FreeCinema

Follow us

TIDELAND (2006)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τέρι Γκίλιαμ
  • ΚΑΣΤ: Τζοντέλ Φέρλαντ, Τζάνετ ΜακΤιρ, Μπρένταν Φλέτσερ, Τζένιφερ Τίλι, Τζεφ Μπρίτζες, Ντίλαν Τέιλορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Η ανευθυνότητα των (junkies) γονιών της είναι η αιτία που η δεκάχρονη Τζελάιζα Ρόουζ μένει μόνη σε τούτη τη ζωή, επιβιώνοντας με μοναδικό τρόπο μέσα σ’ ένα σύμπαν που δημιουργεί με τη φαντασία της.

Παράξενο καπέλο αυτός ο Τέρι Γκίλιαμ. Γεννημένος στην Αμερική αλλά «πολιτογραφημένος» Βρετανός, εξαιτίας της πολύχρονης συνεργασίας του με την ομάδα των Monty Python, προχώρησε σε προσωπικές οδύσσειες δημιουργίας και φανταστικής έμπνευσης με projects που τις περισσότερες φορές θα μπορούσαμε ν’ αποκαλέσουμε αυτοκαταστροφικά ή… larger than life. Αυτό το χάος που χαρακτηρίζει τη φιλμογραφία του, επόμενο ήταν ν’ αποκτήσει ένα φανατικό κοινό θαυμαστών που αρέσκονται στο «διαφορετικό», χωρίς απαραίτητα να αφορά και την πλειοψηφία του κινηματογραφικού κοινού. Με λίγα λόγια, έχουμε να κάνουμε με έναν τρελό ονειροπόλο που σε όλη του την καριέρα κυνηγούσε… ανεμόμυλους (χαρακτηριστικό το παράδειγμα του φιάσκου της μεταφοράς του «Δον Κιχώτη» στη μεγάλη οθόνη), ακολουθούμενος από τους πιστούς του… Πάντσο Βίλα.

Αυτή η εισαγωγή γίνεται για να μην παρασυρθούν οι «αθώοι» από τη βαθμολογία που δίνω στο «Tideland», το οποίο θα παρομοίαζα ως μικρή ξαδελφούλα του «Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας» (1998), φορτωμένο με αναφορές στην παραμυθένια «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων», υπό την επήρεια ουσιών, φυσικά. Κεντρική ηρωίδα εδώ είναι η δεκάχρονη Τζελάιζα Ρόουζ, ένα ανήλικο υποχρεωτικό «μπαγκάζι» οικογένειας junkies που βιώνει ένα ολότελα δικό της σύμπαν, χωρίς ν’ αντιλαμβάνεται το πόσο τρομακτική είναι η πραγματικότητα γύρω της. Μετά το θάνατο της μάνας από ηρωίνη, ο πατέρας παίρνει τη μικρή και μετακομίζουν σε εγκαταλελειμμένη φάρμα της οικογένειάς του, στα σύνορα ενός επαρχιακού no man’s land, με το θάνατο να παραμονεύει στο κάθε επόμενο «τριπάκι» του ενήλικου αλλά παντελώς ανεύθυνου προστάτη της. Μοναδική συντροφιά για το γλυκύτατο αυτό παιδί είναι τα απομεινάρια από τέσσερις κούκλες (που για εκείνη αποτελούν έμψυχη παρέα), τα κεφάλια των οποίων συνήθως προσαρμόζει στα δάχτυλα των χεριών της (σαν προέκταση μιας σχεδόν επικίνδυνα διχασμένης προσωπικότητας). Όταν ο πατέρας εγκαταλείψει το μάταιο τούτο κόσμο, κάπου στη διαδρομή ενός «ληγμένου» ταξιδιού του, η Τζελάιζα Ρόουζ θα συνεχίσει ατάραχη την απλή καθημερινότητά της, εξερευνώντας το έρημο τοπίο κι ερχόμενη σε επαφή με τους μοναδικούς γείτονες – δείγμα πολιτισμού, οι οποίοι, φυσικά, είναι πολύ πιο εκκεντρικοί από αυτό που ζούσε στο δικό της σπιτικό.

