FreeCinema

Follow us

ANOMALISA (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσάρλι Κάουφμαν, Ντιουκ Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ένας άνδρας «στοιχειωμένος» από την απώλεια των συντρόφων της ζωής του, επιχειρεί να δει ξανά το παρελθόν του, να αναθεωρήσει ή και να τολμήσει ένα κάποιο είδος φυγής από την καθημερινότητά του.

Ο Τσάρλι Κάουφμαν έχει εξαιρετικές ιδέες. Συνήθως. Ως μυαλό. Ως πένα. Και έχει σκηνοθετήσει μια από τις σπουδαιότερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά (προσωπική άποψη), τη «Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» (2008). Στην «Anomalisa» βάζει ξανά το σκηνοθετικό του credit, όμως τούτο το stop-motion animated φιλμ μάλλον πιάνει… πάτο, έχοντας να επιδείξει μονάχα την «παραξενιά» στην επιλογή των puppets – ηρώων αντί για ένα πραγματικό καστ ηθοποιών. Αφαιρώντας από την ταινία αυτό το gimmick, μένει μονάχα μια ατελής, ελαττωματική ιδέα banal υπαρξισμού που, ειρωνικά, δεν έχει τον παραμικρό λόγο ύπαρξης.

Το φιλμ παρακολουθεί ένα 24ωρο από τη ζωή του Μάικλ Στόουν, που ταξιδεύει μέχρι την πόλη του Σινσινάτι για μια διάλεξη. Είναι ο επιτυχημένος συγγραφέας ενός βιβλίου που αποτέλεσε κάτι σαν τη σύγχρονη Βίβλο για τους εργαζόμενους στον κλάδο της εξυπηρέτησης πελατών. Είναι ένας ήρωας που ενέπνευσε ανθρώπους στο να ψάξουν και να βρουν το κίνητρο για το καλύτερο, μια κάποια βελτίωση, ένα στερεοτυπικά ευχάριστο… «κάτι». Η προσωπική ζωή τού ιδίου, όμως, είναι μια πλήρης αποτυχία. Από το δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου διανυκτερεύει και μέσω των κλήσεων που κάνει, καταλαβαίνουμε πως είναι ένας άνθρωπος ελαφρώς ακοινώνητος, ένας σύζυγος και πατέρας που μάλλον δεν ήθελε να αναλάβει τέτοιους ρόλους, ένας εραστής που «απέδρασε» από κάθε συναισθηματική δέσμευση του παρελθόντος. Στην πραγματικότητα, ο Μάικλ Στόουν δεν θα έπρεπε να αποτελεί καλό παράδειγμα για κανέναν στην ανθρωπότητα.

Στις ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες θα χρειαστεί να συναναστραφεί με άλλους ανθρώπους, ο Μάικλ θα συναντήσει ξανά μια παλιά του αγάπη και θα παρασύρει στο δωμάτιό του μια θαυμάστριά του που ταξίδεψε ώς εκεί για να παρακολουθήσει τη διάλεξή του. Γενικά, στην «Anomalisa» συμβαίνουν πράγματα τα οποία θα μπορούσαν να είχαν κινηματογραφηθεί με απόλυτη φυσικότητα, σε ρεαλιστικό περιβάλλον, με κανονικούς ηθοποιούς. Ο Κάουφμαν, όμως, επέλεξε να αφηγηθεί αυτή την ιστορία με puppets, πράγμα ελαφρώς ανεξήγητο ή, απλά, ένα μέσον για να «διαφοροποιηθεί» με εκκεντρικό τρόπο η όλη ύπαρξη της ταινίας, που για το «είδος» της (στο πλαίσιο του animation) περιέχει… groundbreaking στιγμές όπως full frontal ανδρικό γυμνό, ούρηση, αιδοιολειξία και… «αποστολικό» σεξ! Γιατί; Δεν μπορούσε να γυρίσει αυτές τις σκηνές με πραγματικούς ανθρώπους; Στο 2015;

