FreeCinema

Follow us

EL GRECO: ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΕΣ (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λευτέρης Χαρωνίτης
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

«Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ένα (φαινομενικά) μοντέρνο ρετάμπλ». Ψιλομανιερισμός εποίει. Λάθος curating, επίσης.

Φανταστείτε ένα μακροσκελές κι εμπεριστατωμένο λήμμα της Βικιπαίδειας που έχει ντεκοραριστεί δεξιοτεχνικά, με τον Avid ως PowerPoint, στα μέτρα μιας παρουσίασης της εργοβιογραφίας ενός ζωγράφου όπως θα τη χρησιμοποιούσε ένας ιστορικός Τέχνης εν είδει crash course στο αμφιθέατρο ή, ακόμα καλύτερα, εν είδει οπτικοακουστικού συγγράμματος που ο σπουδαστής μπορεί να παρακολουθήσει κατά βούληση στις personal οθόνες του. Ζηλευτό μορφωτικό εργαλείο, έτσι; Φανταστείτε το τώρα να… κρεμιέται μεγεθυσμένο στο πανί μιας σκοτεινής αίθουσας – τοποσήμου, όπου οι συνθήκες προβολής είναι μακράν του ιδανικού και όπου ο βαυκαλισμός τού χώρου ότι ανοίγει μυαλά και μάτια προσφέροντας δυσεύρετη κουλτούρα συχνότατα μέσω video files συναντάει τη φιλοδοξία ενός βετεράνου τού κατά δήλωσίν του δημιουργικού doc (το οποίο, όμως, σχεδόν πάντα έφερε τα χαρακτηριστικά της παράλληλης βασικής δουλειάς του στην τηλεοπτική τεκμηρίωση) να συναντήσει το κινηματογραφικό κοινό με κάτι που μόνο κινηματογραφικό δεν είναι. Σαν να μοστράρεις το «El Espolio» στο πατάρι σου ένα πράμα.

Μόλις πήρατε μια εικόνα τού τι, δυστυχώς, συμβαίνει με την επιστροφή του Λευτέρη Χαρωνίτη στο θεματικό totem του, μετά από ένα μεσαίου μήκους εξάπτυχο για την ΕΡΤ με ένα feature αυτή τη φορά, που επιχειρεί πλάι στον εκμοντερνισμό τού «καδραρίσματος» (το οποίο νετάρει στα προσωπογραφικά δημιουργήματα) του ρεζουμέ και του oeuvre τού μεγάλου Έλληνα της Αναγέννησης να ψαύσει κάποιες νέες διαστάσεις που έχει διακρίνει την τελευταία 20ετία σε αυτά η έρευνα. Είναι ένα πράγματι γόνιμο κι ενδιαφέρον πεδίο χάρη στο έρεισμά τους στα μελετημένα σχόλια στα περιθώρια τόμων της… ψαγμένης προσωπικής βιβλιοθήκης του σπουδαιότερου δικού μας fine artist όλων των εποχών, ενισχυτικά (αλλά όχι αποδεικτικά, σκοτεινά σημεία και εικασίες διαπλέκονται ακόμη στο cv του) της θεώρησής του ως συνειδητοποιημένου δημιουργού κι ανυπότακτου πνεύματος – αν ανήκεις στον κύκλο των ειδημόνων, βασικά εντούτοις. Οι έξω απ’ αυτόν θα κρατήσουν τα πιο πιασάρικα της πραγματολογίας όπως την κομπορρημοσύνη του εναντίον (!) της «Δευτέρας Παρουσίας» του Μικελάντζελο, ενώ ο Χαρωνίτης σουμάρει σε κεφάλαια τον βίο και την παραγωγή του από τα μέσα του 16ου αι. στον ενετοκρατούμενο Χάνδακα, τη Γαληνοτάτη του Τιντορέτο και τη Ρώμη της καρδιναλικής ευμενειοδυσμένειας έως το ιβηρικό δεύτερο μισό της βιολογικής και αρτίστικης ύπαρξής του πριν από την αποδημία του στη δεύτερη πατρίδα του, το Τολέδο το 1614.