Ο ρυθμός του «Tideland» σαφώς διαφέρει από την υστερική ταχύτητα του «Φόβος και Παράνοια», μοιάζει με απονεύρωση εκείνου του σύμπαντος, συγγενεύει υπό την έννοια μιας υπέρβασης πάνω στον εθισμό και το «κάψιμο» του εγκεφάλου και, ρεαλιστικά, είναι ένα φιλμ που δεν κολακεύει ούτε έχει σαν σκοπό τη διασκέδαση. Αλλά κερδίζει σε κάμποσα στοιχήματα έχοντας το άλλοθι του παραμυθιού (όσο νοσηρό κι αν φαίνεται στην πράξη). Η πλοκή είναι πάντοτε ιδωμένη μέσα από το βλέμμα του μικρού κοριτσιού, το οποίο ποτέ δε διαισθάνεται κίνδυνο, απειλή ή απέχθεια για ότι συμβαίνει γύρω του. Ακόμη και το πτώμα του πατέρα, καθώς βρίσκεται σε σήψη ή και ταριχεύεται ακόμη, στέκει πάντα δίπλα της, σαν μια ζωντανή οντότητα που ξεθωριάζει στο χρώμα του δέρματος και μυρίζει όπως όταν εκείνος άφηνε… αέρια προς κάθε κατεύθυνση! Τίποτε δεν είναι νεκρό ή αλλόκοτο μέσα από τα μάτια της Τζελάιζα Ρόουζ. Η Κόλαση γι’ αυτήν είναι η παράλληλη πραγματικότητα μιας σχεδόν μικροαστικής καθημερινότητας που γεννά διαρκώς ερωτηματικά για τις προκλήσεις της κάθε επόμενης μέρας. Εκείνη δεν είναι ποτέ παρούσα σ’ αυτήν. Τη φρίκη την αντιλαμβανόμαστε μονάχα εμείς, με μια συνείδηση που έχει χάσει το νόημα του ονειρικού, έχει χάσει την πορεία προς την όποια δίοδο φυγής, και βλέπει μόνο τον τρόμο. Η Τζελάιζα Ρόουζ ποτέ δεν θα τρομάξει, ποτέ δεν θα δει την τραγωδία, ποτέ δεν θα εγκαταλείψει αυτό το «μαγικό» συστατικό μέσα από το οποίο μορφοποιείται ένα οπτικά πανέμορφο, widescreen point of view.

Δεν είναι εύκολο να «μπείτε» σε αυτή την κατάσταση. Αν, όμως, τα καταφέρετε, να είστε έτοιμοι να βυθιστείτε σε εικόνες ποιητικού σουρεαλισμού, κατεστραμμένα συναισθήματα, υλικό παιδικών αναμνήσεων που οι ενήλικες ευθύνες σβήνουν από τη μνήμη, μια φαντασία ελεύθερη και τόσο παράδοξα καθαρή (παρά τη βεβαιότητα της απόλυτης μαστούρας) κι ένα προσωπάκι, αυτό της Τζοντέλ Φέρλαντ, γεμάτο από άγνοια και φυσικότητα απέναντι στο άγνωστο, που θα σας χαμογελά ύπουλα στο μυαλό για αρκετό καιρό μετά τη θέαση του φιλμ. Ως ετυμηγορία, θα έλεγα πως η τρέλα του Τέρι Γκίλιαμ ζει και βασιλεύει, επιστρέφοντας σε κάτι πανέμορφα παιδικό, όσο και εφιαλτικό. Οι λάτρεις θα πάρουν τη σωστή «δόση». Οι άγνωστοι και «παρθένοι» επισκέπτες θα φύγουν… στουφιασμένοι. Όπως «την ακούει» ο καθένας σ’ αυτή τη ζωή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Έργο διόλου φιλόξενο προς το mainstream βλέμμα, σαφώς «βρώμικο» και σχεδόν νοσηρό, μα (και) μία απίθανη αναλαμπή στην εξωφρενικών σκαμπανεβασμάτων καριέρα του Τέρι Γκίλιαμ. Από τις ταινίες του που ίσως εκτιμηθούν περισσότερο στο μέλλον (έξω από το πλαίσιο του «bad trip»).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.