FreeCinema

Follow us

ΤΙΜΩΜΕΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ (2020)

(GUEST OF HONOUR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ατόμ Εγκογιάν
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Θιούλις, Λάισλα Ντε Ολιβέιρα, Λουκ Γουίλσον, Ροσίφ Σάδερλαντ, Γκέιτζ Μάνροου, Τενίλ Ριντ, Αρσινέ Καντζιάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Βερόνικα ανασκαλίζει τα τραύματα του οικογενειακού παρελθόντος καθώς συνομιλεί για εκείνον με τον παπά της ενορίας τους.

Κακά τα ψέματα. Το αποκορύφωμα της καριέρας του Ατόμ Εγκογιάν ήταν το «Exotica» (1994). Υπάρχει, φυσικά, κάποια μερίδα παλαιών θαυμαστών του που θα ονοματίσει ως τέτοιο το «Γλυκό Πεπρωμένο» (1997), κυρίως διότι εκείνο ήταν που τον οδήγησε μέχρι τις υποψηφιότητες των Όσκαρ (για σκηνοθεσία και διασκευασμένο σενάριο) έναν χρόνο αργότερα. Σήμερα, αυτή η ανάμνηση, αν όχι γέλιο, σίγουρα μπορεί να προκαλέσει τεράστιες απορίες! Όπως και να ‘χει, έκτοτε η φιλμογραφία του γεννημένου στην Αίγυπτο μα πολιτογραφημένου Καναδού δημιουργού πήρε μια ιλιγγιώδη κάτω βόλτα, από την οποία δεν υπήρξε ποτέ δρόμος γυρισμού…

Στον «Τιμώμενο Επισκέπτη» ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα πόνημα που βασίζεται ολοκληρωτικά επάνω του (σκηνοθετεί, έχει γράψει το σενάριο και είναι ο παραγωγός του φιλμ, επίσης), μην αφήνοντας περιθώρια για ανάληψη ευθυνών τούτου του ναυαγίου προς κάθε άλλη κατεύθυνση συντελεστών. Αγκομαχώντας να επαναλάβει ένα στιλ μη γραμμικότητας στην αφήγηση (όπως το ’97), λες και παίζει κρυφτούλι με «φοβερά και τρομερά» μυστικά των βασικών ηρώων του που πρέπει να οδηγήσουν τη θυγατέρα ενός ελεγκτή εστιατορίων για το υγειονομικό (πόσω μάλλον και τον απορημένο θεατή…) σε μια κάποια λύτρωση, ο Εγκογιάν στήνει μία ιστορία πολλαπλών χρονικών layers, που φορτώνουν άδοξα το καταστασιακό, καταλήγοντας σε δραματικές αφέλειες οι οποίες δεν κατορθώνουν ποτέ να κρύψουν και κάμποσες σεναριακές τρύπες.

Πατέρας και κόρη δείχνουν να είχαν μια κάπως ιδιότυπη (αν όχι ανύπαρκτη) σχέση, με τη Βερόνικα να του προσάπτει τη συναισθηματική «εγκατάλειψη» λίγο πριν τον θάνατο της μητέρας της (προφανώς από καρκίνο), κρατώντας τον σε απόσταση λόγω των υποψιών της περί απιστίας με τη δασκάλα της στο πιάνο. Ο Τζιμ αγνοεί κάθε κατηγορία της και μέσα από μιασειρά flashback επισκέψεων στη φυλακή, όπου εκείνη είχε βρεθεί για άγνωστο σε εμάς λόγο, προσπαθεί να την ελευθερώσει (#diplhs) από παρελθόν, έγνοιες και παρεξηγήσεις που τους έφεραν σ’ αυτή τη θέση. Παράλληλα, ακόμη δύο γεγονότα από τα παλιά ταλανίζουν το μυαλό της Βερόνικα, αν και αμφότερα δεν θα ξεδιαλύνουν ποτέ για να προσφέρουν ολοκληρωμένα συμπεράσματα στον θεατή. Δίπλα σε όλο αυτό το αναίτιο χάος της αφήγησης, ο Τζιμ ελέγχει εστιατόρια και μας κάνει να αισθανόμαστε άσχημα που ενίοτε τρώμε έξω…

Το γιατί ο Εγκογιάν πρέπει να εξιστορήσει τα «μυστικά» του Τζιμ και της Βερόνικα μέσω της επίσκεψης εκείνης στον… παπά της ενορίας, είναι ακόμη ένα ανεξήγητο και άσκοπο στοιχείο του σεναρίου, που περιλαμβάνει και ένα… κουνέλι (#duh). «Έκανε πολλές παράξενες επιλογές» εξομολογείται η Βερόνικα για τον πατέρα της, όμως αυτό είναι κάτι που εμείς αισθανόμαστε ουσιαστικά και με τη χειρότερη έννοια για ακόμη ένα δραματουργικό φιάσκο από τον Εγκογιάν. Εδώ, σε βαθμό να καταντά λυπηρό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα εντελώς άβολο και αμήχανο δράμα σχέσεων, στο οποίο ο Ατόμ Εγκογιάν επιχειρεί να ανακυκλώσει χρησιμοποιημένες ιδέες από την παρελθούσα φιλμογραφία του. Το αντιλαμβάνεσαι ακόμη και στις ερμηνείες των ηθοποιών του, οι οποίοι σχεδόν πλήττουν από το μονότονο της καθοδήγησης, αν όχι και από την άγνοια του τι συμβαίνει με τις ζωές αυτών των ανθρώπων. Θα πρότεινα να κρατάτε και κανένα… αεροβόλο στα θερινά, μπορεί να πετύχετε κανένα κουνέλι και να κάνετε κέφι! Διαφορετικά, δεν περνάει η ώρα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Δεν ήταν ακατανόητο σαν το «Tenet». Λίγα κενάκια έχει η ιστορία. Με μία καφετζού δίπλα σου στο σινεμά, είναι εντάξει.