FreeCinema

Follow us

ΤΣΑΚΙΣΜΕΝΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ (2005)

(BROKEN FLOWERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζιμ Τζάρμους
  • ΚΑΣΤ: Μπιλ Μάρεϊ, Τζέφρι Ράιτ, Σάρον Στόουν, Φράνσις Κόνροϊ, Τζέσικα Λανγκ, Τίλντα Σουίντον, Ζιλί Ντελπί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Από ανώνυμη επιστολή πρώην ερωμένης του, ο Ντον Τζόνστον πληροφορείται για πρώτη φορά ότι είναι πατέρας. Υπάρχει τρόπος να καταλάβει ποια από τις γυναίκες της ζωής του κρατούσε αυτό το μυστικό για… σχεδόν δύο δεκαετίες;

Ο Τζιμ Τζάρμους προσφέρει (χιουμοριστικά) δυσλειτουργικά μαθήματα πατρότητας με τα «Τσακισμένα Λουλούδια». Ο Μπιλ Μάρεϊ υποδύεται με την ολότελα δική του άνεση τον Ντον, έναν βαρεμένο εισοδηματία που έχει βάλει τη ζωή του στο pause και δεν ξεκουνιέται από τον καναπέ, μέχρι τη στιγμή που ο ταχυδρόμος του αφήνει στην πόρτα δακτυλογραφημένο (σε ροζ χαρτί) εξομολογητικό γράμμα, το οποίο του ανακοινώνει το πρωτάκουστο γεγονός πως είναι πατέρας! Με τη βοήθεια ενός γείτονα εθισμένου στο διαδίκτυο και τις ντετεκτιβίστικες ιστορίες, ο Ντον θα πάρει τα… States για να συναντήσει τέσσερις πρώην ερωμένες του, ελπίζοντας ν’ ανακαλύψει σε μία από αυτές τη μάνα του 19χρονου σήμερα γιου του.

Από μόνη της, τούτη η ταινία δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα ικανοποιητικό, σχεδόν διασκεδαστικό φιλμάκι του Τζάρμους, ενός σκηνοθέτη μετρίων δυνατοτήτων που ποτέ δεν έπεισε για κάτι σημαντικό ως δημιουργός. Γι’ αυτό και ποτέ δεν ξεπέρασε την πιο γνήσια στιγμή έκφρασης των μοτίβων και μονομανιών του, το «Stranger than Paradise». Οι προθέσεις για κάτι μεγαλύτερο υπάρχουν στα «Τσακισμένα Λουλούδια». Υπάρχει, όμως, μια ευχή και κατάρα μαζί για την ψυχή του φιλμ: η παρουσία του Μπιλ Μάρεϊ. Οι σιωπές, τα βλέμματα, η άκαμπτη βαρεμάρα, όλο του το είναι παγιδεύει τα κάδρα του Τζάρμους και καταδυναστεύει την οθόνη με μια στάση cool μηδενισμού, έτοιμου να εκραγεί βίαια, να πλαντάξει δραματικά ή… να σηκωθεί από μια καρέκλα, να σου γυρίσει την πλάτη και ν’ αλλάξει δωμάτιο κλείνοντας την πόρτα πίσω του! Τα τελευταία χρόνια ο Μάρεϊ επαναλαμβάνει αυτή τη μούτα παθητικότητας. Και διαρκώς την τελειοποιεί. Ίσως, όταν τα καταφέρει, να μπορέσει να μετατρέψει ολόκληρο τον πλανήτη σε Μπιλ Μάρεϊ! Ίσως αυτό να είναι η απόλυτη έκφραση μιας θεωρίας του χάους. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω. Απλά, «κολλάω» κι εγώ μαζί του. Κι ύστερα χάνομαι. Εκεί είναι που εισπράττει πάλι την ήττα του ο Τζάρμους. Η κενότητα της θλίψης μέσα από μία (μόλις) ματιά του Μάρεϊ στο φακό, σου καίει περισσότερο τον εγκέφαλο από 106 λεπτά φιλμ…

Στο τέλος κάτι πάει πάλι να σου πει, περί φιλοσοφικής αναζήτησης και ταύτισης, και του ταξιδιού που λέγεται ζωή και… πέρα βρέχει. Αλλά εμένα η παρουσία του Μάρεϊ συνεχίζει να μου λέει κάτι πιο δυνατό, ουσιαστικό: τα περισσότερα πράγματα για σένα, στα χρόνια που κάποια άγνωστη δύναμη σου επιτρέπει να ζήσεις, θα τα μάθεις από μόνος σου. Solo. Στης μοναξιάς σου την παρέα. Ο Μπιλ δείχνει να ξέρει. Άκουσέ τον. Στις σιωπές του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Σαφώς η πιο επαγγελματικά πειστική και σωστά δομημένη ταινία της καριέρας του Τζιμ Τζάρμους μέχρι σήμερα (το 2020, δηλαδή), με ένα πραγματικά εντυπωσιακό καστ πρωταγωνιστών. Προφανώς και δεν συγκαταλέγω εδώ τις σχετικές «καλτίλες» ή τα πιο original (στιλιστικά) πρωτόλειά του. Υπάρχουν και οι διαφωνούντες, που πετάνε τη σκούφια τους για το σινεμά του. Προσωπικά, δεν ανήκα ποτέ σε αυτό το group…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.