Πέραν αυτής της πραγματικά αστείας (με την κακή έννοια) διαπίστωσης και με τον ρυθμό της ταινίας να κυλά αφόρητα αργά (εντυπωσιακό αν αναλογιστεί κανείς τη μικρή της διάρκεια…), φτάνουμε σε μια κορύφωση (η σκηνή της διάλεξης) στην οποία ο ήρωας διερωτάται: «Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος; Τι σημαίνει να πονάς;», δίχως να μπορεί να δώσει την παραμικρή έξυπνη απάντηση, δυστυχώς. Ξαφνικά, βρίσκεσαι αντιμέτωπος με κάτι που δεν σου θυμίζει το μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν αλλά έναν μαθητή αδιάβαστο μπροστά σε μια κόλλα χαρτί κάποιας εξεταστικής. Είτε παρακολουθείς την «Anomalisa» είτε ένα ντουβάρι τοίχου βαμμένο σε παθητική απόχρωση του εκρού, το ίδιο και το αυτό. Αν το καλοσκεφτείς, η απάντηση μπορεί να είναι μονάχα μια: γιατί βρέθηκα εδώ; Εάν το «εδώ» είναι μια κινηματογραφική αίθουσα, θα υποστείς το λάθος σου. Εάν το «εδώ» είναι όλη σου η ζωή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Adult «παραξενιά», ένα project που ξεκίνησε για θεατρικό έργο και εξελίχθηκε σε ένα φιλμ που δεν μπορείς να καταχωρίσεις πουθενά, που δεν τοποθετείται ούτε καν ως μηδενιστικό, για τον άνθρωπο, τις σχέσεις και το σύμπαν γύρω του. Υπάρχει σίγουρα μια κατηγορία θεατών που θα «ερμηνεύσει» αυτό το τίποτα ως αποθέωση της διανόησης, κάτι που ίσως και ο ίδιος ο Κάουφμαν μπορεί να ειρωνεύεται στην πραγματικότητα με αυτή την ταινία. Ένα τίποτα για το σημερινό τίποτα; Σε ποια φάση της «meta» φάσης βρισκόμαστε, άραγε…


MORE REVIEWS

INCEPTION

Ένας «ονειρο-κλέφτης», που αντλεί πληροφορίες από τα θύματά του ενώ κοιμούνται και κατόπιν τις πουλά στους πελάτες του έναντι αδράς αμοιβής, δέχεται την πρόκληση να αντιστρέψει τη συνήθη διαδικασία και να «φυτεύσει» μία ιδέα στο υποσυνείδητο ενός πολυεκατομμυριούχου CEO.

ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΘΑ ΣΦΥΡΙΞΕΙ ΤΡΕΙΣ ΦΟΡΕΣ

Ένας σερίφης θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια παλιά του Νέμεση, όταν ένας κακοποιός θελήσει να τον εκδικηθεί για όλα τα χρόνια που πέρασε στη φυλακή εξαιτίας του.

ΟΙ ΕΥΧΟΥΛΗΔΕΣ 2: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

Η μόνιμα αισιόδοξη πριγκίπισσα Πόπι, ο ορθολογιστής Μπραντς και οι υπόλοιποι Ευχούληδες επιστρέφουν για ακόμη μία περιπέτεια που θα καθορίσει την ύπαρξή τους. Αυτή τη φορά, ο κίνδυνος έρχεται από μια άλλη φυλή... Ευχούληδων!

Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΤΙΜΟΤΑΤΩΝ

Τραπεζικός υπάλληλος σκαρφίζεται την τέλεια ληστεία ράβδων χρυσού και ολοκληρώνει το σχέδιό του με το παμπόνηρο κόλπο να μετατραπεί η λεία σε… souvenir πύργων του Άιφελ για τουρίστες, ώστε να τα εξαγάγουν εκ του ασφαλούς στη Γαλλία! Φυσικά, θα υπάρξουν ανατροπές.

ΓΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ

Σε εργατική πολυκατοικία του νότιου Λονδίνου αρχιτεκτόνισσα εκ Βουλγαρίας με μικρό παιδί και άνεργο αδελφό, η οποία έτσι κι αλλιώς τα φέρνει δύσκολα βόλτα, έχει ν’ αντιμετωπίσει μία αναγκαστική όσο και πανάκριβη κτηριακή ανακαίνιση, αλλά κυρίως την οργή των γειτόνων της για έναν γάτο που χάθηκε.