FreeCinema

Follow us

SPOTLIGHT. ΟΛΑ ΣΤΟ ΦΩΣ (2015)

(SPOTLIGHT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομ ΜακΚάρθι
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Κίτον, Μαρκ Ράφαλο, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, Λιβ Σράιμπερ, Τζον Σλάτερι, Στάνλεϊ Τούτσι, Τζέιμι Σέρινταν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η αληθινή ιστορία ενός μεγάλου σκανδάλου παιδεραστίας στους κύκλους της Καθολικής Εκκλησίας, το οποίο αποκαλύφθηκε μετά από επίπονες έρευνες μιας δημοσιογραφικής ομάδας της εφημερίδας Boston Globe.

«Θέλεις να μηνύσεις την Εκκλησία;»! Η τόλμη αυτής της ατάκας σε κάνει να καταλάβεις τη σοβαρότητα του θέματος αυτής της ταινίας. Για να το κάνεις ακόμη πιο τρομακτικό, όμως, προσπάθησε να αντικαταστήσεις τη λέξη «Εκκλησία» με κάποια άλλη μορφή εξουσίας η οποία επηρεάζει την καθημερινότητα του όποιου κοινωνικού συνόλου σε τούτον τον πλανήτη. Τώρα γίνεται ακόμη πιο τρομακτικό αυτό που αποπειράθηκαν να κάνουν οι ήρωες της ιστορίας του «Spotlight» στη Βοστώνη των αρχών του 2000.

Από μια «απλή» (αλλά κατ’ εξακολούθηση κρουσμάτων) περίπτωση σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων που βάραινε ως κατηγορία έναν συνταξιούχο ιερέα, οι reporters μιας στήλης με την ονομασία «Spotlight» ξεκίνησαν μια σειρά μακροσκελών ερευνών, προτού συνειδητοποιήσουν ότι το θέμα αφορούσε πολύ περισσότερες παρόμοιες υποθέσεις τις οποίες η Πολιτεία φαινόταν να συγκαλύπτει με κάθε τρόπο και από κάθε πόστο εξουσίας… επί σειρά ετών! Ακολουθώντας ένα πρωτότυπο pattern μέσα από την αναζήτηση αρχείων, η ομάδα έφτασε σε ένα αρχικό συμπέρασμα τουλάχιστον ενενήντα περιπτώσεων ιερέων, όμως η αλήθεια ήταν σαφώς πιο συγκλονιστική.

Το φιλμ ξεδιπλώνει με εξαιρετικό τρόπο αφήγησης την εξέλιξη αυτής της ιστορίας, δημιουργώντας την ένταση ενός «ντετεκτιβίστικου» θρίλερ στο οποίο ο εγκληματίας είναι σχεδόν δηλωμένος σε όλους μας, όμως ουδείς τολμά να τον αγγίξει! Αρχές, νόμοι, μια ολόκληρη κοινωνία που γνώριζε αλλά σιωπούσε μπροστά στο πρόβλημα, με το σοβαρότατο «άλλοθι» της θρησκευτικής πίστης εδώ, μετατρέπονται σταδιακά σε μια εχθρική μορφή δύναμης μπροστά στην οποία το πρωταρχικό αμάρτημα σχεδόν ωχριά.

Σκεπτόμενος άλλες ταινίες τού παρελθόντος με δημοσιογραφικό θέμα, φυσικά, το μυαλό μου σταμάτησε στον πρώτο τίτλο: το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976) του Άλαν Τζ. Πακούλα. Και παρέμεινε εκεί. Για να μιλάμε για τέτοιο επίπεδο σύγκρισης, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την αξία τού «Spotlight» (το οποίο διεκδικεί και 6 Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και εκείνο για το καλύτερο φιλμ της χρονιάς). Αλλά θα πρέπει να εναρμονιστούμε με την εικόνα του σημερινού σινεμά, με κάποια δεδομένα που ταυτίζονται με την κουλτούρα του σύγχρονου θεάματος. Ο Πακούλα υπέγραφε κάτι σαφώς πιο κινηματογραφικό, με τη φωτογραφία τού Γκόρντον Γουίλις να δίνει έμφαση στο «σκιώδες» πολιτικό περιεχόμενο του σκανδάλου Watergate. Έστησε ένα πραγματικό θρίλερ έρευνας που έπαιξε με το contrast της φωτεινότητας στην αποκάλυψη της αλήθειας κόντρα στο δραματικά σκοτεινό στοιχείο της διαφθοράς, με καλλιτεχνική σημασία στην επιλογή τού κάθε background. Ο Τομ ΜακΚάρθι, από την άλλη, μιλάει σε ένα κοινό μαθημένο να καταναλώνει περισσότερες εικόνες μέσα από την τηλεόραση. Ακόμη και τις κινηματογραφικές. Η αισθητική του, λοιπόν, ανήκει στη μικρή οθόνη. Κι έτσι το στιλ οπισθοχωρεί για να δώσει περισσότερο έδαφος στο θέμα, στο σενάριο. Η visual ταυτότητά του είναι πιο… «επίπεδη», αλλά η ουσία του σε παίρνει και σε σηκώνει!

Κάτω από όλη την πίεση του πόσο σημαντικό είναι το θέμα του «Spotlight», το καστ της ταινίας έχει καθοδηγηθεί αλάνθαστα και πειθαρχημένα προς μια κατεύθυνση ρεαλισμού που σε κάνει να ξεχνάς το πόσο καλά γνωρίζεις αυτούς τους ηθοποιούς και, απλά, αφήνεσαι στο να παρακολουθείς τις διεργασίες των ερευνών μιας άφθαρτης δημοσιογραφικής ομάδας με επαγγελματικό ήθος. Ξεχωρίζω τον Μαρκ Ράφαλο (υποψήφιος για Όσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου), του οποίου η φυσικότητα, ο ρυθμός, οι σιωπές ή και η έντασή του κλέβουν την προσοχή τόσο αβίαστα. Μεγάλος ηθοποιός.

Στην τελική, θα το ξαναπώ. Το «Spotlight» θίγει ένα συγκεκριμένο σκάνδαλο και συγκεκριμένες περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς. Ξανασκέψου με τι θα μπορούσες να αντικαταστήσεις το θέμα της παιδεραστίας και δέξου τη σημασία τής καταπολέμησής του εκεί έξω. Οι απεχθέστερες πράξεις πρέπει να τιμωρούνται. Όποιο κι αν είναι το κόστος. Ας γίνει η ιδέα αυτή βασική αρχή στη ζωή όλων μας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ίσως όχι μια σπουδαία δημιουργία καλλιτεχνικά, αλλά ένα φιλμ που σε τραντάζει στο κάθισμα με τη σοβαρότητα του θέματος και την ευθύνη τού μηνύματός του. Από αυτά που σπάνια συνδυάζουν τόσο καλά τα άνωθεν στοιχεία στο σινεμά του σήμερα. Και από εκείνα που σε σοκάρουν ακόμη πιο βαθιά γιατί η αλήθεια τους προέρχεται… από την αληθινή ζωή! Μικρές ενστάσεις για την «προσγείωση» στα αισθητικά μέτρα της καλής αμερικανικής τηλεόρασης του παρόντος. Οι υπερβολικά θρησκόληπτοι θα ανεβάσουν πίεση, αλλά… εντάξει, μωρέ, οι καθολικοί τα κάνουν αυτά, δεν πάθαμε και τίποτα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.