FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ (2015)

(A FAMILY AFFAIR)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αγγελική Αριστομενοπούλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 82’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Στα Ανώγεια βοκαλίστας και λαουτιέρης – «αίμα» του θρύλου Νίκου Ξυλούρη, παντρεμένος με Μελβουρνέζα χρόνια, το λαλεί σε γλέντια, διδάσκει, συνθέτει, ηχογραφεί. Τα δυό κοπέλια τους, κι αυτά οργανοπαίχτες, σπουδάζουν Αυστραλία, ενώ φεύγει για εκεί τάλε κουάλε & φωνάρα μικρή αδελφή. Γιατί η φάρα τους αναπνέει νότες, πώς την έχουν δει, η πρώτη συναυλία όλων τους με τον παππού τους, sui generis ανανεωτή της παράδοσης, και τον ροκά drummer του Νικ Κέιβ σε περιοδεία στην Ωκεανία στον καθένα τους και στο κοινό πώς θ’ ακουστεί;

«Ταξιδιάρα Ψυχή» (όπως ο concert ανδριάντας τού Γιάννη Αγγελάκα που την έβαλε προ τετραετίας στον κινηματογραφικό χάρτη) και ταμένη στην τεκμηριωτική σολφέζ σελιλόζη επίσης στην τηλεόραση, η Αγγελική Αριστομενοπούλου βρίσκεται… φυσικά στο στοιχείο της, εν χορδαίς και οργάνω. Χρόνια roadie των μαυροπουκαμισάδων, αλλά στον Ψηλορείτη πλέον, επιχείρησε να αφουγκραστεί το διαγενεακό συναπάντημα των γονιδιακών διαδρομών στο σταυροδρόμι τής κληρονομιάς και της ελεύθερης έκφρασης του καλλιτέχνη, μέσα απ’ το πορτρέτο τού δίκαια επιφανέστερου, κατεξοχήν τζακιού πρεσβευτών της μελωδικής παρακαταθήκης της λεβεντογέννας.

Το πέτυχε; Κι ας μην βάζει η δοξαριά πάντα φωτιά, κρατάς τ’ αυτιά σου ανοιχτά. Οι junior που ακούνε scouse (!) στο laptop προτού κεντήσουν στα τάστα, η απ’ τη στόφα τής star βενιαμίν Απολλωνία a cappella, το τζαμάρισμα όλων τους down under με τον Ιρλανδό παππού & κομπανία φίλων, κι η ethnic ψυχεδελική trance τής λύρας τού πυρετικού 80χρονου performer Ψαραντώνη live στα ξένα σέρνουν καλά τον συρτό, που έχει ανοίξει το – ενορχηστρωτικό tool – αθέατο καταπόδας τής Αριστομενοπούλου πλάι κυρίως στον Γιώργη Ξυλούρη ως ατραξιόν γάμων, διεθνή σολίστα, καθηγητή σχολής, fusion συνομιλητή του Τζιμ Γουάιτ, γεννήτορα τριών ταλέντων, ανιψιό ενός totem και γιό ενός δεύτερου.

Ακομπανιάροντάς τον, η γυναίκα του για τη δεύτερη πατρίδα της («Άλλος κόσμος!»), το μιξάρισμα του προφιλαρίσματος γονέων & τέκνων πότε χωρισμένων πότε ευρισκόμενων ξανά στα 2 ημισφαίρια (αλλά πηγαία ενωμένων πάντα στην επωδό «Η μουσική είναι το οξυγόνο μας»), και το σιγοντάρισμα των συντοπιτών του («Η μουσική μας εδίνει ζωή») δεν αντηχούν όσο η ανάδελφη Μούσα τής Ίδης, αηδόνι στις μαντινάδες στους τάφους, στις εντυπωσιακές vintage πενιές αρχείου (anthem ένα sample παλιού ντοκιμαντέρ της ZDF με τον, τότε μικρότερο το δέμας απ’ το… λαούτο του, Γιώργη να κρατάει αλάνθαστα τον ρυθμό για τον πατέρα του), στα οπτικοαακουστικά memento τού αείμνηστου Νίκου, στις σημειώσεις εσωφύλλου για τους βοσκούς που γίναν μουζικάντηδες και για το πώς νίκησαν οι κοντυλιές τα tango μόλις δεκαετίες πριν στην Κρήτη.

Και να (ξανα)ερωτευθείς τα τροπάρια αυτού του πολιτισμού, πιάνεις πάντως το φαλτσάκι. Σ’ αυτό το τρικανάλο παίζουν τα ποτενσιόμετρα μεταξύ του φωτοάλμπουμ σογιού, του πολιτιστικού couleur locale fresco και του τουρνατζίδικου extended play. Κι ενώ η παροιμιωδώς φευγάτη παρουσία του φημισμένου πρεσβύτερου (που έχει μείνει εκτός προβολέα επί ώρα) ψάχνει τα στιβάνια της, ακόμη και το track που θα έπρεπε να δονεί αυτή την ταινία ως συναισθηματικό κρεσέντο και νοηματικό alto, της επί σκηνής μάζωξης στην Αδελαΐδα μετά από μια στραβή στην πρόβα, αποδεικνύεται ένα κάπως αμήχανο medley λήψεων. Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Και, όπως στον αυτοσχεδιασμό (sound bites τού οποίου καθηλώνουν σε κάποια απ’ τα πιο καθηλωτικά… music videos εδώ), «Αν είσαι βρεμένος, δε θα χαθείς», που λέει κι ο παλιός στον νέο τού Ξυλουραίικου. «Να κελαηδούνε πέρδικες, να κλαψουρίζει ο Δίας», αν τραβάει η ψυχή σου, εδά είσαι. Να μην τραβιέσαι μόνο στο Αλάτσι…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι έλκοντες την καταγωγή και οι κουζουλοί με πεντοζάλη κτλ. ρίχνουν ήδη μπαλωθιές, με ή άνευ τσικουδιάς. Σιμπεμόλ λαιμέ / ινστρουμενταλίστα και groupie των doc πενταγράμμου, το βάζετε κι οι δύο στο ρεπερτόριό σας κι ας μην «πάτε» σούστα και μαλεβιζιώτικο. Δεν εμπορείς τους σκοπούς ή το σινεμά σου ετσά; Φύγε και μη γαΐρεις την κεφαλή.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.