν είχε δείξει ενδιαφέρον για την περίπτωσή του… μέχρι σήμερα.

Η ιστορία του «Trust» είναι απλή. Είναι ένα τυπικό «boy meets girl». Θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για μία ιστορία αγάπης με ανθρώπους που είναι ανίκανοι να αγαπήσουν! Οι δύο αντι-ήρωες έχουν αρκετά κοινά για να πλησιάσουν ο ένας τον άλλο. Και οι δύο έχουν «σκοτώσει» έναν από τους δικούς τους! Η Μαρία χαστουκίζει τον πατέρα της κι εκείνος πέφτει νεκρός από καρδιακή προσβολή. Όσο για τον Μάθιου, η μητέρα του πέθανε πάνω στη γέννα του. Είναι και οι δύο μέλη δυσλειτουργικών οικογενειών. Ο πατέρας του Μάθιου θα έκανε το τέλειο ζευγάρι με τη μητέρα της Μαρία, αφού και οι δύο ασκούν σαδιστική πειθαρχία απέναντι στις ζωντανές «επενδύσεις» τους. Ο Μάθιου και η Μαρία, λοιπόν, βρίσκουν καταφύγιο ο ένας στον άλλον. Εκείνος πιστεύει στο σεβασμό και το θαυμασμό. Το ίδιο κι εκείνη, μόνο που το άθροισμά τους δεν έχει το ίδιο αποτέλεσμα για τον καθένα. Εμπιστοσύνη δε σημαίνει απαραίτητα και αγάπη…

Στα χέρια ενός οποιουδήποτε σκηνοθέτη, οι δύο πρωταγωνιστές θα ήταν περιθωριακά άτομα με εκκεντρικές ανασφάλειες. Στον κόσμο του Χάρτλεϊ, απομονώνονται από τις παραγωγικές και καταναλωτικές μάζες, σ’ ένα προαστιακό και βιομηχανικό σκηνικό, που είναι πάντα έρημο. Συναισθηματική απομόνωση, αδέξιες δειλές επαφές, αδιόρθωτο αίσθημα φόβου. Κανείς δεν τολμά να εκφράσει αυτό που θέλει, γιατί κανείς δεν πιστεύει πως υπάρχει κάτι που μπορεί να βοηθήσει. Αντιμέτωποι με το ανακριτικό βλέμμα της κάμερας, οι ηθοποιοί καταφεύγουν σε θεατρινίστικες ερμηνείες, για να μην προδώσουν την αμηχανία των ηρώων τους. Κάδρα απόλυτης ακρίβειας οροθετούν τις κινήσεις τους, αναζητούν την ερωτική τους συμπεριφορά και παγιδεύονται στο αίσθημα της εμπιστοσύνης. Σαν τη χειροβομβίδα του Μάθιου, το ατακαριστό σενάριο του Χάρτλεϊ είναι έτοιμο να εκραγεί από χιούμορ, ανά πάσα στιγμή, ενώ ο κυνισμός του «Trust» εκπυρσοκροτεί στην οθόνη μια νέα οπτική αντίληψη. Εμπιστευτείτε το.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 52) το 1994, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν η πρώτη ταινία του Χαλ Χάρτλεϊ που είδε το ελληνικό κοινό σε σινεμά από ντόπιο γραφείο διανομής κι εδώ πρέπει να προσθέσω πως χάρη στην τόλμη του Ζήνου Παναγιωτίδη στο παρελθόν, το κινηματογραφόφιλο κοινό γνώρισε πολλούς σπουδαίους σκηνοθέτες και έργα που αποτελούσαν μεγάλα εμπορικά ρίσκα. Για τη δεκαετία του ’90, η φιλμική παρουσία του Χάρτλεϊ ήταν από τις πιο σημαντικές στο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά, όμως, ο σκηνοθέτης και (ακόμη πιο σπουδαίος) σεναριογράφος (αυτο)παγιδεύτηκε στο σύμπαν του κόσμου και των ηρώων του και, μοιραία, δεν μπόρεσε να εξελίξει τη φόρμα της τέχνης του μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Πάντως, οι ταινίες που γύρισε στη συγκεκριμένη δεκαετία αξίζουν αναζήτησης και μελέτης. Τούτη εδώ είναι εκείνη που αγαπώ περισσότερο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.