FreeCinema

Follow us

BATTLE ROYALE (2000)

(BATORU ROWAIARU)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κίντζι Φουκασάκου
  • ΚΑΣΤ: Τατσούγια Φουτζιουάρα, Άκι Μαέντα, Ταρό Γιαμαμότο, Τακέσι Κιτάνο, Τσιάκι Κουριγιάμα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Σε ένα κοντινό μέλλον, η ιαπωνική Κυβέρνηση θέτει σε δραστική λειτουργία ένα νομοσχέδιο αντιμετώπισης της κακής διαγωγής των εφήβων, με ολόκληρες τάξεις Γυμνασίων να εγκαταλείπονται σ’ ένα ερημονήσι με σκοπό οι μαθητές… να αλληλοσκοτωθούν. Κανονικά!

Το έτος 2000, ο Κίντζι Φουκασάκου (ένας από τους παραγωγικότερους Ιάπωνες σκηνοθέτες, με τουλάχιστον εξήντα ταινίες στο ενεργητικό του, ο οποίος απεβίωσε τον περασμένο Ιανουάριο, σε ηλικία 73 ετών) παρουσίασε μία από τις σημαντικότερες ταινίες – σοκ για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, με αντιδράσεις που ίσως δεν έχουν κοπάσει ακόμη! Το «Battle Royale» γυρίστηκε σαν μία κοινή ταινία «φαντασίας» με σαφείς εμπορικές βλέψεις, αλλά κατέληξε σε κοινωνικό φαινόμενο και πονοκέφαλος για τη λογοκρισία ανά τον κόσμο (ανεπίσημα «απαγορευμένη» στις ΗΠΑ μέχρι σήμερα, με τους διανομείς να τρέμουν στην ιδέα των πιθανών μηνύσεων ή στο πως θα καταφέρουν να περάσουν το φιλμ στις αίθουσες δίχως περικοπές). Προς τι ο ντόρος και ο πανικός, λοιπόν;

Η πλοκή, σε ένα πολύ κοντινό μας μέλλον, θέλει γονείς και ενήλικες να εκδικούνται για την απειθάρχητη συμπεριφορά των νέων, οργανώνοντας ένα αλά reality παιχνίδι όπου οι παίκτες απάγονται και υποχρεώνονται να συμμετάσχουν σε ένα αιματοκύλισμα τριών ημερών που θα αναδείξει ως νικητή τον έναν και μοναδικό επιζώντα! Όλα αυτά σε ένα ερημικό νησί, σχεδόν στρατιωτικά ελεγχόμενο, με σαράντα δύο μαθητές γυμνασίου να εξολοθρεύουν εχθρούς και φίλους ή να αυτοκτονούν με κάθε τρόπο δηλώνοντας ανήμποροι να μπουν στην ιδέα του «παιχνιδιού».

Οι σκηνές ωμής βίας δεν αποτελούν τις τρομακτικότερες ή πιο προκλητικές που είδαμε ποτέ. Το πρόβλημα για τους… ευαίσθητους θεατές (αν όχι και ηθικό για την ταινία) είναι η ηλικία των ηρώων και η τόσο ρεαλιστική καταγραφή μιας κατάστασης που σου παγώνει το μυαλό. Καθώς η ώρα περνά και η αντίστροφη μέτρηση μας υπενθυμίζει με σαρκασμό πόσους φόνους πρέπει να δούμε ακόμη, το ερώτημα «ο θάνατος σου, η ζωή μου;» μετατρέπει το φιλμ σε συνειδησιακό εφιάλτη. Απλά, κρατήστε την ψυχραιμία σας. Και επαναλαμβάνετε: είναι μονάχα μια ταινία. Προσωρινά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είχαν περάσει τρία χρόνια από την πρεμιέρα του στη Ιαπωνία και το σκάνδαλο δεν είχε κοπάσει. Σε πολλές χώρες η ταινία δεν αγοράστηκε καν για διανομή στις αίθουσες, κυρίως λόγω φόβων ότι δεν θα πάρει άδεια προβολής ή θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε τοπικές κοινωνίες. Το «Battle Royale» επανήλθε στην επικαιρότητα το 2012, όταν το mainstream αγκάλιασε μαζικά την κινηματογραφική μεταφορά του bestseller «The Hunger Games», ενός δυστοπικού έργου (σχετικά) παρόμοιας λογικής, για ένα δολοφονικό παιχνίδι μεταξύ teenagers. Η αμερικανική ταινία πήρε… PG-13 rating.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.