FreeCinema

Follow us

HOLY BOOM (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρία Λάφη
  • ΚΑΣΤ: Νένα Μεντή, Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, Σάμιουελ Ακινόλα, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Λούλι Μπίτρι, Βάσω Καβαλιεράτου, Μελέτης Γεωργιάδης, Λάερτης Μαλκότσης, Σπύρος Μπαλεστέρος, Ιφιγένεια Τζόλα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μεγάλη Εβδομάδα, στα Πατήσια. Μια έκρηξη σε κουτί εισερχομένων γραμμάτων των ΕΛΤΑ πυροδοτεί δραματικές εξελίξεις στη ζωή των κατοίκων μιας γειτονιάς απλών ανθρώπων, μεταναστών με διαφορετικές εθνικότητες, παράνομων ή μη.

Το 2017, το «Amerika Square» του Γιάννη Σακαρίδη μας είπε πάνω-κάτω τα ίδια πράγματα. Και δεν ήταν καν το πρώτο ελληνικό φιλμ των τελευταίων ετών που ασχολήθηκε με τη συνύπαρξη ντόπιων με μετανάστες σε γειτονιές της Αθήνας. Απλά, η «σύμπτωση» της γειτονιάς και ο αριθμός των παράλληλων ιστοριών που τρέχουν (και) εδώ κάνει αναπόφευκτη τη σύγκριση. Και όλοι μαζί αναρωτιόμαστε, πόσους ακόμη μπορεί να ενδιαφέρει τούτο το θέμα στο σινεμά; Το ελληνικό κοινό έχει επιδείξει αν όχι την κόπωση μόνο, πλέον και την απόλυτη αδιαφορία για στερεοτυπικά δραματικές αφηγήσεις της συγκεκριμένης προβληματικής. Και ουδείς εκ των υπολοίπων, τους οποίους αφορά άμεσα το έργο αυτό, θα ενδιαφερόταν να… πληρώσει εισιτήριο στο σινεμά για να «διασκεδάσει» με κάτι τόσο βιωματικό. Κοινώς, μια ακόμη συμπαραγωγή του ΕΚΚ και της ΕΡΤ που θα καταλήξει στα «ράφια», αναμένοντας κάποια τηλεοπτική μετάδοση γύρω στα μεσάνυχτα από κάποιο κρατικό κανάλι.

Συγγνώμη, δεν είμαι κυνικός. Απλά, αντιμετωπίζω την κατάσταση ρεαλιστικά. Καλές οι προθέσεις, αλλά δίχως καλλιτεχνική δυναμική που θα στήριζε την ύπαρξη και τη διανομή του «Holy Boom» (έστω και σε μία αίθουσα, απ’ ό,τι είδα στο πρόγραμμα), δεν βρίσκω καμία δικαιολογία ώστε να υποστηρίξω μια τέτοια παραγωγή, η οποία έτσι κι αλλιώς ταιριάζει καλύτερα στο πλαίσιο της τηλεόρασης, πόσω μάλλον σε μια περίοδο που η τηλεοπτική ψυχαγωγία (της αλλοδαπής) βάζει δυνατές τρικλοποδιές στο αποκαλούμενο κινηματογραφικό προϊόν. Η πρωτοεμφανιζόμενη Μαρία Λάφη έχει να διανύσει ακόμη τεράστια απόσταση μέχρι να πλησιάσει τον στόχο που φιλοδοξούσε να αγγίξει εδώ (χειρότερη απόδειξη, το πλήρως αποτυχημένο παράλληλο μοντάζ της «εκρηκτικής» κατακλείδας – σεκάνς η οποία κορυφώνει όλες τις ιστορίες του σεναρίου). Με λιγοστά μέσα (προφανώς), παλεύει να δώσει ώθηση στα μοιραία στραβοπατήματα της καθημερινότητας των ηρώων της, δίχως να αποφεύγει την αφόρητη σχηματοποίηση των χαρακτήρων της (η «περίεργη» ζωντοχήρα που τυγχάνει θεούσα και ρατσίστρια, ο έρωτας της λευκής νέας που έφυγε από το σπίτι της για να ζήσει με τον μαύρο αγαπημένο της αλλά μπλέκουν με συμμορίες ναρκωτικών, η μάνα ενός μωρού που δεν έχει χαρτιά και κινδυνεύει να γυρίσει στην Αλβανία δίχως το τέκνο της, ο Φιλιππινέζος μαθητής που κοντράρει συνεχώς τους γονείς του λόγω του… χάσματος των γενεών και εξωτερικεύει την οργή του πετώντας… δυναμιτάκια), οι οποίοι μέσα σε ελάχιστες μέρες βιώνουν απίστευτες ακρότητες που δείχνουν ακόμη πιο υπερβολικές όντας συσσωρευμένες στο πλαίσιο ενός σεναριακού σκελετού.

Δεν έχω να προσθέσω κάτι που δεν έχει ειπωθεί ξανά στο παρελθόν. Όσο ίχνος ταλέντου και να βρίσκεται στο «Holy Boom», πνίγεται υπό το «φορτίο» της προβλεψιμότητας της σεναριακής γραφής και της ατυχούς αρχικής έμπνευσης με την έκρηξη του κουτιού των ΕΛΤΑ, το περιεχόμενο των οποίων «έκαψε» σχεδόν όλους τους ήρωες του φιλμ με τον τρόπο του. Αν ξεχωρίσω την περίπτωση με τα acid χαρτάκια, δε, το πράγμα ξεπερνά τα όρια του αστείου (ειδικά η κατάληξή τους). Πάντως, αξίζει να επισημάνω κάτι που συχνά με έκανε να γελώ παρακολουθώντας την ταινία της Λάφη: οι αλλεπάλληλες εμφανίσεις των απορριμματοφόρων του Δήμου της Αθήνας σχετίζονται με κάποια χρηματοδότηση ή θέλουν να μας πουν ότι οι κάτοικοι της πόλης πρέπει να είναι ευγνώμονες για την τόση «καθαριότητα»; Αν πρόκειται περί «τρολιάς», πάντως, λειτουργεί. Με λανθάνοντα τρόπο, φοβούμαι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ανήκετε στο… μεταναστευτικό «target group» και σας έλειπε η ψυχαγωγία με μία τέτοιου είδους ταινία; Το αποκλείω. Ανήκετε στο… κοινωνικά αφυπνισμένο κοινό που μπορεί να υποψιαστεί τι πρόκειται να δει επί της οθόνης πριν καν μπει στην αίθουσα; Σας βλέπω να το πετυχαίνετε στην ΕΡΤ σε κάνα-δύο χρόνια και να κάνετε zapping.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.