Η πολύχρονη εργασία – έργο αγάπης του σκηνοθέτη για το υποκείμενο δεν κρύβεται ούτε στη σκηνοθεσία ούτε στο σενάριο. Ο χρωστήρας του, με post στερεωτικό τα dissolve εντός του πλάνου, αποτυπώνει στρωτά την εντοπισμένη χρονολογικά και τοπολογικά (με ποτέ άσκοπες λήψεις σε αρχείο, μουσεία & ιδιωτικές συλλογές ανά τον κόσμο, και ακόμα κι εναέρια γυρίσματα) δουλειά τού Θεοτοκόπουλου ενώ ξετυλίγει τον μουσαμά της ζωής του και χαρακτηριστικών ή επόψεων που η κριτική επισημαίνει στο corpus του, επικεντρώνοντας στα πορτρέτα: ο προστάτης μεγάλος αδελφός του Μανούσος, οι αγιογραφίες στην Κρήτη, οι επιδράσεις κατά τη μαθητεία του στην Ιταλία, οι δικαστικές διαμάχες του με παραγγελιοδότες στην Ισπανία, το εκεί εργαστήριό του, το γυναικείο πρόσωπο / η φραγκισκανή τυπολογία / η ταύτιση της μορφής του σε πίνακες, η σύντροφος και μητέρα του γιου του Χερόνιμα, το επισκέψιμο πλέον αξιοθέατο Casa del Greco, ο θαυμασμός του Καζαντζάκη και του Αϊζενστάιν (η πιο κινηματογραφοφιλική πινελιά) και η αναγνώριση από / επιρροή του στον μοντερνισμό από τον Σεζάν μέχρι τον Πικάσο.

Όλα βρίσκουν, όμως, τη χρυσή τομή της ντοκιμαντερίστικης… παράδοσης, και παρότι στο πιο new media οπτικά, με το ξύλο των παραπομπών στους μελετητές να μισοβερνικώνεται. Εξαιρετικά σπάνιες ευτυχώς είναι οι μουντζούρες της γραφίδας (σίγουρα το «μια από τις κυριότερες προσωπογραφίες στον κόσμο» και τα θαυμαστικά στις λεζάντες – «Βενετία 1568!»), ενώ η τέμπερα του μοντέρ Μιχάλη Γαλανάκη και η εκ του ιδίου ακουαρέλα μουσικών επιλογών (Παλεστρίνα, Μοντεβέρντι, Ξενάκης, Ψαραντώνης, της Παναγιάς τα μάτια) αποτελούν δείγματα αναγεννησιακού καλλιτέχνη στο post. Δυστυχώς, ο μπουκωμένος ο-Θεός-να-τον-κάνει-στερεοφωνικό ήχος του αντι-Εσκοριάλ της Αλκυονίδας δεν βοηθάει καθόλου ανά σημεία τη δεξίωση του κειμένου από το αυτί, παρά το θερμοκρασιακά ταιριαστό speakage των Αχιλλέα Κυριακίδη και Άννας Χατζηχρήστου. Αυτή η καλαίσθητη μονογραφία εκτίθεται σε λάθος περιβάλλον, το είπαμε. Όσοι πιστοί…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Βαμμένοι με το αντικείμενο, σας αφορά περισσότερο από το προ ετών hit μυθοπλασίας του Γιάννη Σμαραγδή. Κάποιοι έφοροι αξίζει να το έχουν υπόψη για τα ιδρύματά τους. Η επιστημονική κοινότητα θα το εγκρίνει επίσης ως άριστο παραδιδακτικό υλικό για την ενότητα «Εισαγωγή στον Ελ Γκρέκο». Όλοι θα ευχηθούν να μπορούσαν να το δουν αλλού αλλιώς, με pause, rewind κτλ., να χαρούν και τα χρώματα, ρε σύντεκνε – εδώ δεν. Οι υπόλοιποι καλλιεργημένοι οραματιστείτε κάτι σαν το «Μονόγραμμα» της κρατικής τιβί αλλά με αφήγηση off αντί της σε πρώτο πρόσωπο απεύθυνσης στον φακό από τον προσκεκλημένο και στο πολύ πιο tech γραφιστικά. Αν δεν αντέχεις το ντοκιμαντέρ ή / και τα εικαστικά, θα το περάσεις κολάρο στον κοντινότερό σου θεατή.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.