FreeCinema

Follow us

ZIZOTEK (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαρδής Μαρινάκης
  • ΚΑΣΤ: Αύγουστος Λάμπρου-Νεγρεπόντης, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Πηνελόπη Τσιλίκα, Νίκος Γεωργάκης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Μία γυναίκα εγκαταλείπει το παιδί της σε πανηγύρι της επαρχίας. Το εννιάχρονο αγόρι, αντί να ζητήσει βοήθεια, θα αρχίσει να εξερευνά το κοντινό δάσος, για να καταλήξει στην καλύβα ενός μοναχικού άνδρα, του οποίου το πατρικό ένστικτο δεν θ’ αργήσει να πάρει μπρος.

Δέκα χρόνια (!) μετά το αξιοπρόσεκτο ντεμπούτο του με το «Μαύρο Λιβάδι», ο Βαρδής Μαρινάκης επιστρέφει με το «Zizotek», ένα οικογενειακό δράμα με στοιχεία περιπέτειας και μία λανθάνουσα συγγένεια με το μεταναστευτικό ζήτημα. Και πάλι, διακρίνονται κάποιες αρετές στο οπτικό μέρος του έργου, όσο και μία εμφανής εμμονή με το στοιχείο της φύσης (αν όχι και του folclore), που φτάνει να αποζητά ένα είδος «απόδρασης» προς το μη ρεαλιστικό. Ατυχώς, το σενάριο της ταινίας δεν κάνει «μαγικά» για να ανυψώσει το όλο εγχείρημα…

Μία μάνα (αλλοδαπή) εγκαταλείπει το εννιάχρονο παιδί της σ’ ένα πανηγύρι κοντά στα σύνορα με Βουλγαρία. Ο μικρός δεν απευθύνεται σε κανέναν άνθρωπο για βοήθεια, δεν ζητά την Αστυνομία ώστε να τον πάνε πίσω στο σπίτι του, αλλά κρύβεται στο δάσος και εκεί ανακαλύπτει ένα παράπηγμα στο οποίο κατοικεί ο Μηνάς, ένας ιδιότροπος μεσήλικας, σκέτο αγρίμι, που δεν αρθρώνει λέξη και επικοινωνεί με μολύβι και χαρτί (ουδέποτε μαθαίνουμε εάν δεν δύναται να μιλήσει πραγματικά ή αν πρόκειται για ένα είδος «όρκου σιωπής» που κρατάει πεισματικά).

Ο Μηνάς είναι μπλεγμένος (και) με το παράνομο trafficking μεταναστών (!) ως οδηγός φορτηγού που τους μεταφέρει στην περιοχή, υποπλοκή που σχεδόν δεν βγάζει νόημα στο σύνολο της αφήγησης του φιλμ. Επίσης άνευ νοήματος είναι και η επιλογή του τίτλου της ταινίας, που προέρχεται από μία κωδική λέξη «της δουλειάς». Το αγόρι δεν έχει γνωρίσει πατέρα, έτσι θα νιώσει την ανάγκη να πλησιάσει τον άνδρα, όμως η εξέλιξη «πρέπει» να είναι δραματική για όλους τους. Διαφορετικά, θα μέναμε σε σκηνές γαλήνης και φιλίας μεταξύ ενός άνδρα κι ενός παιδιού που αναζητούσε απεγνωσμένα το όποιο πατρικό πρότυπο (σκέτη πλήξη).

Ατυχώς, το σενάριο του Μαρινάκη και του Σπύρου Κρίμπαλη δεν αποκτά ποτέ κάποιο ενδιαφέρον ούτε και συγκινεί, με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι ότι έχασες τον χρόνο σου, παρά τις προσπάθειες του σκηνοθέτη να κατευθύνει την ταινία προς μία κάποια «παραμυθένια» φυγή, με την κατάληξη στο χιονισμένο ορεινό τοπίο (κατόπιν δραματικής κορύφωσης – πρόφασης) να μοιάζει σαν να προέρχεται από άλλο φιλμ. Είναι να απορείς γιατί οι άνθρωποι που διάβασαν τούτη την ιστορία ένιωσαν ότι μπορεί να γυριστεί σε ταινία που αφορά (και ποιους;) θεατές, καθώς το «Zizotek» παραμένει πάντοτε αναποφάσιστο ως προς το φιλμικό είδος στο οποίο ανήκει, αλλά και την ταύτιση με… το όποιο ηλικιακό target group! H δική μου λογική δεν μπόρεσε να ερμηνεύσει το «μυστήριο» της ύπαρξης αυτού του έργου…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χωρίς να είναι μία κακή ταινία, το «Zizotek» δεν βγάζει νόημα (ακριβώς όπως συμβαίνει και με τα… βαφτίσια του, καθώς η συγκεκριμένη λέξη δεν υπάρχει!). Το παιδάκι περιφέρεται χωρίς πολλά-πολλά μπροστά από τον φακό, κανένας χαρακτήρας δεν ολοκληρώνει τη διαδρομή της ύπαρξής του στην πλοκή του έργου και το φινάλε σε παρατάει σύξυλο και σαστισμένο. Δυστυχώς, τα καλοφωτισμένα πλάνα και τα όμορφα κάδρα φύσης δεν αρκούν για να σου κρατήσουν το ενδιαφέρον, πριν καν αισθανθείς το άβολο της διάρκειας.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.