FreeCinema

Follow us

Ο ΤΡΕΛΟΣ ΠΙΕΡΟ (1965)

(PIERROT LE FOU)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
  • ΚΑΣΤ: Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Άννα Καρίνα, Γκρατσιέλα Γκαλβάνι, Σάμουελ Φούλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Πρόσφατα απολυμένος από την τηλεόραση, μετά από party, αποχαιρετά βαρετή σύζυγο και τέκνο για χάρη πρώην ζετέμ, σε μία απόπειρά του ν’ αποδράσει από τη bourgeois ζωή του. Στη Νότια Γαλλία, το δίδυμο θα βρει: χρήμα που φλέγεται, αμάξια που τρακάρουν, Αλγερινούς τρομοκράτες που ψοφάνε.

Μια ταινία είναι σαν ένα πεδίο μάχης. Είναι αγάπη, μίσος, δράση, βία και θάνατος. Με άλλα λόγια: συναίσθημα. Με αυτές τις λέξεις, ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ δίνει τον ορισμό του Σάμουελ Φούλερ (που υποδύεται τον εαυτό του στο φιλμ, όπως ο Φριτς Λανγκ στην «Περιφρόνηση») για το σινεμά μέσα από ένα από τα χαρακτηριστικά του φιλμ, τον «Τρελό Πιερό».

Ο Φερντινάντ, γεμάτος πλήξη από το βαρετό μοντέλο ζωής που ακολουθεί, αφήνει την οικογένειά του και φεύγει με νταντά από την Αλγερία, ξεκινώντας μια αλλοπρόσαλλη περιπέτεια μεγάλης «φυγής». Το σενάριο είναι απλό, όπως τα περισσότερα απ’ όσα εντάσσονται στο γαλλικό νέο κύμα, δηλαδή, αλλά με περίτεχνο στιλ κινηματογράφησης και πολλές αναφορές σε έργα Τέχνης άλλων εποχών ή και την περίοδο των ‘60s. Ένας πίνακας του Ντιέγκο Βελάσκεθ, λόγου χάρη, αναλύεται με το κάδρο να συμπεριλαμβάνει τις λεπτομέρειες αυτού, ενώ περιγραφές για την ιστορία του πολιτισμού (από την αρχαιότητα μέχρι και «τον πολιτισμό του κώλου», όπως τον χαρακτηρίζει) δεν απουσιάζουν. Για τον Γκοντάρ, ο Νίκολας Ρέι (ο σκηνοθέτης του «Επαναστάτης Χωρίς Αιτία») είναι το σινεμά και μια αναφορά του σ’ εκείνον δεν θα μπορούσε να λείπει από το φιλμ. Η ευκαιρία να μιλήσει γι’ αυτόν δίνεται σεναριακά, καθώς τα παιδιά του Φερντινάντ επισκέπτονται το σινεμά για τρίτη φορά μέσα στην ίδια εβδομάδα. Ο συμβολισμός είναι διάχυτος, με τον Ζαν-Πολ Μπελμοντό να βάφει σε μια σκηνή το πρόσωπό του με μπλε μπογιά, στα χρώματα της ελευθερίας, λίγο πριν… ανατιναχθεί! Γι’ αυτό, άλλωστε, μιλά και η ταινία. Για την ελευθερία.

Οι χαρακτήρες, ωστόσο, δεν βρίσκουν χρόνο να αναλυθούν όσο θα ήθελε ο θεατής, καθώς ακόμα και στις σεκάνς που παραπέμπουν σε road movie, τα γεγονότα είναι τόσο τραγικά που εκτός από ελάχιστες στιγμές σε μια παραλία, όπου ο Φερντινάντ συζητά με τη Μαριάν για την αντίληψη για τη ζωή και το μέλλον, οι υπόλοιπες σε κρατούν σε εγρήγορση για το μετέπειτα, αναμεμειγμένες με αναφορές σε συγγραφείς που βοηθούν κατόπιν… ανάλυσής τους να βγάλεις ένα κάποιο τελικό πόρισμα για τον χαρακτήρα των ηρώων και τις αποφάσεις που παίρνουν. Τι εξέλιξη θα έχει η ζωή της Μαριάν, του αδελφού της και της κοινής πορείας του Φερντινάντ μαζί της; Έντονος ο ρομαντισμός, διαφαίνεται ακόμη και στον τρόπο με τον οποίο αποκαλούν ο ένας τον άλλον. «My girl, Friday», φωνάζει ο Φερντινάντ τη Μαριάν, ενώ εκείνη του απαντά με τ’ όνομα «Πιερό», αφήνοντάς τον να επαναλαμβάνει διαρκώς πως ονομάζεται Φερντινάντ.

Θα μπορούσε κανείς να χρησιμοποιήσει τα λόγια του Μπελμοντό για να περιγράψει πόσο ευχάριστα δείχνουν τα χρώματα τούτης της ταινίας στο βλέμμα, πέρα και από (κάθε) εποχή. Ο τρόπος που κοιτά τη Μαριάν, σαν «παλιακό», χολιγουντιανό Technicolor φιλμ, μπορεί να δώσει μια ιδέα του πώς νιώθει κανείς κοιτάζοντας τις έντονες αποχρώσεις και τα φίλτρα που έχει χρησιμοποιήσει ο μάστορας του φακού Ραούλ Κουτάρ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Βασισμένος στη νουβέλα «Obsession» του Λάιονελ Γουάιτ, ο «Τρελός Πιερό» συγκαταλέγεται στη λίστα με τα πιο αντιπροσωπευτικά φιλμ της γαλλικής nouvelle vague και χαρακτηρίζει απόλυτα το γκονταρικό ύφος. Αξίζει να το δει κανείς στη μεγάλη οθόνη, για να συνειδητοποιήσει πώς ένα τόσο απλό στόρι μπορεί ν’ αναπτυχθεί αφηγηματικά μπροστά σου, κρατώντας το ενδιαφέρον από την αρχή μέχρι το τέλος.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Εκείνου που είχε κάνει την «Περιφρόνηση» με το Μπεμπέ μωράκι δεν είναι; Τρελός παπάς σε βάφτισε, που θα ξανακάνω τέτοιο λάθος…