FreeCinema

Follow us

ANOMALISA (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάρλι Κάουφμαν, Ντιουκ Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ένας άνδρας «στοιχειωμένος» από την απώλεια των συντρόφων της ζωής του, επιχειρεί να δει ξανά το παρελθόν του, να αναθεωρήσει ή και να τολμήσει ένα κάποιο είδος φυγής από την καθημερινότητά του.

Ο Τσάρλι Κάουφμαν έχει εξαιρετικές ιδέες. Συνήθως. Ως μυαλό. Ως πένα. Και έχει σκηνοθετήσει μια από τις σπουδαιότερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά (προσωπική άποψη), τη «Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» (2008). Στην «Anomalisa» βάζει ξανά το σκηνοθετικό του credit, όμως τούτο το stop-motion animated φιλμ μάλλον πιάνει… πάτο, έχοντας να επιδείξει μονάχα την «παραξενιά» στην επιλογή των puppets – ηρώων αντί για ένα πραγματικό καστ ηθοποιών. Αφαιρώντας από την ταινία αυτό το gimmick, μένει μονάχα μια ατελής, ελαττωματική ιδέα banal υπαρξισμού που, ειρωνικά, δεν έχει τον παραμικρό λόγο ύπαρξης.

Το φιλμ παρακολουθεί ένα 24ωρο από τη ζωή του Μάικλ Στόουν, που ταξιδεύει μέχρι την πόλη του Σινσινάτι για μια διάλεξη. Είναι ο επιτυχημένος συγγραφέας ενός βιβλίου που αποτέλεσε κάτι σαν τη σύγχρονη Βίβλο για τους εργαζόμενους στον κλάδο της εξυπηρέτησης πελατών. Είναι ένας ήρωας που ενέπνευσε ανθρώπους στο να ψάξουν και να βρουν το κίνητρο για το καλύτερο, μια κάποια βελτίωση, ένα στερεοτυπικά ευχάριστο… «κάτι». Η προσωπική ζωή τού ιδίου, όμως, είναι μια πλήρης αποτυχία. Από το δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου διανυκτερεύει και μέσω των κλήσεων που κάνει, καταλαβαίνουμε πως είναι ένας άνθρωπος ελαφρώς ακοινώνητος, ένας σύζυγος και πατέρας που μάλλον δεν ήθελε να αναλάβει τέτοιους ρόλους, ένας εραστής που «απέδρασε» από κάθε συναισθηματική δέσμευση του παρελθόντος. Στην πραγματικότητα, ο Μάικλ Στόουν δεν θα έπρεπε να αποτελεί καλό παράδειγμα για κανέναν στην ανθρωπότητα.

Στις ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες θα χρειαστεί να συναναστραφεί με άλλους ανθρώπους, ο Μάικλ θα συναντήσει ξανά μια παλιά του αγάπη και θα παρασύρει στο δωμάτιό του μια θαυμάστριά του που ταξίδεψε ώς εκεί για να παρακολουθήσει τη διάλεξή του. Γενικά, στην «Anomalisa» συμβαίνουν πράγματα τα οποία θα μπορούσαν να είχαν κινηματογραφηθεί με απόλυτη φυσικότητα, σε ρεαλιστικό περιβάλλον, με κανονικούς ηθοποιούς. Ο Κάουφμαν, όμως, επέλεξε να αφηγηθεί αυτή την ιστορία με puppets, πράγμα ελαφρώς ανεξήγητο ή, απλά, ένα μέσον για να «διαφοροποιηθεί» με εκκεντρικό τρόπο η όλη ύπαρξη της ταινίας, που για το «είδος» της (στο πλαίσιο του animation) περιέχει… groundbreaking στιγμές όπως full frontal ανδρικό γυμνό, ούρηση, αιδοιολειξία και… «αποστολικό» σεξ! Γιατί; Δεν μπορούσε να γυρίσει αυτές τις σκηνές με πραγματικούς ανθρώπους; Στο 2015;

Πέραν αυτής της πραγματικά αστείας (με την κακή έννοια) διαπίστωσης και με τον ρυθμό της ταινίας να κυλά αφόρητα αργά (εντυπωσιακό αν αναλογιστεί κανείς τη μικρή της διάρκεια…), φτάνουμε σε μια κορύφωση (η σκηνή της διάλεξης) στην οποία ο ήρωας διερωτάται: «Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Τι σημαίνει να πονάς;», δίχως να μπορεί να δώσει την παραμικρή έξυπνη απάντηση, δυστυχώς. Ξαφνικά, βρίσκεσαι αντιμέτωπος με κάτι που δεν σου θυμίζει το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν αλλά έναν μαθητή αδιάβαστο μπροστά σε μια κόλλα χαρτί κάποιας εξεταστικής. Είτε παρακολουθείς την «Anomalisa» είτε ένα ντουβάρι τοίχου βαμμένο σε παθητική απόχρωση του εκρού, το ίδιο και το αυτό. Αν το καλοσκεφτείς, η απάντηση μπορεί να είναι μονάχα μια: γιατί βρέθηκα εδώ; Εάν το «εδώ» είναι μια κινηματογραφική αίθουσα, θα υποστείς το λάθος σου. Εάν το «εδώ» είναι όλη σου η ζωή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Adult «παραξενιά», ένα project που ξεκίνησε για θεατρικό έργο και εξελίχθηκε σε ένα φιλμ που δεν μπορείς να καταχωρίσεις πουθενά, που δεν τοποθετείται ούτε καν ως μηδενιστικό, για τον άνθρωπο, τις σχέσεις και το σύμπαν γύρω του. Υπάρχει σίγουρα μια κατηγορία θεατών που θα «ερμηνεύσει» αυτό το τίποτα ως αποθέωση της διανόησης, κάτι που ίσως και ο ίδιος ο Κάουφμαν μπορεί να ειρωνεύεται στην πραγματικότητα με αυτή την ταινία. Ένα τίποτα για το σημερινό τίποτα; Σε ποια φάση της «meta» φάσης βρισκόμαστε, άραγε…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια κούκλα με υπαρξιακά και κάνει σεξάκι σε ξενοδοχείο με μια άλλη κούκλα. Θα μπορούσαν να το λένε «Κακιά Λύσσα», αλλά τους είχε προλάβει ο Ζερβός. Στο περίπου.